buffetank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Rene`Strøm
Stoker VI
Stoker VI
13
Indlæg: 210
Tilmeldt: 29 nov 2010 08:14
Mit fyr: baxi multiheat 2.5 f 360l
Areal: 365
Brændsel: piller fra genfa
Fremviser gerne i postnummer: 7840
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Stårup 7840 Højslev
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

buffetank

Indlæg af Rene`Strøm »

Hej
Findes der en herinde , som skulle ligge inde med en tegning over opsætning af buffetank , vil ha mit Baxi multiheat 2,5 , sat sammen med en buffetank , så jeg kun skal fyre hver 2-3 dag her om sommeren , kedlen er simpelthen for stor , til at kan drossles så langt ned , at den ikke pausefyre og brænder urent konstant . Har fået fat i en 1600 l tank , som har været brugt sammen med et fastbrændsel fyr før , der er 3 studser , 1 i top til åben ekspansion , 1 i siden i top og 1 i bund , har sårn set bare virket som en stor radiator før , sårn har jeg også sat det sammen nu , men syntes ikke det virker optimalt , er der en der kan tegne hvordan i vil sætte det ind over fyret ??? :) :)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: buffetank

Indlæg af pelle »

Vil ikke tegne det. Tror jeg kan forklare det.
Fremløb fra baxi op til top af akku. Retur til baxi tages fra bund af akkutank.. Fremløb til centalvarme fra top akkutank . Retur fra centralvarme til bund af akkutank..Men, har du ikke noget styring på, vil akkutanken, som du selv er inde på virke som en ekstra stor radiator.
Det skal være sådan at når hele tanken er varmet op skal din kedel slukke, da den er med pausefyring, er der ikke så meget styring over hvornår fyret skal starte igen. Det er så dig der skal holde øje med hvornår kedlen skal tændes op igen.
Altså, ved bund af akkutank skal der være en termostat kontakt der bryder for strømmen ved din kedel. For da er akkutank fyret op til setpunkt . Når, akkutanken er ved at være tømt for varme skal du tænde op i fyret igen. Præcist som vi andre gør der har fastbrændsel.. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Rene`Strøm
Stoker VI
Stoker VI
13
Indlæg: 210
Tilmeldt: 29 nov 2010 08:14
Mit fyr: baxi multiheat 2.5 f 360l
Areal: 365
Brændsel: piller fra genfa
Fremviser gerne i postnummer: 7840
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Stårup 7840 Højslev
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: buffetank

Indlæg af Rene`Strøm »

pelle skrev: 14 apr 2019 19:37 Vil ikke tegne det. Tror jeg kan forklare det.
Fremløb fra baxi op til top af akku. Retur til baxi tages fra bund af akkutank.. Fremløb til centalvarme fra top akkutank . Retur fra centralvarme til bund af akkutank..Men, har du ikke noget styring på, vil akkutanken, som du selv er inde på virke som en ekstra stor radiator.
Det skal være sådan at når hele tanken er varmet op skal din kedel slukke, da den er med pausefyring, er der ikke så meget styring over hvornår fyret skal starte igen. Det er så dig der skal holde øje med hvornår kedlen skal tændes op igen.
Altså, ved bund af akkutank skal der være en termostat kontakt der bryder for strømmen ved din kedel. For da er akkutank fyret op til setpunkt . Når, akkutanken er ved at være tømt for varme skal du tænde op i fyret igen. Præcist som vi andre gør der har fastbrændsel.. :great:
Hej
Så du vil sætte et tee i top af siden i tanken ? og i bunden ? , hvis det er sårn så tænker jeg et tommer fra fyret til tanken og 3/4 tommer til centralvarme , altså et 1-1-3/4-tee i top og bund . Ang styring , så tænker jeg bare at varme tanken op en eftermiddag og så holde øje med temperaturen , og slukke fyret , og så tænde op igen når tiden er , der sidder 3 termometer i den anden side af tanken :)
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: buffetank

Indlæg af pelle »

Rene`Strøm skrev: 15 apr 2019 10:21 Hej
Så du vil sætte et tee i top af siden i tanken ? og i bunden ? , hvis det er sårn så tænker jeg et tommer fra fyret til tanken og 3/4 tommer til centralvarme , altså et 1-1-3/4-tee i top og bund . Ang styring , så tænker jeg bare at varme tanken op en eftermiddag og så holde øje med temperaturen , og slukke fyret , og så tænde op igen når tiden er , der sidder 3 termometer i den anden side af tanken :)
Hej
Ja noget i den retning :)
Jeg tænker hvis du sætter en kuglehane på det tee i bunden, mellem akkutank og tee, kan du ved at lukke for kuglehane undgå akkutank er i brug i fyrings sæsonen.
Jeg ville nok også sætte en motorventil på returen til baxien fra tanken. Den skal få strøm og åbne når baxien kører. Det er fordi du vil lave det med teer i top og bund. Da vand vil den nemmeste vej tror jeg du får noget uønsket cirkulation gennem din kedel, hvis den motorventil ikke er der .
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Rene`Strøm
Stoker VI
Stoker VI
13
Indlæg: 210
Tilmeldt: 29 nov 2010 08:14
Mit fyr: baxi multiheat 2.5 f 360l
Areal: 365
Brændsel: piller fra genfa
Fremviser gerne i postnummer: 7840
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Stårup 7840 Højslev
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: buffetank

Indlæg af Rene`Strøm »

pelle skrev: 15 apr 2019 16:39 Hej
Ja noget i den retning :)
Jeg tænker hvis du sætter en kuglehane på det tee i bunden, mellem akkutank og tee, kan du ved at lukke for kuglehane undgå akkutank er i brug i fyrings sæsonen.
Jeg ville nok også sætte en motorventil på returen til baxien fra tanken. Den skal få strøm og åbne når baxien kører. Det er fordi du vil lave det med teer i top og bund. Da vand vil den nemmeste vej tror jeg du får noget uønsket cirkulation gennem din kedel, hvis den motorventil ikke er der .
Du skriver ( fordi jeg vil lave det med tee ) hvad tænker du ellers ? at svejse flere studser på ? . Der er 2 studser i toppen , en helt i top som er blevet brugt til ekspansion før , og en i siden at toppen . Jeg tror jeg køber en større trykeks. da jeg ikke vil ha åben , som den har været brugt til før . Ville du så tag den denne frem til baxi og den anden til anlæg ??

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: buffetank

Indlæg af pelle »

Rene`Strøm skrev: 16 apr 2019 10:54 Du skriver ( fordi jeg vil lave det med tee ) hvad tænker du ellers ? at svejse flere studser på ? . Der er 2 studser i toppen , en helt i top som er blevet brugt til ekspansion før , og en i siden at toppen . Jeg tror jeg køber en større trykeks. da jeg ikke vil ha åben , som den har været brugt til før . Ville du så tag den denne frem til baxi og den anden til anlæg ??
Ja, jeg tror du er ude over problemet hvis du benytter de 2 studse i toppen. Du kan godt køre det sammen i et tee på returen. Den studs der går ovenud vil jeg benytte til centralvarmen, Den lidt længere nede til kedlen.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: buffetank

Indlæg af Zarge »

Og du har sikret dig at den er egnet til tryk?
Rene`Strøm
Stoker VI
Stoker VI
13
Indlæg: 210
Tilmeldt: 29 nov 2010 08:14
Mit fyr: baxi multiheat 2.5 f 360l
Areal: 365
Brændsel: piller fra genfa
Fremviser gerne i postnummer: 7840
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Stårup 7840 Højslev
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: buffetank

Indlæg af Rene`Strøm »

Zarge skrev: 16 apr 2019 16:24 Og du har sikret dig at den er egnet til tryk?
Det er skam prøvet af :D
Rene`Strøm
Stoker VI
Stoker VI
13
Indlæg: 210
Tilmeldt: 29 nov 2010 08:14
Mit fyr: baxi multiheat 2.5 f 360l
Areal: 365
Brændsel: piller fra genfa
Fremviser gerne i postnummer: 7840
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Stårup 7840 Højslev
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: buffetank

Indlæg af Rene`Strøm »

pelle skrev: 16 apr 2019 15:31 Ja, jeg tror du er ude over problemet hvis du benytter de 2 studse i toppen. Du kan godt køre det sammen i et tee på returen. Den studs der går ovenud vil jeg benytte til centralvarmen, Den lidt længere nede til kedlen.
:great: :great:

Besvar