TB-mini erfaring samt Scotte 5 trins styring

Spørgsmål vedr. TB Mini samt det tilbehør der laves til TB Mini Brændere
Besvar
Mikki
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 3
Tilmeldt: 03 jan 2008 21:32

TB-mini erfaring samt Scotte 5 trins styring

Indlæg af Mikki »

TB-mini
på lille støbejerns kedel.


Jeg er endnu en af "slagsen" der køre med TB-mini. Jeg købte den brugt (iflg sælger, ca 4 år "på bagen" og med revner i herden). Den blev i første omgang købt som "forsøg" og erstatning for EL-opvarmning. pga ombygning, blev den med skorstensfejerens velsignelse, installeret i et "blik-skur" flere meter væk fra huset. Kedlen var en lille oliekedel og en skorsten på kun 2,5 meter. Min (dengang) uvidenhed gjorde, at jeg kørte uden pausefyring, hvilket betød el opstart for hver 10 min :O| . Efter at have investeret i 2 eltændere, blev den lille switch på styringen, sat til pausefyring, med røg og damp til følge fra min lave skorsten. Det første år, gik op i "nørderi" ;o) med skamol forsøg, og neddrosling af sneglen, justering og gøren ved..... mit eksperimenterende forsøg med el-tænder, (gløderør fra dieselbil ) var dog til stor humor for konen, der efter flere røggas eksplosioner, tørt kunne bemærke, at jeg nok kunne spare en klipning ved frisøren.....(Nå ja... hvis man under eksplosionen står og glor :shock: ned i brænderen, så høre man ikke lyden..... icon_cheesygrin.gif ). Men....... man håner ikke en successful mand... da fyringsperioden var til ende (maj), var der brændt 4,5 tons piller af, til 178 kvm (dog velisoleret) hus. Sammenlignet med vores tidligere elforbrug, var det absolut en success ;O))))
Nu køre fyret for tredie år. Det er dog flyttet ind i "pæne" selvopvarmede fyrrums omgivelser.
TB-mini er en "simpel" brænder, hvilket betyder at der ikke er så mange dele der kan gå istykker. I starten brugte jeg (i form af eltænding) en del eltændere, men det har reservedels leverendøren på Fyn, fået styr på, da de tilsyneladende har fundet et mærke der kan holde. (den er ikke skiftet de sidste 1 1/2 år). Flammeføleren er skiftet
1 gg på 3 år, og det er for en måned siden. (dog blev den gamle føler modificeret, på den måde, at yderplastic'en
blev skåret væk, så inderglasset var frit ).
Der er andre i dette TB-mini forum, der har skrevet om revner i herden. Det har min altid haft, de blev dog svejset
efter 2 år, og holdte i 1/2 :lol: de er dog aldrig blevet værrer, og hva pokker.... den holder vel ikke evigt.
indtil nu, er den vel 7 år (jeg kan ikke finde årstal på den.... ). På et tidspunkt ( under forsøg på neddrosling)
kørte jeg med skamol på indvendig sider i herden, og det virker tilsyneladende beskyttende på siderne,
jeg har dog den mistanke, at det nedsætter strålingsvarmen til kedlen.
For en 3 uger siden, "arvede" jeg en Scotte styring (5 trins modulerende). På trods af at fyret har kørt gennem
længere tid uden problemer, (ud over pause sodning, og tilstøvede glas) ;O| , var jeg "fyr og flamme" efter at
få styringen prøvet af på min TB-mini. En fredag aften (lidt for sent) gik jeg i gang med at flytte et par ledninger.
og hen af midnat blev der trykket på start....................... første forudsætning for varme blev opfyldt da der gik
ild i pillerne ;O)........men.... blæseren kørte ikke hurtig nok, da der blev ild. trin 1,2,og 3 gav ikke meget
liv til blæseren, så tænke, tænke (klokken midnat, minus 1-2 grd udenfor....) .jeg havde tilfældigt en anden
blæser liggende, som passede på TB'en, og som gav mere luft. (Jeg ved at man på en Scotte 100 trins modulerende, kan justere blæser hastigheden. En 5 trins kan modificeres til en 100 trins med en anden
Prom (styreprogram), og derved kan den originale TB-mini blæser sikkert bruges).
Der gik et par timer efter midnat, med div. ændring af prg. parameter, men uden de store hovedbrud.
I dag 3 uger efter, køre TB'en stadig 5 trins modulerende drift. Den har været i stå de 3 gg.
hvor den og kedlen bliver rengjort. og har ellers kørt uden problemer (med ganske få efterjusteringer). :great:
Det er for tideligt at sige noget om forbruget endnu, men jeg vil tro at det er ca. som det plejer,
en 18 kg i døgnet.
Fordele: Hmmmm. flere justerings muligheder, da pillemængden i forhold til luft kan justeres for lav/høj last.
Bedst af alt modulerende drift, dvs. at effekten justerer sig efter behovet. giver i mit tilfælde meget lidt
pausefyring, og den ofte rygende skorsten (opstart efter pause) er ophørt.
Styringen starter flere gg om dagen, blæseren på højeste trin for at blæse herden ren.
Hvis der ikke opstår uventede komplikationer, er jeg en noget lykkeligere TB-mini ejer 8)

Ulemper: Evt, udskiftning af blæser, samt tilslutningsproblemer med fotocelle for faldskakt.
Ulemper ellers,....kendes ikke endnu.

Godt råd: Uanset Scotte styring eller ej.... Der har altid (for mig og dermed sikkert også andre) været
problemer med tilstøvede glas i faldskakten. Det har jeg NÆSTEN løst, ved en simpel konstruktions
ændring. Jeg har skåret glasset til, så de er ca 3mm lavere end holderen, og ovenpå glasset har
jeg monteret et firkantet "rør", så luften ned gennem røret (pga. træk i kedlen) holder glasset
nogenlunde rent.

Krav til mit næste pillefyr:
Ingen vedligeholdelse.
Ingen påfyldning af piller
Ingen røg !
ØHHHH......... Hvad med jordvarme ;O))))


Mvh
TB-mini ejer

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
16
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: TB-mini erfaring samt Scotte 5 trins styring

Indlæg af BFE »

Hej Mikki,

Velkommen til SPF. :)
Det var da lidt af et eksperiment du der har haft gang i. :great: Jeg kender ikke så meget til TB mini, men synes det er lidt af et scoop du har lavet, hvis det virkelig giver de forbedringer i forhold til original styring. Det tror jeg andre TB Mini ejere måske vil misunde dig lidt.
Nogle billeder af de ting du omtaler ville være top. 8)

Og husk så lige, at det er ikke en SMS besked på mobiltelefon du sidder og skriver ( gg : har tydet mig frem til, at det betyder gang). Lad os holde den gode standard i det talte og skrevne danske sprog. Det er desværre på retræte. icon_cheesygrin.gif
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.
BrianPihl75
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 25
Tilmeldt: 28 dec 2007 12:57

Re: TB-mini erfaring samt Scotte 5 trins styring

Indlæg af BrianPihl75 »

Hej Mikki det lyder som et lille eksperiment du har haft gang i håber det kommer til at fungere. jeg køre selv med en viadrus/herkules støbejernskedel og en TBMINI og jeg har kun skiftet flammeindikator 2 gange på 2 år og har fået svejset min herd og har ellers ikke haft nogen problemer ,jeg opvarmer 180m2 og bruger ca 16-17 kg idøgnet. Så jeg er mere end tilfreds med tbmini, og jeg har aldrig kørt med pausefyrring og jeg køre på trin 2 og en i luft MVH Brian :great:
rivjern
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 75
Tilmeldt: 29 sep 2007 19:09
Har takket: 6 gange

Re: TB-mini erfaring samt Scotte 5 trins styring

Indlæg af rivjern »

hej mikki.
håber snart at høre lidt om hvordan det går med din ombygget tb mini.
jeg har lidt overvejelser om at ombygge min egen med 100 trins styring, da mini styringen desværre er gået kaput, og rent faktisk koster noget nær det dobbelte af en 100 trins styring øv...
men du skriver at der er tilslutnings problemer med at få faldskakts censor til at køre på din 5 trins styring, kan tb minien ikke ændres rent fysisk med den censor der kommer fra scotte styringen? ( kan ikke huske hvordan systemet er udført på scotte )
håber på lidt hjælp og indspark på dette ellers spændende emne
mvh kenneth
Stokerservice
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 336
Tilmeldt: 02 sep 2007 22:36
Mit fyr: PT Woody DOR ellers KSM
Areal: 162
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Nyk Mors
Kontakt:

Re: TB-mini erfaring samt Scotte 5 trins styring

Indlæg af Stokerservice »

Jeg har bygget en TB mini om med en 100 trins styring, fra vvs-eksperten, det køre rigtig godt, og kunden er meget tilfreds
Kristian Poulsen

servicetekniker Pricatech-KSM-BAXI-WOODY-SCOTTE-DENVIRO-TB MINI-VVS-EKSPERTEN
http://www.stokerservice.dk
info@stokerservice.dk

rivjern
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 75
Tilmeldt: 29 sep 2007 19:09
Har takket: 6 gange

Re: TB-mini erfaring samt Scotte 5 trins styring

Indlæg af rivjern »

spændende.
Jeg går ud fra at det er den styring fra vvs eksperten der stammer fra multi 22 du referer til, men kan den bruges til "ældre" olie kedler med dto styring, hvordan med sikkerhed, så vidt jeg kan finde ud af er der ingen termo kontakt eller faldskakts censor til denne styring ( ja jeg er håbløs nybegynder hehe )
Stokerservice
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 336
Tilmeldt: 02 sep 2007 22:36
Mit fyr: PT Woody DOR ellers KSM
Areal: 162
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Nyk Mors
Kontakt:

Re: TB-mini erfaring samt Scotte 5 trins styring

Indlæg af Stokerservice »

Der skal ikke brugen en DTO til denne styring, hvis falskaten blir varm slukker styringen, så der er sikkerhed den vej
Kristian Poulsen

servicetekniker Pricatech-KSM-BAXI-WOODY-SCOTTE-DENVIRO-TB MINI-VVS-EKSPERTEN
http://www.stokerservice.dk
info@stokerservice.dk

Besvar