Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilket fyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Brugeravatar
Batgirl
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 05 jan 2007 22:40
Mit fyr: Woody med 5.0 styring og Alpha2 pumpe
Areal: 139
Brændsel: dlgtræpiller
Årligt forbrug: Ca 5 tons
Geografisk sted: Bjerringbro

Hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Batgirl » 23 aug 2008 22:10

Hello guys. Ja så har jeg solgt huset og dermed også fyret. I mit nye hus vil jeg også have installeret et stoker eller et pillefyr, jeg er bare helt på bar bund med, hvad det skal være. Nu er jeg jo vant til en l25 med rku3 styring, og siden jeg skiftede fra Stampemøllen over til min lokale pillepusher, har fyret bare kørt. Men det er jo også ekstremt simpelt ifht. det computerstyrede og alle de ord, jeg ikke fatter en flyvende fis af. Tænd, kør ind, gør rent, slut :) Eneste minus er, hvor møghamrende beskidt jeg bliver af at rengøre fyret, når jeg skal rense det fra toppen, og det samme gælder det rum, hvori fyret står. Det har ikke gjort så meget, da fyret har stået ude i et rum ved garagen, men i det næste hus skal det stå i et fyrrum, som er integreret i huset. Og så er det jo knap så fedt med små sorte støvpartikler overalt. Ellers kunne jeg godt finde på at købe den gamle model igen. Huset er fra 1984 i et plan og på 139kvm. Der er et nyere oliefyr installeret nu. Er der nogen, som har ideer, har ca 50000kr at gøre godt med. Ellers tak for hjælpen de sidste 2 år. Hilsen Janni


Brugeravatar
Batgirl
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 05 jan 2007 22:40
Mit fyr: Woody med 5.0 styring og Alpha2 pumpe
Areal: 139
Brændsel: dlgtræpiller
Årligt forbrug: Ca 5 tons
Geografisk sted: Bjerringbro

Hvilket fyr

Indlæg af Batgirl » 23 aug 2008 22:25

Hej, jeg smider lige mit indlæg herinde også. jeg skal have installeret et stoker eller et pillefyr i mit nye hus, jeg er bare helt på bar bund med, hvad det skal være. Nu er jeg jo vant til en Benekov l25 med rku3 styring, og siden jeg skiftede fra Stampemøllen over til min lokale pillepusher, har fyret bare kørt. Men det er jo også ekstremt simpelt ifht. det computerstyrede og alle de ord, jeg ikke fatter en flyvende fis af. Tænd, kør ind, gør rent, slut :) Eneste minus er, hvor møghamrende beskidt jeg bliver af at rengøre fyret, når jeg skal rense det fra toppen, og det samme gælder det rum, hvori fyret står. Det har ikke gjort så meget, da fyret har stået ude i et rum ved garagen, men i det næste hus skal det stå i et fyrrum, som er integreret i huset. Og så er det jo knap så fedt med små sorte støvpartikler overalt. Ellers kunne jeg godt finde på at købe den gamle model igen. Huset er fra 1984 i et plan og på 139kvm. Der er et nyere oliefyr installeret nu. Er der nogen, som har ideer, har ca 50000kr at gøre godt med. Ellers tak for hjælpen de sidste 2 år. Hilsen Janni PS. Vil fyre med træpiller igen

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Hvilket fyr

Indlæg af søren ø » 23 aug 2008 22:37

måske en r15 med halvautomatisk rens. Så slipper du for at stå med hovedet i skidtet. Nu kender jeg ikke 25 ret godt men min egen 27 er da en af de bedre når den skal renses. Plane flader overalt. Men man skal jo i den fra toppen, men det syntes jeg ikke er noget problem.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Hvad skal jeg vælge?

Indlæg af thoken » 24 aug 2008 08:10

Batgirl skrev:Hello guys. Ja så har jeg solgt huset og dermed også fyret. I mit nye hus vil jeg også have installeret et stoker eller et pillefyr, jeg er bare helt på bar bund med, hvad det skal være. Nu er jeg jo vant til en l25 med rku3 styring, og siden jeg skiftede fra Stampemøllen over til min lokale pillepusher, har fyret bare kørt. Men det er jo også ekstremt simpelt ifht. det computerstyrede og alle de ord, jeg ikke fatter en flyvende fis af. Tænd, kør ind, gør rent, slut :) Eneste minus er, hvor møghamrende beskidt jeg bliver af at rengøre fyret, når jeg skal rense det fra toppen, og det samme gælder det rum, hvori fyret står. Det har ikke gjort så meget, da fyret har stået ude i et rum ved garagen, men i det næste hus skal det stå i et fyrrum, som er integreret i huset. Og så er det jo knap så fedt med små sorte støvpartikler overalt. Ellers kunne jeg godt finde på at købe den gamle model igen. Huset er fra 1984 i et plan og på 139kvm. Der er et nyere oliefyr installeret nu. Er der nogen, som har ideer, har ca 50000kr at gøre godt med. Ellers tak for hjælpen de sidste 2 år. Hilsen Janni

Hej batgirl!
Til så få kvadratmeter ville jeg vælge en pillebrænder(den kan selv starte op, i modsætning til de fleste stokere).
Og den kan køre meget økonomisk om sommeren, hvis du gider "kilde" den lidt icon_cheesygrin.gif
Og det er indenfor den økonomiske ramme du har sat.

Held og lykke med dit nye hus!
mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hvilket fyr

Indlæg af Ulrik » 24 aug 2008 10:17

Jeg har sammenlagt emnerne da de var ens. Der er ingen grund til at have den samme debat kørende 2 steder :)
MvH Ulrik©


fmuxoll
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16 sep 2008 17:32

Re: Hvilket fyr

Indlæg af fmuxoll » 16 sep 2008 19:58

jeg er helt ny i denne brance og har lige overtaget et gammelt hus på 500 m2 og ved ikke det fjerneste om nogle former af fyr så jeg vil gerne spørge om hvilket fyr der ville være det bedste til et 3 plans hus på 500 m2 med fuld kælder og fyrrum i kælderen. huset er fra 1939 og efter taget er blevet efter-isolering er det ok isoleret. det er på nuværende tidspunkt opvarmet med olie fyr instaleret i 1986. det nyge fye skal helst være stoker eller pille fyr og prisen jeg har råd til er ca. 60,000 kr.
kan nogen hjelpe mig med gode råd.
mange hilsner frede.

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvilket fyr

Indlæg af Flunk » 17 sep 2008 13:17

Hej Batgirl
Jeg har en R15 stående i et kombineret fyrrum/vaskerum hvor der også tørres tøj da der jo er dejligt varmt.
R15 sviner ikke ret meget hvis man er forsigtig når man renser.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvilket fyr

Indlæg af Klaus » 17 sep 2008 13:22

Flunk skrev:Hej Batgirl
Jeg har en R15 stående i et kombineret fyrrum/vaskerum hvor der også tørres tøj da der jo er dejligt varmt.
R15 sviner ikke ret meget hvis man er forsigtig når man renser.
Og den skal ikke renses ret tit da der er halvautomatisk rens på :wink:


Besvar