Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Blevet takket: 5 gange

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af thomas larsen »

nej jeg ved det snart hellere ikke, syntes snart jeg har prøvet alt lige lidt hjælper det.. termostaten er ny så den fejler ikke noget, og skruer jeg den op, får jeg uden problmer mere varme i blandesløjfen, jeg kan bare se at frem og returen følger hinanden rimlig godt, max 2 graders forskel, vis man skal stole på målerne... så alt indtil virker efter min bedste overbevisning.. lige nu er alle kredse åbne alt hvad de kan, giver hellere ikke mere varme, og syntes det er lidt vildt vis man skal have en fremløb på over 45 grader.. har wavin styrring som har infrarød laser som kan måle overflade temp på gulvet og den er 22 til 25 grader vis man kan stole på det..

Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
5
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af Centrifugal »

Hvis man sætter din fremløbstemperatur og temperaturtab i relation til din gulvtemperatur og forudsætter at det er indreguleret og udluftet rigtigt og du har det rigtige flow, så er der noget galt med installationen af slangerne. En af mine venner lavede en gang gulvvarme på et badeværelse. Slangerne var placeret mellem to wedi-plader - det kom aldrig til at virke rigtig godt.
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.
thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Blevet takket: 5 gange

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af thomas larsen »

Ok, ja det har jeg så slet ingen mulighed for at vide, da vi ikke selv har lavet det... og skal til og brække en rimlig ny 1 sal trægulv op for at finde ud af det virker noget volsomt.. jeg kan bare se på de temp jeg har på gulvet jeg kan hive ud af min wavin styring at jeg har en overflade temp på gulvet mellem 22 til 24 grader, så varme kommer der jo igennem, men lyder vel bare lidt vildt at der er et varme tab på over 20 grader vis man går ud fra fremløb temp.
pendec

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af pendec »

thomas larsen skrev: 20 jan 2019 10:25 Ok, ja det har jeg så slet ingen mulighed for at vide, da vi ikke selv har lavet det... og skal til og brække en rimlig ny 1 sal trægulv op for at finde ud af det virker noget volsomt.. jeg kan bare se på de temp jeg har på gulvet jeg kan hive ud af min wavin styring at jeg har en overflade temp på gulvet mellem 22 til 24 grader, så varme kommer der jo igennem, men lyder vel bare lidt vildt at der er et varme tab på over 20 grader vis man går ud fra fremløb temp.
Det var jo ved en ydervæg? Der er jo koldere end på en væg eller andet sted længere inde? Som jeg skrev på et tidspunkt, du skal ikke sætte den på en ydervæg, der er koldt, også på en første sal.
thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Blevet takket: 5 gange

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af thomas larsen »

nej de sidder på en indervæg på 1 sal i hver rum.. så de alle samme måler ca midt på gulvet...

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af Hjemme teori »

Jeg magter ikke at læse hele tråden så kunne du ikke komme med en status på problemet?

Men hvis du har en laser temp måler kunne du så ikke indregulerer strengene med den?
Fuld skrald på pumpen og hæv rumtemp så ingen strenge lukker. Så skal returen til de enkelte strenge være ens. Er den for lav hæves flowet i strengen, eller sænkes i de andre. Efterfølgende kan du hvis nogle rum ikke kan varme ordentligt op, trimme/fejlsøge på den streng.

Og så tænker jeg på at et temperaturfald fra streng til gulv på 20 grader er rigtigt meget. Men det vigtige her er faktisk mere om det forsvinder andre steder hen især hvis det er som tab til ydermure eller utæt mellemlæg.
Mvh. Sophus
pendec

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af pendec »

Hvis din frem er 45 grader, og retur måles 5-6 grader under ved shunten, så er der jo intet -20 grader tab på 1. sal, det er spørgsmålet om den wavin måler korrekt eller kompenserer for det stad der måles. og så er der jo trægulvet som jeg ikke aner hvor meget optager af varme og hvad overfladen så egentlig er til sidst. Jeg har læst man ikke må nå en overflade temp på trægulv over 28 grader (derfor 35g i fremløb), så vil trægulv ellers tørre ud og ødelægges. Så målte du overflade med laser til 27-28 nogensteder, så kan du dårligt komme højere uden gulvet ødelægges.

Mener du kan læse om det på bolius.dk
thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Blevet takket: 5 gange

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af thomas larsen »

der er jo 20 i tab, vis men sender 45 grader ind i gulvet ifølge temp måleren på manifolden og man kun måler 21 til 24 grader på gulvet, er der jo et varmetab på + 20 grader.. selvføldig optager trægulvet noget af varmen, men over tid, vis det køre hele tiden, burde det jo udligne sig i sidste ende??
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af Hjemme teori »

thomas larsen skrev: 20 jan 2019 11:10 der er jo 20 i tab, vis men sender 45 grader ind i gulvet ifølge temp måleren på manifolden og man kun måler 21 til 24 grader på gulvet, er der jo et varmetab på + 20 grader.. selvføldig optager trægulvet noget af varmen, men over tid, vis det køre hele tiden, burde det jo udligne sig i sidste ende??
Det er forkert tænkt.

Tab har man kun til uønskede steder. Med din betragtning gælder jo så også på en ydervæg som er isoleret. Den er 20 grader indvendig og 0 grader udvendig, så har man et varmetab på 20 grader?

Her har man måske et gulv der isolere godt og derfor ikke bliver så varmt på oversiden, men så længe varmen ikke forsvinder udenfor huset er det ikke et tab, men nærmere et teknisk problem i ens opvarmning. Hvis gulvet isolerer for godt, har man samme problem som med en for lille radiator eller en radiator som er pakket ind og derfor ikke kan komme af med varmen. Det kan ikke betragtes som et tab.
Mvh. Sophus
thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Blevet takket: 5 gange

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af thomas larsen »

Ok har bare hørt at ens retur temp skulle svare tæt på aktuelt temp i rummet..

men det vil sige at andre pumper ikke vil hjælpe på mit problem???

Besvar