Troldmand. skrev: ↑02 feb 2019 21:39
Ja, men alt retur er tvunget ned igennem tanken. Tilmed tager vpen fra bunden af tanket. Hvilket vil sige, den suger det kolde/kølige vand ned igennem tanken. På den måde vil tanken altid have maks temperatur i takt med at radiator termostaterne lukker ned. Lukker radiator termostaterne helt bliver der tvunget gennemløb igennem beholderen til maks fremløb /retur er nået, inden pause stop. Når det er koldt som nu, er beholderen stort set overflødigt, da huset formår at tage det varme vand fra vpen. Ja nu bliver det nørdet ;-)
Hej.. Nu bliver akkutank-rotten (mig)lige nød til at komme med en kommentar.
Putter man noget koldere ind i noget varmere eller omvendt laver det omrøring. Og temp. i top og bund af en akkutank bliver næsten ens. Det forklarer de 2 graders forskel, Troldmand.
Det koldeste (returen) skal ind ved bunden af tanken. Så, for man en stor forskel i temp.i bund og top af akkutank.
Jeg kan huske da jeg lavede anlægget herhjemme i sin tid. Da, valgte jeg efter en vis herres råd, at lade returen gå ind ca.20 cm ned fra øverst i tanken og fremløbet til og fra toppen. De tre visere(termometre) jeg havde på tanken i henholdsvis top, midt og bund fulgtes ad, ens, med at falde efter fyret var færdig med at varme tanken op.. Dette var naturligvis ikke ønskeligt og jeg flyttede returen ned til lidt over bunden. Så, viste Termometrene meget forskelligt. Den nederste faldt først i temp. så den midterste og til sidst den øverste.
Men, du har helt ret.Troldmand.. Først varme til hus så varme til tank på det tee stykke i toppen. Returen tilbage til bund af tank fra hus og returen til vp i bund fra tank. VP holder fri til temp. er ved at være faldet ved top af akkutank. Så, starter den igen. osv. osv.
Der var det jo jeg syntes det kunne være smart at lade VP køre mest i dagtimerne ,så den ikke skulle arbejde så meget om natten hvor frysepunktet kommer langt ned. Men, det kan jo så godt være det er der strømmen er billigst. Det ved jeg ikke så meget om .
Jeg har natarbejde, udendørs, lige for tiden. Uha !! Det er godt nok koldt om natten i forhold til om dagen
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.