Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilket fyr skal man dog vælge...?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Hvilket fyr skal man dog vælge...?

Indlæg af thoken » 18 aug 2008 09:43

Popsi skrev:Hertil er jeg kommet:
Det gammel combi-fyr fra midt-firserne skal skrottes. Men ikke helt, for har planer om at den ind til næste forår skal virke som VVB.
Planen er at det nye anlæg skal flyttes ud i tilstødende værksted. Det bliver så en helt ny installation.
For at minimere risikoen for tilbagebrænding, har jeg besluttet, at det skal være en fald-stoker.
Høj grad af styring. Tænd/sluk. sommerdrift. osv...

Har været nede ved Titan-Heating i Hobro og kigget på deres Biowin Exklusiv anlæg, men for at være helt ærlig, så syntes jeg der er alt, alt for mange ting der kan gå i stykker på det anlæg. Alt for mange sliddele. (Personlig mening)
Men der-i-mod får de her sidst i august et nyt træpillefyr, ved navn Combi 2. Nogle der kender noget til det? Fordelen ved dette anlæg er; halv-automatisk rensning, fald-stoker, virkningsgrad over 90%. Indbygget VVB.
Perfekt indbygningsmål. Kan så spare en masse penge ved IKKE at flytte det hele til et andet rum. Combi 2 fyret har været i handel i en del år, men ikke i Danmark.
Men som sagt; er det ikke godkendt og ikke hjemtaget ved forhandler endnu. Men måske er der nogle herinde, som kender til fyret?

Så er der jo et Scotte comfort anlæg. Nogle der kan fortælle om hvad (bortset fra prisen) forskellen er på een comfort kedel og et alm. woody træpillefyr er?

Håber vikelig at I kan hjælpe, foråret er lige om hjørnet... :lol:




Hej popsi!
velkommen til!
Da jeg selv har en scotte er jeg måske nok "lidt farvet". Men når det er sagt så har du alle de muligheder du efterspørger samlet i scotte, eller woody,
og hvis du køber stokerkontrol software(eller pillefyr pro,som er freeware) har du mulighederne med den høje grad af styring og automatik som du ønsker!
Og til en meget billig pris! :great:
ulemperne er så at du skal rense dit fyr lidt oftere, men det kan gøres nemt og hurtigt!
Og reservedelspriserne er yderst rimelige.

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Popsi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 11 aug 2008 16:08
Mit fyr: Pellux 200 m/Nibe PB20
Areal: 180
Brændsel: Piller/brænde/briketter
Dagligt forbrug: 10 til 12 kg
Årligt forbrug: Vides ikke
Geografisk sted: Smidie

Re: Hvilket fyr skal man dog vælge...?

Indlæg af Popsi » 19 aug 2008 17:28

Ulrik skrev:Så vidt jeg kan se kan den Combi gå langt ned i ydelse: 1,3 KW
Men mit italienske er ikke så godt :)
Og den skal jo også lige godkendes først.

Her kan du læse lidt om rensning af Dor kedlen: http://oz7afq.dk/pillefyr.htm
Det ser vældig omstændigt ud, at begive sig ud i en rensning af dette fyr.
Men igen, man får vel hvad man betaler for. For min, og konens skyld må det godt være en hel del mere brugervenligt at have med at gøre.

Noget helt andet er at jeg har fået et tilbud på et PH12 fra P&H Energy. Det er så godt nok en stoker, men det ser dejligt kompakt ud.
Har søgt en del på det, men syntes ikke rigtigt at jeg kan finde nogle brugeroplysninger på det.
Så hvis der er nogle der kan bidrage med noget, vil jeg meget gerne høre noget mere.
Tilbudet lyder på 73.000,- det er så med alt; Skorsten, fittings, isoleret rør, osv. Montering klare jeg selv.

Popsi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 11 aug 2008 16:08
Mit fyr: Pellux 200 m/Nibe PB20
Areal: 180
Brændsel: Piller/brænde/briketter
Dagligt forbrug: 10 til 12 kg
Årligt forbrug: Vides ikke
Geografisk sted: Smidie

Re: Hvilket fyr skal man dog vælge...?

Indlæg af Popsi » 21 aug 2008 17:43

Ok, så lader vi den ligge med PH12`ren.
Hvad nu hvis jeg koncentrere mig om et Woody anlæg. På det område er jeg nemlig lidt forvirret.
Man kan få en Woody brænder, Woody kedel. Nu spøger sikkert jeg dumt; hvad er Scotte og Boink så?

Vil gerne satse på en Woody Comfort kedel (måske også kendt som OPOP) pga. den høje virkningsgrad. Hvilken brænder er bedst dertil? (KW behov 9 til 15)
Vil gerne have en meget stor grad styring (modulering og deslige...)

Min plan går ud på at lave det hele selv den næste måneds tid. Og for at gøre det lidt let for mig selv, vil jeg gerne høre om der
kan fremskaffes samletegning over rørførring og evt. en stykliste over hvilken fittings der bruges til samling af anlæget?

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Hvilket fyr skal man dog vælge...?

Indlæg af epo » 21 aug 2008 18:11

Woody, Scotte, Boink er alle samme brænder, med lidt forskelle i styringen, som kan være mere eller avaneret. Alle kommer fra Nordjysk Bioenergi.
Som udgangspunkt bruger man OPOP 418 kedelen dertil. Comfort kedelen er en OPOP 418, som bare er puttet i en isoleret kasse, som mindsker spildvarmen.
Hvis dit fyrrum er placeret i beboelsen er det nok begrænset hvor meget mere effektiv Comfort versionen er, da du alligevel får glæde af noget af spildvarmen.

Jeg skal selv til at installere en Woody - har fået alle stumperne, så nu mangler jeg bare at få tiden til det....

Popsi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 11 aug 2008 16:08
Mit fyr: Pellux 200 m/Nibe PB20
Areal: 180
Brændsel: Piller/brænde/briketter
Dagligt forbrug: 10 til 12 kg
Årligt forbrug: Vides ikke
Geografisk sted: Smidie

Re: Hvilket fyr skal man dog vælge...?

Indlæg af Popsi » 21 aug 2008 18:30

epo skrev:Woody, Scotte, Boink er alle samme brænder, med lidt forskelle i styringen, som kan være mere eller avaneret. Alle kommer fra Nordjysk Bioenergi.
Som udgangspunkt bruger man OPOP 418 kedelen dertil. Comfort kedelen er en OPOP 418, som bare er puttet i en isoleret kasse, som mindsker spildvarmen.
Hvis dit fyrrum er placeret i beboelsen er det nok begrænset hvor meget mere effektiv Comfort versionen er, da du alligevel får glæde af noget af spildvarmen.

Jeg skal selv til at installere en Woody - har fået alle stumperne, så nu mangler jeg bare at få tiden til det....
Skal flytte det hele ud et koldt værksted, så det må gerne være lidt bedre isoleret. Der er jo også den lidt bedre virkningsgrad at tage i betragtning.
Hvilken brænder vil I/du anbefale, som værende den bedste?
Dit projekt lyder spændende. Har du købt det hele samlet? Hvordan har du fundet frem til hvilke "stumper" du skulle bruge? Tænker på kvalitet, styring osv...


epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Hvilket fyr skal man dog vælge...?

Indlæg af epo » 22 aug 2008 08:34

Popsi skrev:Dit projekt lyder spændende. Har du købt det hele samlet? Hvordan har du fundet frem til hvilke "stumper" du skulle bruge? Tænker på kvalitet, styring osv...
Mit fyr svarer vist til det de sælger hos VVS-Grossisten OPOP H418 (http://www.vvs-grossisten.dk/kedler%2Dfast/index.html) + Scotte brænder + magasin + Stokerkontrol (http://www.vvs-grossisten.dk/kedler%2Dfast/page4.html).

Fik sat det til igår, så nu står den og gnasker piller :lol:
Det blev godt nok lidt sent iaftes (nat) så jeg har ikke justeret det hele på plads, men den laver da masser af varme.

Min cirkulationspumpe var ved at være død, så jeg ofrede mig og købte en Grundfos Alpha2 - den er jeg ret imponeret over. Meget bedre cirkulation end min gamle slidte pumpe - og så har den tjent sig hjem på mindre end 3 år i sparret strøm.

Ellers købte jeg bare en ordentlig gang blandede fittings (hellere lidt for meget end for lidt - det koster jo ikke alverden) hos den lokale VVS pusher, og så ellers igang med rørtængerne.... Koblede kedlen til med et part kedelslanger (selvom det vist ikke er alt for velanset af VVS eksperter).

Jeg har et par kolleager, som er vældig tilfredse med Woody/Scotte, og så er den jo meget rimelig i pris.
Efter min mening er det nok det bedste kompromis mellem kvalitet og pris på markedet.

Fyret tænder og slukker en del (det kan jo kun regulere ned til ~10% ydelse, hvilket er for meget til sommerdrift), så jeg skal have justeret lidt på styringen, så den ikke gør det alt for ofte. Sommerdrift er altid et "problem" for stoker/pillefyr.

Et andet problem er at konen brokker sig over støjen når pillerne triller ned af skakten (fyret står i bransdikret fyrrum i beboelsen). Så jeg skal have udtænkt lidt dæmpning på en måde...

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvilket fyr skal man dog vælge...?

Indlæg af Flunk » 22 aug 2008 08:41

Hej Epo

Prøv at se her.

http://www.pillefyring.dk/Default.asp?lg=1

Han har også haft støjproblemer, og fået dem løst.
Gode forslag til "how to do it"
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Popsi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 11 aug 2008 16:08
Mit fyr: Pellux 200 m/Nibe PB20
Areal: 180
Brændsel: Piller/brænde/briketter
Dagligt forbrug: 10 til 12 kg
Årligt forbrug: Vides ikke
Geografisk sted: Smidie

Re: Hvilket fyr skal man dog vælge...?

Indlæg af Popsi » 24 aug 2008 18:10

Nu tro jeg minsandten at beslutningen næsten er taget. Valget kommer til at stå mellem disse to løsninger;
Kan forstå at Scotte løsningen er et godt valg. Men MGM15 har det været lidt svært at få gravet noget info. op omkring.
Her vil jeg gerne høre lidt pro. og con. hvis I har noget...?

http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=2682

http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-S ... 01672.html

Kommer selvfølgelig til at stå og mangel nogle ting. Håber I vil hjælpe hvis jeg har glemt noget.

-Trykekspansionsbeholder
-25/40 Alpha cirkulationspumpe
-60 gr. Ventil (shuntventil)
-aut. tænding
...og hvad mere...?

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hvilket fyr skal man dog vælge...?

Indlæg af Ulrik » 24 aug 2008 18:39

Popsi skrev:Nu tro jeg minsandten at beslutningen næsten er taget. Valget kommer til at stå mellem disse to løsninger;
Kan forstå at Scotte løsningen er et godt valg. Men MGM15 har det været lidt svært at få gravet noget info. op omkring.
Her vil jeg gerne høre lidt pro. og con. hvis I har noget...?

http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=2682

http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-S ... 01672.html

Kommer selvfølgelig til at stå og mangel nogle ting. Håber I vil hjælpe hvis jeg har glemt noget.

-Trykekspansionsbeholder
-25/40 Alpha cirkulationspumpe
-60 gr. Ventil (shuntventil)
-aut. tænding
...og hvad mere...?
Fordelen ved MGM15 er at det er en stoker der virker lidt som en pillebrænder. Dvs. at den kan køre med andre brændsler end træpiller, muligvis er det dog nødvendigt med ekstra tilbehør.
Fordelen ved scotten er at den kan brænde færre piller ad gangen. Nemmere tænd og sluk. Men den er følsom overfor træpiller af dårlig kvalitet og kræver jævnlig rengøring.
MGM15 kræver mindre rengøring og det er ikke nødvendigt at tilse den så ofte.
MvH Ulrik©


Besvar