Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Røg i hovedet..

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Røg i hovedet..

Indlæg af Hjemme teori » 11 okt 2019 19:07

lamborg skrev:
11 okt 2019 16:41
Men hvorfor brænder de ikke bare ud og så er det det ???. Nu er mit fyr jo ikke en stoker men når jeg slukker fyret så stopper pilletilførsel og blæseren kører 100% i 5 min så er de piller der ligger på herden brændt ud . Der må vil være en blæser eller en røgsuger i fyret som gør at man kan styre forbrændingen når man kører med træpiller eller er det bare med naturligt træk ?
En stoker med direkte pillefødning kan ikke selv slukke, for så brænder den ofte tilbage.

Det er jo derfor de skal have tætte låg på silo og en syr ventil, så kan de pausefyre uden at brænde tilbage. Skulle tilbagebrænding ske skal syrventil jo så slukke det.

På en faldstoker/pillebrænder som vores Claus, ligger sikkerheden jo i smelteslange på faldrøret og det kan slukke fordi det kan tømme sneglen der føder brænderen.

Men jeg/vi mangler at få afklaret om det er en faldstoker eller direkte fødning fra silo. Tror det er det sidste og så kan den ikke slukke selv og der var en der skrev hvordan han gjorde når den skulle slukkes.
Mvh. Sophus


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Røg i hovedet..

Indlæg af Hjemme teori » 11 okt 2019 19:12

Jeg fandt det, jeg tror er den rette brugermanual https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... ZK9HNBCeGF

Og til spørgers første spørgsmål. Ja fyret ryger 6-8 eller mere. Hvis ikke du stopper det korrekt. Læs side 28 hvordan det gøres.
Mvh. Sophus

PSN86
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 05 okt 2019 07:48
Mit fyr: Passat C1 compact + Atmos DC50s
Areal: 225
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: 6880

Re: Røg i hovedet..

Indlæg af PSN86 » 12 okt 2019 07:46

Hej alle,

Tak for jeres mange svar - selvom meget af det overhovedet ikke er relevant...!

@Hjemme teori : du er inde på det helt rigtige. Den er direkte fødet, med en lille spindelmotor. Og ja, jeg har læst manualen og der står bare man skal fjerne gløderne - men for f....., det er jo når jeg åbner ind til den, at den ryger...?
Det er jo nøjagtig det samme, som hvis man åbner ind til en helt normalt brændeovn, så kommer der også røg i stuen, hvis ikke brændslet er brændt ud.

Så var der en der skrev om renblæsning - genialt tænkte jeg.
Jeg har lige slukket den for ugentlig rengøring og skruede derefter manuelt op for blæseren, for at få brændslet brændt ud. Men når man skruer op for blæseren, starter indfødning automatisk igen... altså ikke en løsning.

Men nu er den slukket, så kan rense den i eftermiddag....

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Røg i hovedet..

Indlæg af lamborg » 12 okt 2019 07:53

Det var mig der skrev det med blæseren og det er jo noget pis at den så starter indfødningen igen men måske kunne du sætte en kontakt på ledningen til spindelmotoren og så slukke for den så mulvarpen ikke kørte når du skruer op for blæseren ?
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: Røg i hovedet..

Indlæg af Fiffer » 12 okt 2019 09:13

Har du nok træk i skorsten? For er der ikke det, så vil røgen gerne ud af lågen istedet, måske en røgsuger kunne løse problemet.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.


PSN86
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 05 okt 2019 07:48
Mit fyr: Passat C1 compact + Atmos DC50s
Areal: 225
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: 6880

Re: Røg i hovedet..

Indlæg af PSN86 » 12 okt 2019 19:07

Altså, det er ikke ligefrem sådan at man kan mærke masser af træk fra skorstenen, men den tidligere ejer har trods alt fyret mange år - men de tidligere hvide vægge er selvfølgelig også helt sorte...:-)

Med hensyn til røgvendere, var der kun 5 ud af 9 i ved overtagelse. Røg temp. omkring 150. Sidste weekend satte jeg så en mere i og røgtemp. har ligget ca. 5 grader højere.
I dag satte jeg en mere i (7 ud af 9) og nu siger røg temp. op til 175 grader...?

I manualen står der, at ved for lav temperatur, skal man tage røgvendere op.
Så hvorfor hulen stiger temp. når jeg sætter nogle i???

Jeg synes selv, at jeg er rimelig logisk tænkende, men dette uhyre jeg har i fyrrummet, volder mig godtnok problemer.

Ideen med en kontakt til spindelmotoren er smart, men det kan da vel ikke passe, at man selv skal ind og modificere et færdigt anlæg?

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Røg i hovedet..

Indlæg af lamborg » 12 okt 2019 22:58

Det virker underligt det med røgtemp.Det du gør er jo at holde røgen længere i kedlen og derved burde den afgive mere varme inden den går i skorstenen.
At modificere på anlæg er meget normalt . Det er jo ikke sikkert at producent har tænkt på alle ting som kunne være smart så som at kører med blæseren og lukke for føderen ved nedlukning
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Røg i hovedet..

Indlæg af Hjemme teori » 12 okt 2019 23:49

Jeg tror altså den virker som den skal og du ikke har læst alle/hele indlæggende.

Når den er med direkte fødning risikere du tilbagebrand hvis du kunne slukke den med en knap.

Derfor skal gløderne ved nedlukning manuelt rages af brænderen.
og ja, så kan røg i fyrrummet skyldes dårligt træk i skorsten.
At den bliver varmere kan jo skyldes at den skal renses. det hjælper røgvendere ikke på.
Så skal du sammenligne den med flere røgvndere skal de indsættes i forbindelse med rens.
Mvh. Sophus

PSN86
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 05 okt 2019 07:48
Mit fyr: Passat C1 compact + Atmos DC50s
Areal: 225
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: 6880

Re: Røg i hovedet..

Indlæg af PSN86 » 13 okt 2019 05:55

Jeg er meget grundig i rens hver uge og isætter røgvender i denne ombæring.
Når jeg siger grundig, mener jeg grundig rens af røgrør, vender, brændkammer osv.
Røgafgang på denne model er ud af siden og i lige min opstilling, ca. 1 meter, inden den går ind i skorsten.
Da der altid ligger en del aske oven på røgvenderne og inde i skorstensrøret, tænker jeg, at der er træk nok, eller...

Det er selvfølgelig rigtig nok, at det indikerer dårligt træk, idet røgen slår ud i rummet, så snart jeg åbner lågen.

Med hensyn til tilbagebrand, har jeg også tænkt meget over det og går også altid og holder øje med den, når jeg laver mine nedluk.
Jeg tænker dog, at det er det samme, som hvis der kommer strømafbrydelse, en dag jeg ikke er hjemme, ellers er det da en ren brandbombe...

På samme skorsten, er der også en Atmos fastbrændselfyr, som jeg ikke har vovet at tænde op i endnu, da der jo netop her ofte skal åbnes ind til brændkammeret.
Den står placeret i tilstødende lokale - og her er væggene rigtig sorte og røglugtende...

Så alt i alt, kan det da godt være, at det er trækket i skorstenen det er gal med...

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Røg i hovedet..

Indlæg af Zarge » 13 okt 2019 07:48

Er der ventilation nok ind til rummet, altså kan der komme tilstrækkeligt frisk luft ind som fyret kan trække af?


Besvar