Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad betyder “time for time” afregning egentligt

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Hvad betyder “time for time” afregning egentligt

Indlæg af jhjorsal » 12 aug 2019 07:58

Hvordan skal den nye time for time afregning forståes, hvis man nu f.eks. har en buffertank på sin varmepumpe, og den kan varmes op fra 30 til 55 grader på under 2 timer sålænge vi har en dagtemp på over 10 grader. Ville man så med fordel kunne lave en styring der aktiverede varmepumpen eksempelvis et kvarter hver time i de lyse timer. Problemet er jo at varmepumpen bruger forholdvis meget strøm når den kører, men den bruger jo kun 2 timer på at varme vandmængden op, mens solcellerne sagtens kan producere varmepumpens forbrug en del af årets måneder, men den bruger jo hele dagen på det. Også var det at jeg tænkte at hvis den kørte lidt hver time, forbruger jeg så af min egenproduktion.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Hvad betyder “time for time” afregning egentligt

Indlæg af BWJ » 12 aug 2019 19:13

"time for time afregning" er at du tvinges til at sælge din overskudsproduktion time for time til spotpris excl. moms, og når du så skal bruge strøm fra nettet er det til alm. handels pris incl. moms :evil: :evil: det er det man kalder statsligt tyveri.
Så alt du kan bruge selv giver den største gevinst.
NB. jeg har ikke hørt om nogen endnu der er kommet på ordningen, der kører også en sag som ikke er afsluttet.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Hvad betyder “time for time” afregning egentligt

Indlæg af jhjorsal » 12 aug 2019 21:54

Når du siger du ikke har hørt nogen der er kommet på ordningen endnu, så undre jeg mig da lidt - for jeg har da fået et brev for længe siden om at jeg ikke længere er på Nettoordningen og at de ville skifte over pr 1/1 2019, men jeg har da ikke lige tjekket op på hvad jeg så er på, tog bare udgangspunkt i at det var time for time ordningen, og jeg har selvføgelig ikke brevet længere.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Hvad betyder “time for time” afregning egentligt

Indlæg af BWJ » 14 aug 2019 21:27

jhjorsal skrev:
12 aug 2019 21:54
Når du siger du ikke har hørt nogen der er kommet på ordningen endnu, så undre jeg mig da lidt - for jeg har da fået et brev for længe siden om at jeg ikke længere er på Nettoordningen og at de ville skifte over pr 1/1 2019, men jeg har da ikke lige tjekket op på hvad jeg så er på, tog bare udgangspunkt i at det var time for time ordningen, og jeg har selvføgelig ikke brevet længere.
Hvis du bliver afregnet md. eller kvartalsvis på din nemkonto er du time/time afregnet, ellers er du ikke.
Og brevet du omtaler har alle solcelleejere fået, og mere er der ikke sket - mig bekendt.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Hvad betyder “time for time” afregning egentligt

Indlæg af jhjorsal » 14 aug 2019 21:42

Jeg bliver afregnet kvartalsmessigt, og har lige snakket med en fra Konstant i forbindelse med bestilling af summationsmåler, han bekræftede at jeg var på time for time afregning. Jeg fik selvføgelig ikke spurt hvordan det så skulle forståes, men spør teknikerne der kommer ud og skifter måleren.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


pendec

Re: Hvad betyder “time for time” afregning egentligt

Indlæg af pendec » 15 aug 2019 10:33

Regnskabet må være enkelt nok, hvis du ikke ser på økonomi men bare timeafregningen.

Du producerer strøm du sender ud på nettet, og i samme time henter du strøm, disse modregnes og du betaler spotpris+transport+moms for de timer køber, når din egenproduktion er trukket fra?

At så PSO og afgifter og overproduktion afregnes årligt er så en anden snak.

Så du skal vel se på hvor meget strøm du producerer i timen, og dit forbrug, så ved du om det bliver dyrt.

Der har været en rigtig lang tråd om dette emne, dog mest afregnings relateret og ikke om det er på time niveau , det mener jeg dog ligger i beskrivelse alene. Elselskaber kan jo se detaljerne på alle med nye målere, helt ned til minuttet nu.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Hvad betyder “time for time” afregning egentligt

Indlæg af BWJ » 15 aug 2019 19:19

pendec skrev:
15 aug 2019 10:33
Regnskabet må være enkelt nok, hvis du ikke ser på økonomi men bare timeafregningen.

Du producerer strøm du sender ud på nettet, og i samme time henter du strøm, disse modregnes og du betaler spotpris+transport+moms for de timer køber, når din egenproduktion er trukket fra?

At så PSO og afgifter og overproduktion afregnes årligt er så en anden snak.

Så du skal vel se på hvor meget strøm du producerer i timen, og dit forbrug, så ved du om det bliver dyrt.

Der har været en rigtig lang tråd om dette emne, dog mest afregnings relateret og ikke om det er på time niveau , det mener jeg dog ligger i beskrivelse alene. Elselskaber kan jo se detaljerne på alle med nye målere, helt ned til minuttet nu.
Nettoafregnede egenproducenter med små elproduktionsanlæg jf. afsnit 2.1.1 fritages helt for betaling
af PSO-tarif
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Hvad betyder “time for time” afregning egentligt

Indlæg af jhjorsal » 15 aug 2019 22:00

Uha en masse fremmedeord😂 hvor er vi henne af ? Hvis jeg producere 4KW kontinuerligt fra kl. 13.00 til kl 14.00, og forbruget 8KW kontinuerligt fra kl 13:30 til kl. 14:00, har jeg så en udgift, og i givet fald, hvad er det jeg betaler for🤔
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

pendec

Re: Hvad betyder “time for time” afregning egentligt

Indlæg af pendec » 16 aug 2019 17:31

Når man læser flexafregnings dokumentation, så lyder det ikke til at være time afregnet som i ordets forstand, udover prisen er variabel per time. Det er IKKE dit timeforbrug minus time produktion som giver dig nogen fordele, som uddybet herunder.

Meget kort.
Du sælger ALT produktions strøm til spot pris ex.moms
Du køber ALT strøm du bruger til spotpris +moms oveni (og vistnok elselskabs fortjeneste som er på)

En gang årligt beregnes overproduktion og dette udbetales.
En gang årligt beregnes afgifter, og afregnes der efter forskel mellem køb/salg beregningen.

Så Du får intet ud af og bruge 5kWh på en time, og sælger 6kWh samme time, du betaler stadig for 6kWh i forbrug. og du får stadig kun solgt 5kWh til spotpris uden moms. Det er spotprisen som du forhandler med dit elselskab som kan være afgørende, da den kan variere på tarif hele døgnet og nogle timer er bedre end andre til at købe billigere spotpris strøm.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Hvad betyder “time for time” afregning egentligt

Indlæg af BWJ » 16 aug 2019 20:48

pendec skrev:
16 aug 2019 17:31
Når man læser flexafregnings dokumentation, så lyder det ikke til at være time afregnet som i ordets forstand, udover prisen er variabel per time. Det er IKKE dit timeforbrug minus time produktion som giver dig nogen fordele, som uddybet herunder.

Meget kort.
Du sælger ALT produktions strøm til spot pris ex.moms
Du køber ALT strøm du bruger til spotpris +moms oveni (og vistnok elselskabs fortjeneste som er på)

En gang årligt beregnes overproduktion og dette udbetales.
En gang årligt beregnes afgifter, og afregnes der efter forskel mellem køb/salg beregningen.

Så Du får intet ud af og bruge 5kWh på en time, og sælger 6kWh samme time, du betaler stadig for 6kWh i forbrug. og du får stadig kun solgt 5kWh til spotpris uden moms. Det er spotprisen som du forhandler med dit elselskab som kan være afgørende, da den kan variere på tarif hele døgnet og nogle timer er bedre end andre til at købe billigere spotpris strøm.
Lige lidt faktuelle rettelser: :wink:

Man sælger kun den produktion man ikke selv har brugt en given time i egen installation.
Man køber kun den strøm man ikke selv kan producere i en given time.
Det er derfor det hedder en summationsmåler, der er enten køb eller salg (summen af produktion/køb) - ikke begge dele samtidigt.

Og:
"Så Du får intet ud af og bruge 5kWh på en time, og sælger 6kWh samme time" -Jo, det giver en nettosalg på 1KwH i den time, hverken mere eller mindre.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar