Banan republik

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Banan republik

Indlæg af pelle »

I sommertiden laver vindmøllerne ikke så meget strøm i dagtimerne. Det gør solcellerne derimod. Fabrikkerne producerer og strømmen går ikke til spilde. Det er fint.. :)

Om som jeg nu forstår det er at det kun er selve strømprisen der er tale om.. Det er også fint. Det er jo ikke så mange ører der er i spil. Dem der er på virksomheds ordningen kan vel trække momsen fra, hvis den også skal betales.Formuleringen til os solcelleejere desangående var meget mangelfuld. Det er så ikke fint. At vi så er en del solcellestrøm producenter der har valgt at stævne energitjenesten. Det er også fint. Så, kan de få lidt at tænke over. Det er aftale brud på aftalebrud. Det er så ikke fint.
Lamborg ! At du bruger ordet røvhul over for en bruger som Hjemmeteori. Det er så heller ikke så fint. Hjemmeteori er en der sætter sig godt ind i tingene. Ved godt det ikke er ondt ment, det er nok noget, man kan sige når man står over for en og man kan se på kropsproget, det kun er for sjovt. :) Men, ikke et pænt sprogbrug på skrift uden humør ikoner :)
Nå, mon ikke nok det skal gå alt sammen. Jeg tror det.. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Banan republik

Indlæg af lamborg »

Hej Pelle.
Åhh men jeg tror godt Sophus forstod at det var ironisk ment . Han er ikke noget "røvhul " vi har haft mange snakke han og jeg så vi kender hinanden ganske godt på " skriv " . Men jeg kan godt se at jeg skulle have haft en smiley på .. Beklager . Du har fuldstændigt ret.
Jeg var bare lige lidt sur fordi jeg var blevet påduttet nogle meninger jeg ikke har og der var nogen valgte at afspore debatten med et underligt svar.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Banan republik

Indlæg af Hjemme teori »

Troldmand. skrev: 17 feb 2019 09:20 Rigtigt. Overskudsstrøm er intet værd, da den ikke kan gemmes til senere brug. Sikkert grundet de mange kæmpemøller der skyder op overalt, og som lave bunker af strøm. Sikker også så meget strøm, at den heller ikke kan bruges, når der er brug for den om sommeren.
Hvem må vige for den overproduktion af strøm? Den første det går ud over, er den lille mand med lidt solceller på taget.
De store møller skal forrentes. Hvilket også er regeringens ønske, da de indgår i den samlede energiplan for landet på sigt.
Som jeg lige husker, kan der heller ikke længere søges om opsætning af små husstandsvindmøller.
Mon ikke målet for regeringen er, at man vil bremse op for privates mulighed for at bidrage med strøm / vedvarende energi.
Andersen skrev: 17 feb 2019 18:36 Det er korrekt at de tidspunkter hvor solcellerne producerer strøm, er de tidspunkter hvor vindmøllernes
Produktion er minimal, så derfor er solcelle strømmen
Faktisk ganske eftertragtet!
Det lader ikke til at i er helt enige. Den ene mener det er meget eftertragtet (=høj spot pris) den anden mener det er værdiløst (=ingen spotpris).

Hvis det er meget eftertragtet og giver høj spotpris, kan det jo sælges dyere om sommeren end når man skal købe det retur om vinteren?
Mvh. Sophus
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Banan republik

Indlæg af Hjemme teori »

Det passer jo ikke Claus, jeg har længe vidst at du synes jeg er et røvhul :D :D :D
Mvh. Sophus
thermik
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Banan republik

Indlæg af thermik »

kovas skrev: 13 feb 2019 11:59 Hej Pendec.
Jeg troede egentlig at de fleste fra dengang købte så store anlæg at det gav overskud. Men især efter at børnene er flyttet er var der et pænt overskud som jeg så nu bruger til at lave varmt vand om sommeren. De 60øre er ca det samme som pillerne kostede om sommeren så jeg sparer besværet med at passe fyret om sommeren. Spørgsmålet med BJW link er er er det rigtigt det som står og hvad er forskellen på spotpris og markedspris. Før solcellerne fik vi strøm til markedspris + afgifter så jeg går ud fra at jeg nu køber til markedspris + moms og så bliver afgifter opgjort en gang om året. I øvrigt så tror jeg ikke at der kommer noget ud af det sagsanlæg. Det er sgu altid regeringen som trækker det længste strå og har de fleste penge til de bedste advokater.
Hvordan styrer du produktionen af varmt vand er det noget elektronik ?

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Banan republik

Indlæg af Troldmand. »

Når tonen bliver personlig og rø.. træls, flytter den gode konstruktive snak over i privatbeskeder.
Som på billedet i linket, har det stået på længe. Er det hvad man derude ønsker?
Skrevet fordi jeg så, hvor meget notifikation privatbesked stokerpro efterhånden fylder i min email indbakke.
God aften til alle. new2

https://www.dropbox.com/s/3d5bb7sp2aebk ... 2.jpg?dl=0
thermik
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Banan republik

Indlæg af thermik »

Troldmand. skrev: 18 feb 2019 21:01 Når tonen bliver personlig og rø.. træls, flytter den gode konstruktive snak over i privatbeskeder.
Som på billedet i linket, har det stået på længe. Er det hvad man derude ønsker?
Skrevet fordi jeg så, hvor meget notifikation privatbesked stokerpro efterhånden fylder i min email indbakke.
God aften til alle. new2

https://www.dropbox.com/s/3d5bb7sp2aebk ... 2.jpg?dl=0
Har du nu også fået ørene i maskinen i denne tråd lille trold ?
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Banan republik

Indlæg af lamborg »

Åhh for helvede Sophus var det så tydeligt, jeg prøvede ellers at skjule det som en morsomhed :-) :-) :-)
Ahh Troldmand hvis du fik ørene i maskinen så var det vist fordi du bevist eller ubevist pustede til nogle solcelleejere om at deres strøm var værdiløs om sommeren så de fik det indtryk at de ikke fik noget for strømmen men det det du skrev lidt dårligt formuleret om var elselskabernes salg af overskud strøm til udlandet som i øvrigt giver dem en ganske fin indtjening .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
pendec

Re: Banan republik

Indlæg af pendec »

Hej alle,
Så fik jeg endelig et svar fra EnergiNet omkring nogle af de spørgsmål som vi har stillet her i tråden.
Tak for din henvendelse.

Det med afregning er utrolig svært på grund af en række faktorer. Vores antagelse i vores konsekvensberegner er, at der sælges til en gennemsnits spotpris og at man har valgt en elleverandør, som også følger spotprisen med en lille markup, da det via www.elpris.dk er muligt at finde en sådan elleverandør.

Flexafregningen gælder, som du er inde på, alene energien. PSO og elafgift er fortsat årsopgjort på nettobasis. Netvirksomhedens tariffer (lokal transport) bestemmer de til dels selv og ligeså gør Energinet. Oveni alle disse priselementer kommer der så moms. Afregningen sker ofte igennem elleverandøren på kvartaltbasis, men kan ligeså vel foregå på enten månedsbasis eller årsbasis. Det eneste der dog er sikkert, er at når året er omme, så skal der ske en efterkalkule for nettoopgørelsens skyld.

Da hele afregningens samlede opgørelse først kan opgøres efter et helt år og de såkaldte spotpriser svinger fra time til time er det faktisk umuligt at forudsige hvad omkostningen eller fortjenesten bliver. Ligeledes kan der ikke udledes noget efter en måned eller et kvartal.

Du har i din antagelse af at det kun er spotpris og markedspris som vedrører energien og det er denne der er mulighed for at afregne som flexafregnet. Salget foregår altid på månedsbasis og købet afhænger af din aftale med elleverandøren. Du har også ret i at elafgifter og PSO er på årsbasis. Udgifter til transport og Energinet i elmarkedet på månedsbasis, men afhænger også af aftalen med din elleverandør med hensyn til hvordan de foretrækker at opkræve dem. Overskudsproduktionen har du også ret i at den afregnes en gang om året og her får man udbetalingen fra Energistyrelsen.

Med hensyn til fasemålere afhænger det helt af installationen. Det er kun en installatør og eventuelt en energirådgiver som kan hjælpe her. Det der dog betyder noget for afregningen af din installation er hvor meget energi der kan holdes ”inde i huset”. Det vil sige, at energi der går direkte fra dine solceller ned i forbrug slipper for alle former for ekstra betaling. Det energi som Du producerer og som leveres til elnettet udenfor huset, vil Du sælge til det der hedder spotprisen eksklusiv moms. Når Du så skal bruge den, vil Du købe den tilbage + moms og der kommer muligvis noget transport oveni, samt sandsynligvis lidt fortjeneste til elleverandøren også.

Håber du fik svar på dine spørgsmål og vi vil se om vi kan være ekstra opmærksomme på dine punkter når vi kommunikerer. Hvis Du har flere spørgsmål vender du bare tilbage.
Håber det bare besvarer 1 eller 2 spørgsmål som har været i denne tråd.

Besvar