Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skorstenstype

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Luna
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 22 jul 2008 17:11

Skorstenstype

Indlæg af Luna » 23 aug 2008 22:54

Kære venner,

Midt i september - forhåbentligt - skal jeg i gang med at installere min nye KSM stoker, Jeg forventer at fyre med "lidt af hvert", men med hovedvægten på skovflis og fast træ (brændestykker). Jeg har fået oplyst fra KSM at røgtemperaturen er omkring ca. 135 grader, og ud fra den oplysning har jeg så set på Isokern's skorstens program. Umiddelbart kan jeg så kun se en mulighed, nemlig at bruge den type de kalder "Rondo", den skulle være keramik belagt i det indvendige rør og derved bla. resistent overfor kondens, syrer osv. Hvis nogen af de øvrige ærede medlemmer af "Stoker Pro Forum" skulle have nogle kommentarer eller alternative - læs: billigere - løsningsmodeller til mit skorstensprojekt, hører jeg meget gerne derom. Hvis mit valg af skorsten bliver af Isokern typen, går jeg med den håbefulde opfattelse at jeg selv kan "klistre" den sammen, den forventede højde bliver ca. 7-8 meter. Hvis nogen skulle sidde inde med viden/erfaring vedr. selvbyg af Isokern Rondo vil jeg også meget gerne høre om det. Jeg har fundet en god selvbygger instruktions video på Isokern's hjemmeside, og ifølge den ser det meget nemt og ganske ukompliceret ud at være skorstens selvbygger, men virkeligheden er ofte en anden end den man ser i reklamerne. På forhånd tak for evt. kommentarer og gode råd,

Venligst, Luna.


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Skorstenstype

Indlæg af Flunk » 25 aug 2008 13:39

Prøv at rådføre dig med din fejer.
Jeg tror at isokern Rondo er at skyde over målet.
Mener at en alm isokern er ganske glimrende til stokerdrift.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Skorstenstype

Indlæg af Ole S. » 25 aug 2008 14:58

Hej

Ingen tvivl om at rondo er en god skorsten, men ja måske skyder du lidt over målet, er den ikke mest beregnt til korn, med en del syre i.

Jeg har selv opsat en alm. isokern det kan de fleste finde ud af. Der findes jo enkelt moduls skorstensløsninger til ca det halve i pris. Prøv at søge lidt i forum, der er flere emner desangående.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Luna
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 22 jul 2008 17:11

Re: Skorstenstype

Indlæg af Luna » 25 aug 2008 17:24

Hej Flunk og Ole S.

Tak for jeres kommentarer, jeg vender lige situationen med min fejer, og vil også tjekke forumet for øvrige oplysninger om skorstene.

Med venlig hilsen, Luna.

Brugeravatar
Conner
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 06 aug 2007 21:27
Mit fyr: Opop 418 Scotte 16 kw
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 14 kg
Årligt forbrug: ca 6 tons
Geografisk sted: Nyraad

Re: Skorstenstype

Indlæg af Conner » 26 aug 2008 18:21

Hej jeg har en rondo, og den er fin jeg fik den meget billigt af en kollega så det er derfor at jeg har den. Mht. montage var der ikke nogle problemer jeg støbte en sokkel med stål i og så var det bare derop ad.
Mvh Henrik


Luna
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 22 jul 2008 17:11

Re: Skorstenstype

Indlæg af Luna » 26 aug 2008 22:49

Hej Conner,

Tak for dit indlæg, det lader til at det ikke er så kompliceret at være selvbygger på en Isokern skorsten, så jeg tror jeg springer på opgaven som selvbygger.

Med venlig hilsen, Luna.


Besvar