Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fyring med Rapsolie

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Fyring med Rapsolie

Indlæg af kaptajnen » 13 aug 2008 14:12

epo skrev:Man må vist heller ikke hælde olien på bilen uden at betale afgift af den.... Men det er der sikkert nogle som "glemmer" :lol:
Eller må man presse olie ud til en rapsoliebrænder og så kan rapskagerne jo passende havne i en stoker...

Spørgsmålet er om der skal betales afgift af olien uanset om man putter det i bilen eller et fyr beregnet til formålet?
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3397
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Fyring med Rapsolie

Indlæg af pelle » 13 aug 2008 14:41

kaptajnen skrev:Eller må man presse olie ud til en rapsoliebrænder og så kan rapskagerne jo passende havne i en stoker...

Spørgsmålet er om der skal betales afgift af olien uanset om man putter det i bilen eller et fyr beregnet til formålet?
Hej Kaptajn
Det er kun hvis det hældes på bilen der skal betales afgift. Hva så kaptajn. Var det ikke noget med sådan en rapsolie presser. Du har jo verdens bedste stoker det må den da snilt kunne bruges til. :) Så har du også noget olie til bilen.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Fyring med Rapsolie

Indlæg af kaptajnen » 13 aug 2008 14:55

pelle skrev: Hej Kaptajn
Det er kun hvis det hældes på bilen der skal betales afgift. Hva så kaptajn. Var det ikke noget med sådan en rapsolie presser. Du har jo verdens bedste stoker det må den da snilt kunne bruges til. :) Så har du også noget olie til bilen.
mvh
Pelle
Jeg overvejede det engang, men det er vist ikke et hit at det lugter af grillbar i nabolaget. Derudover var der mange på nettet, som havde opgivet pga af ovennævnte problemer med at få olien i en ordentlig kvalitet, filtre og driftforstyrrelser. Som nævnt før er det måske også et spørgsmål om at få den rigtige brænder.
Før har der været problemer med at få fat i rapsolien, men måske er disse problemer løst...

Ja, det har da været fristende at hælde lidt rapsolie i dieselhakkeren, men det gør man jo ikke når det er forbudt! :wink:
Det kunne ellers være snildt at lave rapskager til stokeren og hælde olie på bilen!
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Fyring med Rapsolie

Indlæg af Jobak » 13 aug 2008 20:36

epo skrev:Man må vist heller ikke hælde olien på bilen uden at betale afgift af den.... Men det er der sikkert nogle som "glemmer" :lol:
Ja det skal nok passe. Jeg fandt ud af, at min nabo fyrer med brugt fritureolie, som han vist også hælder på bilen.
Jeg ved ikke hvor meget han giver for det eller om han overhovedet giver noget for det. Men det skal da også helt sikkert "forarbejdes" inden brug. Da jeg tror en halv fiskefilet og nogle pommes fritter hurtigt vil stoppe et filter.
Vi bor heldigvis ikke så tæt her i vestjylland. icon_cheesygrin.gif

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.


Besvar