Mit ac køler fornuftigt i 10-12 min efter start af bilen. Derefter holder det gradvist med at køle.
Næste gang bilen startes er det samme sag
Der er netop påfyldt kølemiddel, der manglede kun ganske lidt og det har ikke hjulpet på problemet
Hvad kan det skyldes?
Det er en Grand Vitara 2,0 aut fra 2007
Aircon problemer
- John Skov Jensen
- Redaktør
- 15
- Indlæg: 5006
- Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
- Mit fyr: Atmos DC40GD
- Areal: sammenlagt 350 m2
- Brændsel: Bøg
- Fremviser gerne i postnummer: 8370
- Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
- Blevet takket: 440 gange
- BWJ
- Stoker XVII
- 13
- Indlæg: 3384
- Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
- Areal: 155
- Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
- Dagligt forbrug: 0
- Årligt forbrug: 0
- Har takket: 203 gange
- Blevet takket: 238 gange
Re: Aircon problemer
2 ting:John Skov Jensen skrev: ↑29 jul 2019 17:28 Mit ac køler fornuftigt i 10-12 min efter start af bilen. Derefter holder det gradvist med at køle.
Næste gang bilen startes er det samme sag
Der er netop påfyldt kølemiddel, der manglede kun ganske lidt og det har ikke hjulpet på problemet
Hvad kan det skyldes?
Det er en Grand Vitara 2,0 aut fra 2007
Er dit kabinefilter skiftet ?
Har du fået renset klimaanlæg (nogensinde) hvis føler på fordamper er "pakket" ind i snavs, giver dit observation god mening, føler tror at køl er ok og regulerer ned.
I tomgang skal luft fra midterdyser være max. 5-8 gr.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
- Bigfoot
- Stoker XIX
- 13
- Indlæg: 5100
- Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
- Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
- Areal: 116
- Brændsel: ren el
- Fremviser gerne i postnummer: 6818
- Geografisk sted: Årre/Varde
- Har takket: 9 gange
- Blevet takket: 200 gange
Re: Aircon problemer
det kan være pumpen der er ved at være træt i sin funktion, men nok større sandsynlighed for at det er din køler som skal renses udefra som BWJ nævner, det klares nemt med lidt stærk sæbe og en højtryksrenser.
Det kan også være du for svar på tiltale derfra, når køleribbene vælter ned under vask, fordi de er irret istykker.
Det kan også være du for svar på tiltale derfra, når køleribbene vælter ned under vask, fordi de er irret istykker.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
citat Bigfoot, herning pullingarena.
- BWJ
- Stoker XVII
- 13
- Indlæg: 3384
- Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
- Areal: 155
- Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
- Dagligt forbrug: 0
- Årligt forbrug: 0
- Har takket: 203 gange
- Blevet takket: 238 gange
Re: Aircon problemer
"Køleren udenfor" er kondensatoren og ikke den jeg mener skal renses, det er derimod fordamperen (den der afgiver kulde i kabinen).Bigfoot skrev: ↑30 jul 2019 08:56 det kan være pumpen der er ved at være træt i sin funktion, men nok større sandsynlighed for at det er din køler som skal renses udefra som BWJ nævner, det klares nemt med lidt stærk sæbe og en højtryksrenser.
Det kan også være du for svar på tiltale derfra, når køleribbene vælter ned under vask, fordi de er irret istykker.
Det at jeg tror at det er den indvendige, skyldes at anlæg køler fint efter start, men derefter "drosles" der ned.
En anden oplagt fejl i denne forbindelse opstår hvis tørrefilter ikke har været skiftet, så mister den "pusten" efter kort tids brug, da filter blokerer flow.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
- John Skov Jensen
- Redaktør
- 15
- Indlæg: 5006
- Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
- Mit fyr: Atmos DC40GD
- Areal: sammenlagt 350 m2
- Brændsel: Bøg
- Fremviser gerne i postnummer: 8370
- Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
- Blevet takket: 440 gange
Re: Aircon problemer
Tak for alle svar
Fik ikke kikket på bilen i dag, men kan konstatere at kompressoren ikke trækkes med rundt når jeg kan mærke at den stopper med at køle, selv med termostat permanent på minimum temp
Ac sluk kortvarigt og tænd igen
Ingen køling
Ac sluk 10 min og tænd igen
Ingen køling
Motor sluk og tænding fra kortvarigt og start igen
Ingen køling
Motor sluk og tænding fra i 10 minutter og start igen
Ingen køling
Motor sluk og tænding fra i 60 minutter
Kompresser kører med igen og køling fungerer igen i 10-15-20 minutter
Fik ikke kikket på bilen i dag, men kan konstatere at kompressoren ikke trækkes med rundt når jeg kan mærke at den stopper med at køle, selv med termostat permanent på minimum temp
Ac sluk kortvarigt og tænd igen
Ingen køling
Ac sluk 10 min og tænd igen
Ingen køling
Motor sluk og tænding fra kortvarigt og start igen
Ingen køling
Motor sluk og tænding fra i 10 minutter og start igen
Ingen køling
Motor sluk og tænding fra i 60 minutter
Kompresser kører med igen og køling fungerer igen i 10-15-20 minutter
- Bigfoot
- Stoker XIX
- 13
- Indlæg: 5100
- Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
- Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
- Areal: 116
- Brændsel: ren el
- Fremviser gerne i postnummer: 6818
- Geografisk sted: Årre/Varde
- Har takket: 9 gange
- Blevet takket: 200 gange
Re: Aircon problemer
der er noget der kobler kompressoren ud, noget temperaturbestandigt.
Enten er det selve kompressoren der er slidt i koblingen, og derfor kobler fra, men jeg tror nærmere du har en føler der spiller dig et puds.
Få en tester smidt på, der må være en i nærheden af det område der som kan, og så overvåg alle følere via den og se hvad de skriver.
Jeg havde samme problem på en 530D BMW engang, og der var det en føler til noget indgangstemperatur der efter 5-8 minutter pludselig slog over på at være -265 grader, ergo koblede kompressoren ud indtil føleren igen sagde noget mere interessant.
Problemet her, var at computeren ikke meldte det som en fejl, for føleren viste jo en temperatur indenfor den arbejdsområde.
Enten er det selve kompressoren der er slidt i koblingen, og derfor kobler fra, men jeg tror nærmere du har en føler der spiller dig et puds.
Få en tester smidt på, der må være en i nærheden af det område der som kan, og så overvåg alle følere via den og se hvad de skriver.
Jeg havde samme problem på en 530D BMW engang, og der var det en føler til noget indgangstemperatur der efter 5-8 minutter pludselig slog over på at være -265 grader, ergo koblede kompressoren ud indtil føleren igen sagde noget mere interessant.
Problemet her, var at computeren ikke meldte det som en fejl, for føleren viste jo en temperatur indenfor den arbejdsområde.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
citat Bigfoot, herning pullingarena.
-
- Stoker VI
- 10
- Indlæg: 216
- Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
- Mit fyr: scotte 16kw
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Årligt forbrug: 12
- Geografisk sted: struer
- Har takket: 3 gange
- Blevet takket: 46 gange
Re: Aircon problemer
Tror den slår fra på højtryk. Kører blæseren i fronten af bilen? Er kondenseren i fronten ren og kan der komme luft gennem den? Der skal være meget stor temperatur forskel på indgang og udgang fra kondensereren. Ellers slår den fra på højtryk.