Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt fyr, nyt fyrrum, nyt hus skal sku bruge lidt hjælp.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
gunni
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 17 aug 2008 10:54

Nyt fyr, nyt fyrrum, nyt hus skal sku bruge lidt hjælp.

Indlæg af gunni » 17 aug 2008 11:09

Hej alle
Håber i kan hjælpe en der er helt ny i selv at rode med centralvarme.

Jeg går og overvejer at købe et hus som er et halv færdigt gds ombygnings projekt.

Der skal således fyr ind eftersom der slet ikke er noget i dag. og jeg vil have et pille fyr, (har et woody i tankerne) der er en lille selvstændig bygning hvor der er fyrrum.

Jeg er lidt usikker på om det sælger har lavet er godt nok og har lige et par spørgsmål. så jeg har mulighed for at regne på prisen for at lave det færdigt.

Der er trukket isoleret pex rør fra bolig til fyrrum på 2 X15 mm. er det nok ? syndtes det er en meget lille diameter..

Der er lagt gulvvarme i hele huset (også i 15mm pex) og der er indkøbt en Fordelerunit. men uden pumpeshunt Skal man ikke bruge det, eller kan fyret godt sende vandet til gulvvarmen selv?

Er der en af jer der har en tegning eller et link til en "Brugsanvisning" hvor jeg kan se hvordan man forbinder alle rør fra fyr til gulvvarme ?

Og en sidste. hvordan regner man ud hvor stort et fyr man skal købe (hvor mange kw)

Alle andre forslag og gode råd i kunne have lyst til at dele er self. velkommen.

På forhånd tak for hjælpen.... :D


jesperrl
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 08 jul 2008 20:01
Mit fyr: Scotte 16 Kw på opop 418
Areal: 200 m2 + 45 m2
Brændsel: Barlinek ecopellets 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7800
Dagligt forbrug: ca 20 kg i nov
Årligt forbrug: ca. 7
Geografisk sted: Lyby, Skive

Re: Nyt fyr, nyt fyrrum, nyt hus skal sku bruge lidt hjælp.

Indlæg af jesperrl » 17 aug 2008 11:37

2x15 mm er vel lige i underkanten. Skal der også trækkes varme til vvb på den streng?
Normalt bruger man 20 mm til gulvvarme men 15 mm går nok an hvis man laver større flow. Du skal have en pumpeshunt til gulvvarmen da du ikke skal have 65-70 grader varmt vand i gulvvarmen men kun ca 40 grader.
16 KW Scotte sw ver 4.13 på Opop 418 kedel, Alpha pro pumpe, 18 meter 2x32 mm preisoleret pex mellem fyrrum og beboelse, 110 liter vvb i beboelse.

gunni
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 17 aug 2008 10:54

Re: Nyt fyr, nyt fyrrum, nyt hus skal sku bruge lidt hjælp.

Indlæg af gunni » 17 aug 2008 12:30

Ja der skal også trækkes vand ind til vvb da den sidder inde i huset.
Det er jo lidt vigtigt at vide om det er ok med 2x15mm eller ej, da det preisolerede pex til ned gravning er pisse dyrt. og da det er støbt i det helt nye gulv bliver det sku dyrt hvis det skal laves om...

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Nyt fyr, nyt fyrrum, nyt hus skal sku bruge lidt hjælp.

Indlæg af Flunk » 17 aug 2008 13:30

Man kan jo vælge at lade de 2*15 mmblive.
Man kan altid få nok energi igennem, men det kommer til at kost da pumpen skal yde et større arbejde.
Man kan så lave en analyse over hvorvidt det kan betale sig at lave rørene større, set i forhold til det ekstra pumpearbejde der skal leveres.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

gunni
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 17 aug 2008 10:54

Re: Nyt fyr, nyt fyrrum, nyt hus skal sku bruge lidt hjælp.

Indlæg af gunni » 17 aug 2008 15:21

Ville det hjælpe meget hvis man flyttede vvb ud i fyrrummet ? så skal jeg så bare have trukket et nyt rør til brugsvand, så det giver lidt det samme...


epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Nyt fyr, nyt fyrrum, nyt hus skal sku bruge lidt hjælp.

Indlæg af epo » 17 aug 2008 15:50

gunni skrev:Ville det hjælpe meget hvis man flyttede vvb ud i fyrrummet ? så skal jeg så bare have trukket et nyt rør til brugsvand, så det giver lidt det samme...
Ved ikke om det kun er mig, men jeg hader at vente på det varme vand i hanen, så jeg ville under ingen omstændigheder flytte VVB'en længere væk. Det er nu også ret begrænset hvor meget varme der kræves til VVB'en i forhold til opvarming. Så længe der er en termostatisk ventil på returen til VVB'en, så den ikke bare sender det varme vand retur.

Tynde rør burde give mindre varmetab (mindre overfladeareal + hurtigere gennemstrømning), det kan måske på sigt opveje omkostningerne hvis en større pumpe er nødvendig. Har dog ikke forstand på om 15mm er nok eller ej ...

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Nyt fyr, nyt fyrrum, nyt hus skal sku bruge lidt hjælp.

Indlæg af epo » 17 aug 2008 15:50

gunni skrev:Ville det hjælpe meget hvis man flyttede vvb ud i fyrrummet ? så skal jeg så bare have trukket et nyt rør til brugsvand, så det giver lidt det samme...
Ved ikke om det kun er mig, men jeg hader at vente på det varme vand i hanen, så jeg ville under ingen omstændigheder flytte VVB'en længere væk. Det er nu også ret begrænset hvor meget varme der kræves til VVB'en i forhold til opvarming. Så længe der er en termostatisk ventil på returen til VVB'en, så den ikke bare sender det varme vand retur.

Tynde rør burde give mindre varmetab (mindre overfladeareal + hurtigere gennemstrømning), det kan måske på sigt opveje omkostningerne hvis en større pumpe er nødvendig. Har dog ikke forstand på om 15mm er nok eller ej ...

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Nyt fyr, nyt fyrrum, nyt hus skal sku bruge lidt hjælp.

Indlæg af Ernst Drastrup » 17 aug 2008 16:44

Hej Gunni
Allerførst skal man vide hvor stor huset er, for at kunne vurdere, hvor stor kedelen skal være, og om dine 15 mm. pex-rør vil være store nok.

Når du nu skal igang med at renovere et nyt fyrrum, synes jeg, du også skal tænke på solvarme.
Rigtig mange får i disse tider indstaleret solvarme, fordi både olie og gaspriserne er gået voldsomt op, og denne prisstigning får også indflydelse på både træflis og piller.

Hvis du selv har tid, kan du selv lave alletiders solfangere af gamle øldåser, som er næsten er på højde med nye fabriksfremstillede.

Kig på min hjemmeside som er.: http://solvarmeeksperten.blog.com/

Jeg sælger ikke noget, men giver gratis gode råd og vejledning om opvarmningsanlæg incl. solvarme.

M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

gunni
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 17 aug 2008 10:54

Re: Nyt fyr, nyt fyrrum, nyt hus skal sku bruge lidt hjælp.

Indlæg af gunni » 17 aug 2008 16:54

Tak for hjælpen så langt.
Med hensyn til vvb så var det også min tanke at jeg ikke ville flytte den der ud netop pga. for lang ventetid på det varme vand.

Huset er 105 m2 fra 1910 men med helt ny isolering i gulve og hulmursisolering desuden nye vinduer og døre. der skal så laves 1 sal på. også med gulvvarme og den bliver vel på 60 - 70 m2 tror jeg og bliver selvf. lavet efter de nye energi standarter.

Desuden kunne det på et senere tidspunkt måske blive aktuelt at opvarme et stort værksted ca. 100m2 med dårlig isolering dog kun op til 15 grader eller i den stil. så hvis fyret også kunne klare denne udbygning ville det være godt.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Nyt fyr, nyt fyrrum, nyt hus skal sku bruge lidt hjælp.

Indlæg af Ernst Drastrup » 17 aug 2008 21:00

Hej Gunni
Du siger husets areal bliver på ca. 180 m2. det ganger du med loftshøjden som normalt er 2,30 m. = 414 m3.
Hver m3. giver vi i sådan et nogenlunde isoleret hus, ca. 30 kcal. pr. m3. = 12.420 kcal.
Der skal 860 kcal. til 1 Kw. så siger vi 12.420 kcal : 860 Kw. = 14,44 Kw. det er det din kedel skal være på, når du ønsker 22 grader indvendigt og der fryser 12 grader udv. (ca. 15 Kw. stor kedel.)
Så er der regnet med varmt vand og skorstenstab og slige ting.

Ja, - man vil nok anbefale, at lade den eksisterende v.v.beholder blive liggende inde i beboelsen.
Men som det før er skrevet, skal du have en pumpe til gulvvarmesløjfen, + en pumpe ude ved kedlen til at pumpe varmen ind i beboelsen.

Mange monterer en ca. 1200 liter brugt olietank til akkumulering helst så højt, at bunden af tanken er over kedel toppen, så kan varmen nemt køre op i tanken ved selvcirkulation.

Og så er der mange, der putter en RIO radiator ind i bunden af tanken og kobler den til nogle solfangere, så behøver du ikke fyre hele sommeren igennem, og solvarmen vil stadig give et ret stor tilskud til varmen den øvrige del af året.
Jeg prøver at vedhæfte et par principdiagrammer.
Diagram til Mads Hannsen 12.08.08.doc
(31.5 KiB) Downloadet 106 gange
Om yderlige oplysninger måtte ønskes, er jeg altid til tjeneste.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar