Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Oliefyr som backup

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
knudsen83
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10 okt 2018 13:07

Oliefyr som backup

Indlæg af knudsen83 » 11 sep 2019 12:49

I forbindelse med installation af et pillefyr. vil jeg gerne have sat mit oliefyr som backup . (der skal altid kunne være varme og konen skal ikke bøvle med pillefyret)

Er der nogle der er villige til at vise en skitse af hvordan de har "syet" systemet sammen. Jeg har selv skitset et system i parallel, men vil gerne være sikker på jeg ikke har overset eller glemt noget. tænker at det laves således at oliefyret kobling ind når temperaturen rammer 40-30 grader. Scenariet er vel at pillefyret er gået i udu og kun kan startes "manuelt" igen.


mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Oliefyr som backup

Indlæg af mchlbk » 11 sep 2019 14:18

Det lyder som en fin sikkerhed, men du skal være opmærksom på, at dit energitilskud kun udbetales, hvis dit oliefyr skrottes.

knudsen83
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10 okt 2018 13:07

Re: Oliefyr som backup

Indlæg af knudsen83 » 12 sep 2019 11:00

Der er købt et brugt pillefyr. Så der er vel ikke noget tilskud der går tabt?

mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Oliefyr som backup

Indlæg af mchlbk » 13 sep 2019 08:48

Normalt kan du få tilskud, hvis du går fra oliefyr til pillefyr.

Vær opmærksom på, at reglerne for godkendelse er skrappe. Dit brugte fyr skal være ret nyt, ellers må du ikke opstille det. Skorstensfejeren er tilsynsmyndighed og det er vigtigt, at du spørger ham om det har den nødvendige godkendelse, før du stiller det op.

Tit sælges brugte fyr til reservedele. Hvilket fyr har du fået fat i?

pendec

Re: Oliefyr som backup

Indlæg af pendec » 13 sep 2019 09:32

Man får kun tilskud ved nye installationer, og ved fremvisning af fakturatilbud på det ny træpillefyr, så et brugt fra dba eller lign, giver ingen bonus, og man kan heller ikke udnytte håndværker fradrag hvis man får pro. hjælp til at sætte det op, da pillefyrs opsætning ikke er en del af den aftale.

Men ja, spændende er modellen du vil kombinere med olie, og det lyder dyrt næsten lige meget hvilken træpille pusher du vælger kan du velnok køre lidt uden træpiller, end at olien skal tage over, som jo er dyrt og kræver også en del mere plads. og så er der vedligehold som er dobbelt op på den front,


Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: Oliefyr som backup

Indlæg af Fiffer » 13 sep 2019 11:10

I stedet for at bruge pengene på både oliefyr og pillefyr, så tror jeg pengene er bedre givet ud på pillesug/ eller snegl fra extern silo, evt få piller blæst ind. Pillefyr i dag er driftsikre, og så minimerer du samtidigt manuelt arbejde ved at ha et stort pillemagasin/silo
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Oliefyr som backup

Indlæg af Brandsen » 13 sep 2019 14:08

Halløj i forum,

Da jeg i sin tid installerede min Baxi stoker, var den tænkt som erstatning for en gammel Salamander oliestoker,
lige indtil smeden spurgte hvorfor jeg ikke bare lod Salamanderen blive stående ? Der er mere end rigeligt plads.

Baxi og Salamander blev så sat i serie, hvor kedeltemp på Salamander stod 5 grader under fremløbstemp
på Baxi, så hvis Baxi stoppede, vil Salamander opdage det helt af sig selv, og så starte op, og når Baxi
kom på banen igen, så opdagede Salamanderen jo også det, og stoppede så.

Nogle år efter blev Salamanderen udskiftet men en meget lille Scotte, men i samme set-up.
Det er så det set-up jeg kører med i dag.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Oliefyr som backup

Indlæg af triumph » 13 sep 2019 15:55

Brandsen skrev:
13 sep 2019 14:08
Halløj i forum,

Da jeg i sin tid installerede min Baxi stoker, var den tænkt som erstatning for en gammel Salamander oliestoker,
lige indtil smeden spurgte hvorfor jeg ikke bare lod Salamanderen blive stående ? Der er mere end rigeligt plads.

Baxi og Salamander blev så sat i serie, hvor kedeltemp på Salamander stod 5 grader under fremløbstemp
på Baxi, så hvis Baxi stoppede, vil Salamander opdage det helt af sig selv, og så starte op, og når Baxi
kom på banen igen, så opdagede Salamanderen jo også det, og stoppede så.

Nogle år efter blev Salamanderen udskiftet men en meget lille Scotte, men i samme set-up.
Det er så det set-up jeg kører med i dag.
Vil Scotten så ikke virke som en radiator, der via skorstens trækket vil varme luft op ?
(Naboen har brændefyr. Om sommeren fyre de ikke, men bruger el patron i VVB.
De kunne ikke forstå hvorfor det varme vand, ofte kun var håndlunt. Da de fik elregninge var den astronomisk, da elpatron var tændt konstant.
Cirkulationspumpen på brændefyret var slukket, men pga naturlig cirkulation, blev vandet i brændefyr afkølet, cirkulerede til vvb, og afkølede vvb)

pendec

Re: Oliefyr som backup

Indlæg af pendec » 13 sep 2019 17:48

triumph skrev:
13 sep 2019 15:55
De kunne ikke forstå hvorfor det varme vand, ofte kun var håndlunt. Da de fik elregninge var den astronomisk, da elpatron var tændt konstant.
Cirkulationspumpen på brændefyret var slukket, men pga naturlig cirkulation, blev vandet i brændefyr afkølet, cirkulerede til vvb, og afkølede vvb)
Jeg kører med elpatron om sommeren , og der er det døde vand helt dødt gennem sommerperioden. Jeg skruer endda termostat på vvb ned på 0.
Tror du ikke de har lavet en fejl et andet sted, eller spurgt på anden måde, hvad er naturlig cirkulation her?

Tænker at jeg måske også har et merforbrug, selvom jeg synes jeg ligger lavt, så er der måske noget at vinde på den "naturlige cirkulation" :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Oliefyr som backup

Indlæg af triumph » 13 sep 2019 19:05

Naturen har virkeligt tænkt sig om
Varmt vand har en lavere vægtfylde end koldt vand, undtagen lige ved frysepunktet, hvor vægtfylden igen bliver laver (så isen kommer til at ligge i toppen af vandet, og sørger for fiskene kan leve på bunden af vandhuller/søer.
I de gode gamle dage brugte man ikke cirkulationspumper på centralvarmeanlæg, men kun naturlig cirkulation på. Man satte et fyr i kælderen, og så var der trukket 2-4 " rør rundt i huset. Det varme vand steg op, og når det blev kølet af, faldt det til bunden af radiatoren, og retur til fyret.
Det er jo det samme der skete hos naboen (Og på en del solvarmeanlæg) Va jeg lukkede en kugleventil mellem fyr og vvb, så faldt elforbrug til 1/10 del


Besvar