Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt fyr, nyt fyrrum, nyt hus skal sku bruge lidt hjælp.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
gunni
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 17 aug 2008 10:54

Re: Nyt fyr, nyt fyrrum, nyt hus skal sku bruge lidt hjælp.

Indlæg af gunni » 17 aug 2008 22:21

Ernst Drastrup skrev:Hej Gunni
Du siger husets areal bliver på ca. 180 m2. det ganger du med loftshøjden som normalt er 2,30 m. = 414 m3.
Hver m3. giver vi i sådan et nogenlunde isoleret hus, ca. 30 kcal. pr. m3. = 12.420 kcal.
Der skal 860 kcal. til 1 Kw. så siger vi 12.420 kcal : 860 Kw. = 14,44 Kw. det er det din kedel skal være på, når du ønsker 22 grader indvendigt og der fryser 12 grader udv. (ca. 15 Kw. stor kedel.)
Så er der regnet med varmt vand og skorstenstab og slige ting.

Ja, - man vil nok anbefale, at lade den eksisterende v.v.beholder blive liggende inde i beboelsen.
Men som det før er skrevet, skal du have en pumpe til gulvvarmesløjfen, + en pumpe ude ved kedlen til at pumpe varmen ind i beboelsen.

Mange monterer en ca. 1200 liter brugt olietank til akkumulering helst så højt, at bunden af tanken er over kedel toppen, så kan varmen nemt køre op i tanken ved selvcirkulation.

Og så er der mange, der putter en RIO radiator ind i bunden af tanken og kobler den til nogle solfangere, så behøver du ikke fyre hele sommeren igennem, og solvarmen vil stadig give et ret stor tilskud til varmen den øvrige del af året.
Jeg prøver at vedhæfte et par principdiagrammer.
Diagram til Birthe og Karsten Midtiby 27.04.08.doc
Diagram til Mads Hannsen 12.08.08.doc
Om yderlige oplysninger måtte ønskes, er jeg altid til tjeneste.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
det var sku en god udregning du kunne der, sådanne en har jeg kikket efter Tak..
Dvs. at sådanne en woddy 16 kw ville være god til huset. men hvad hvis jeg ville have værkstedet med på, så ville den ikke kunne klare det. kan jeg så købe en 24 kw med det samme. eller ville den være for svær at få til at yde så "lidt" nå kun huset skal fyres ?

Jeg syndtes at det med solenergi er meget spændende. men jeg tror til at starte med at jeg vil holde det simpelt (og billigere) uden akkumulering og solfangere. det kan vel altid tilføjes senere.....


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Nyt fyr, nyt fyrrum, nyt hus skal sku bruge lidt hjælp.

Indlæg af Ernst Drastrup » 18 aug 2008 05:18

Hej gunni
Flere der har meget kendskab til, at køre med stoker siger, at det er vanskeligt, at få en bare lidt for stor kedel til at køre ordentlig ved et lavt forbrug,
så jeg tror ikke du skal gå op i dimension, hellere gå ned til en 14 kw., og jeg tror ikke du vil stå ude på værkstedet, når der fryser 12 grader ude. (Det plejer jo ikke stå på i længere tid ad gangen nu om stunder.)

Så jeg vil anbefale en 14 kw.
Men lad os bare få én mere med på tråden, som også kan rådgive dig.

Det er også noget derfor, at folk for tilsluttet en akkumuleringstank, så de om sommeren kun behøver at fyre en eller to gange om ugen.
Netop fordi stokere døjer med at køre på lav blus eller pausefyring i længere tid ad gangen.

M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Nyt fyr, nyt fyrrum, nyt hus skal sku bruge lidt hjælp.

Indlæg af Flunk » 18 aug 2008 07:41

Ud fa egne erfaringer med 15 kW Benekov, 190 m2 hus fra 1970 ( 50 mm hulmursisolering 100 mm på loft )
vil jeg men at 14 kw er nok til dig.
Min 15 kW er lidt for stor til mig, jeg kunne godt have nøjes med en 10-12 kW.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Nyt fyr, nyt fyrrum, nyt hus skal sku bruge lidt hjælp.

Indlæg af søren ø » 18 aug 2008 09:17

Selvfølgelig skal man ikke købe en kedel der er meget for stor til huset. Men der sker jo ikke noget ved at fremtidssikre sig, hvis man ved der kommer flere m2 der skal fyres op. Har selv en Benekov PL27 til 180 m2, og det kører fint. Den kan nemt pausefyre uden at komme i problemer, men kan ikke vide om alle kan det.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Nyt fyr, nyt fyrrum, nyt hus skal sku bruge lidt hjælp.

Indlæg af Klaus » 18 aug 2008 11:03

søren ø skrev:Selvfølgelig skal man ikke købe en kedel der er meget for stor til huset. Men der sker jo ikke noget ved at fremtidssikre sig, hvis man ved der kommer flere m2 der skal fyres op. Har selv en Benekov PL27 til 180 m2, og det kører fint. Den kan nemt pausefyre uden at komme i problemer, men kan ikke vide om alle kan det.
Min kan også icon_cheesygrin.gif


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Nyt fyr, nyt fyrrum, nyt hus skal sku bruge lidt hjælp.

Indlæg af Flunk » 18 aug 2008 11:22

Min kommentar var lavet med baggrund i virkningsgrad kontra belastning.
Min erfaring er at ved meget pausefyring falder virkningsgraden, og jeg tror også at den soder ekstra meget.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland

Re: Nyt fyr, nyt fyrrum, nyt hus skal sku bruge lidt hjælp.

Indlæg af Tass » 18 aug 2008 12:54

Jeg tror det du skal gøre op med dig selv er, om du kommer til at anvende værkstedet i et sådanne omfang at det kan svare sig med den større model og om det kan opveje fordelene ved et lille fyr.
Som jeg ser det vil den forbedrede virkningsgrad fra det lille fyr nemt ville kunne finansiere en alternativ varmekilde til værkstedet de få dage om året hvor fyret måtte have problemer.
Men i sidste ende afhænger det jo alt sammen af hvor tit du regner med at anvende værkstedet. Og om du har lyst til at stå derude hvis vi endelig skulle få en rigtig isvinter icon_cheesygrin.gif
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski


Besvar