Hjemmelavet solfanger radiator vs kobberrør

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Hjemmelavet solfanger radiator vs kobberrør

Indlæg af pelle »

Hmm. Træls tråd du fik gang i der. :oops:

Nå, videre :)

Ernst er en årgang 1933. Så, ham hører man nok ikke så meget fra længere. Det du taler om er selv.c. og det vil virke rigtig godt hvis der ingen modstand er. Ingen steder må rørene gå ned af. De skal være jævnt stigende og ingen spiraler som veksler. Jeg vil jo mene en 3-4 m2 et lags radiatorer der er sortmalede i kasser vil kunne opfylde dit ønske. Som v.vandsbeh. vil jeg se om jeg kunne finde en ældre 150 l. kappebeh. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Starter19
Stoker II
Stoker II
4
Indlæg: 37
Tilmeldt: 12 okt 2019 12:49
Mit fyr: Fastbrændsel. Aunslev fyr ;-)
Areal: 225
Brændsel: Træ
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Hjemmelavet solfanger radiator vs kobberrør

Indlæg af Starter19 »

Hej igen, tak for dit svar.

Og hvis jeg vælger en beholder med spiral skal der en lille pumpe på ? Er det bare vand, eller speciel væske jeg fylder på ? Fx. vand og frost væske lign. ? Kan jeg evt bruge pex rør til at samle med. Har den del rester liggende ?

ps Syntes ikke tråden er slem. Der blev skrevet noget forkert, og det blev besvaret forkert... Så der står 1-1, (min subjektive vurdering :-) )
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Hjemmelavet solfanger radiator vs kobberrør

Indlæg af pelle »

Ja . Det er da også sjovt hvis man kan lide at skrue noget genbrug sammen. Solenergien er jo gratis og kan man komme billigt til stumper og har hænderne skruet rigtig på er det jo rent winwin og det er jo bare med at komme igang. . :) Som solvarmevæske skal du benytte propylenglykol. En del propylenglykol til to dele vand. Du kan godt forbinde med gulvarmeslange. Du kan sagtens benytte den varmtvandsbeholder du omtaler. Der skal du blot have fat i en pumpe og en differens styring. Kan du skaffe en del af de et lags radiatorer er de jo fine som solfangere. :great: Læg dem i kasser der er isolerede i bunden og i siderne. Mal dem matsorte og læg et dæklag på. Sørg for der er omtrendt 22 mm fra radiatorer og op til undersiden af dæklaget. Her ville jeg jo benytte to lags polycarbonatplade. Bare husk at vend dem rigtig ellers bliver de gule efter et års tid. Det er det UV beskyttelse der gør at det ikke er helt ligemeget hvordan de vender. Som maling til fangerne ville jeg benytte tavlelak iblandet jernoxid pulver. Så bliver det meget mat og meget sort. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar