Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad er godt for miljøet ?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af bennylar » 13 jan 2019 19:40

triumph skrev:
13 jan 2019 16:48
Syntes du virkelig at vandkraft har ødelagt meget natur i danmark.
Næppe.....
Skandinavien ?
Næppe heller. og heller ikke i andre lande vi ønsker at sameligne os med.
At vandkraft har ødelagt natur i besynderlige diktature, er en kendsgerning, men de har i de fleste tilfælde opført sig besynderligt på mange områder. Og ligemeget hvad, så er der nok ikke så meget vi kan gøre ved det.
Tror ikke at forbydelse af vandkraft vil redde kloden

Tror heller ikke at det er vedligeholdelse af vindmøller eller pillefyr der smadre milijøet
https://ing.dk/artikel/6-mw-vindmoelle- ... nge-172542
se mod Norge, der er elve/floder der har mistet en del fisk siden de blev bygget,.. så ved ikke rigtig om det ikke ødelægger natur.. lige så snart man forhindrer laksefisk at komme op og gyde ødelægger man natur...
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Hjemme teori » 13 jan 2019 21:01

Selvfølgelig har du ret, men jeg hvis vi lige lister storbyer med mere end 10 millioner indbyggere er påvirkningen af miljøet set i forhold til, nok helt marginal.

Men det er jo vores mindset at mennesker skal være her, og så hænger vi os i stedet i enkeltsager og områder. Jeg har nærmere en holdning til at vi ikke skulle være her. I hvert fald ikke så talstærkt. Og jeg er hverken ekstrem eller noget, så vi skal ikke til at livet af os selv eller slå folk ihjel. Men hele den økonomiske model bygger på vækst og det opnås også ved en befolkningstilvækst, så derfor ligger det i kortene at vi skal være flere.
Jeg mener det skal omtænkes, herunder at vi ikke skal være flere og måske endda med tiden blive færre.
Se det kunne gøre noget for miljøet!
Mvh. Sophus

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Troldmand. » 13 jan 2019 21:58

pendec skrev:
13 jan 2019 19:04
:) Der er andre her som mener træpiller er affald, så du er da bare påvirket, det bliver man her, nogen gange.
Pendec.
Som Lintz så rigtigt skriver, så bruger man de ord "citat, der røg ind på lystavlen, da jeg skrev"

Jeg har selv ofte brugt de ord, der lige blev synlig på lystavlen.

Der er noget, der heder den naturlige stopklods.

Den naturlige stopklods, er der hvor man lige tænker en ekstra gang, inden man svarer på indlæg, indlæg som man umiddelbart følte krænkende.
Efter dine utallige angreb på mine indlæg, så jeg mit snit til at give tilbage ;-)

Alt selvfølgeligt venligt ment ;-)
Og lad os så komme tilbage til hvad Lintz brugte som indlæg til start af denne spændende tråd.

pendec

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af pendec » 13 jan 2019 22:03

Troldmand. skrev:
13 jan 2019 21:58
Pendec.
Som Lintz så rigtigt skriver, så bruger man de ord "citat, der røg ind på lystavlen, da jeg skrev"

Jeg har selv ofte brugt de ord, der lige blev synlig på lystavlen.

Der er noget, der heder den naturlige stopklods.

Den naturlige stopklods, er der hvor man lige tænker en ekstra gang, inden man svarer på indlæg, indlæg som man umiddelbart følte krænkende.
Efter dine utallige angreb på mine indlæg, så jeg mit snit til at give tilbage ;-)

Alt selvfølgeligt venligt ment ;-)
Og lad os så komme tilbage til hvad Lintz brugte som indlæg til start af denne spændende tråd.
Synes du begynder at angribe alle som taler om noget du mener du siger.

Så kan jeg godt forklare, det ikke var dig som skrev i min brikette tråd og brugte det udtryk.

Tror du skal begynde at skrue ned for charmen og lade være med at tro alt handler om dine indlæg, jeg tror vi er flere som forsøger at ignore dem, venligst sagt.
Brandsen skrev:
07 dec 2018 12:31
Halløj i forum,

Dr. Lintz har helt ret, det har været oppe før.

Indholdet i træpiller og briketter reguleres efter biomassebekendtgørelsen.
Brandsen henviser til en paragraf, hvor biobrændsel affald betragtes som en del af denne bekendtgørelse, så lidt mere teknisk end noget andet du skrev, kan ikke huske præcis hvor i teksten.

Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Jan_Al » 13 jan 2019 22:22

Det tekniske omkring at skrue op og ned på kraftværket er jo forsyningsspændingen. denne bruges til at holde udsving i ave. Derfor kører de også med daglige grafer for når spændingen skal være høj og lav. Hvis man måler spændingen skulle man gerne kunne måle at den er høj op til et forbrug og lav ved aftagende forbrug. Det kan feks være når det bliver mørkt og folk begynder at lave mad, eller når de står op om morgenen. Så de laver en masse statstik og holder så øje med feks landskampe, X-faktor mm samt disses halvlege/pauser.
Som gammel kraftværks elektriker kan jeg næsten ikke holde mig for grin icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Troldmand. » 13 jan 2019 23:12

Jan_Al skrev:
13 jan 2019 22:22
Som gammel kraftværks elektriker kan jeg næsten ikke holde mig for grin icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Min gamle nu afdøde svigerfar, var kedelpasse på nordkraft i Aalborg. Jo jo, det er en del år siden.
Når han havde nattevagt, var jeg ofte med inde og se kraftværket.

Noget jeg husker meget tydeligt, var kul møllerne, der forarbejde kullene til støv. Hold op et maskineri.

Derefter se kulstøvet blive blæst ind i kedlen. Et imponerende syn - nærmest som og og se en krudt eksplosion i uendelig tid.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Hjemme teori » 14 jan 2019 09:38

Jan_Al skrev:
13 jan 2019 22:22
Som gammel kraftværks elektriker kan jeg næsten ikke holde mig for grin icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Godt du griner icon_cheesygrin.gif

Desværre har du ikke tid til at forklare hvorfor. Måske min viden er forældet men det var den forklaring jeg fik da jeg var på Asnæs værket.
Så kunne du ikke bruge tiden på at forklare hvorfor det er så sjovt. Så kunne vi andre grine med!

Faktisk fortalte de dengang, at de specifikt i forbindelse med en stor landskamp var ved at miste netspændingen fordi kampen startede mens det var lyst og så kom der teknisk uheld efter det blev mørk og så gik folk ud og lavede kaffe mm. derfor faldt spændingen faretruende lavt da man ikke kunne følge med. Det var formentlig før man hang så meget sammen med Sverige og Tyskland, men problemet er jo det samme. Mindre fordi nettet er større, men mere udsat da en stor del er vindkraft og den kan man af gode grunde ikke skrue på. Så glæder mig til en opdateret forklaring.
Eller måske helt en tilbagevisning af det jeg fik fortalt!
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Hjemme teori » 14 jan 2019 10:10

Jeg fandt nedenstående beskrivelse. Som jeg synes beskriver det samme som jeg forsøgte at skrive. Bortset fra det med netspændingen.

Så går ud fra det er det sjove. Men jeg vil da prøve at måle den og se om den er helt stabil eller om den som jeg fik at vide dengang, blev skruet 2% op og ned i forhold til "estimatet" for stigende eller faldene forbrug.

Regulering
I den daglige drift af elforsyningsnettet kræves en høj stabilitet, der karakteriseres ved:
• Konstant frekvens
• Konstant spænding
Disse krav skyldes bl.a. forbrugernes design, der bygger på en konstant frekvens og spænding.
Det er dog især produktionsenhedernes samspil, som er afhængig af disse forhold.
Kravet opnås ved at skabe balance i produktion og forbrug af aktiv og reaktiv effekt. Dette
ansvar ligger hos den systemansvarlige, der benytter et estimat for forbruget og produktionen
for hver time til at planlægge netdriften.
Øjeblikkelige ubalancer i systemet vil typisk blive kompenseret af stærke udlandsforbindelser.
Med en varsel på ca. 15 minutter har den systemansvarlige også mulighed for at
regulere op eller ned på de indenlandske produktionsenheder. Det skal her nævnes, at den
systemansvarlige på et liberaliseret elmarked ikke alene kan bestemme hvor meget der
bliver produceret på hvilket sted, da de forskellige aktører på elmarkedet på forhånd har
hhv. købt og solgt elektricitet. Den systemansvarlige bliver derfor nødt til at købe sig til de
nødvendige balanceringsmuligheder, og er ansvarlig for, at mulighederne er tilstede i tilstrækkeligt
omfang.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Jan_Al » 14 jan 2019 19:10

1. Viden kan aldrig blive forældet, men i takt med at vi alle bliver klogere med tiden, kan det godt føles sådan :wink: !! Jeg vil nærmere mene at der en del ting som enten er blevet forklaret dårligt eller at du kan have misforstået informationen.

2. Udover at alle genererende enheder på nettet selvfølgelig skal holde samme spænding, bruger man spændingsregulering til at flytte sin powerfactor, også kaldet CosPhi. CosPhi er forskydning mellem spænding og strøm (KUN AC!) og er bestemt af forbrugerne (brugsgenstande) på nettet. I forbindelse med spændingsreguleringen på generatorerne er der en justering som hedder voltage droop. Hvis den f.eks. står til 5%, vil spændingen maks stige med 5% ved en eventuel load rejection, hvilket vil sige at generatoren mister sin last fuldstændigt!
derfor faldt spændingen faretruende lavt da man ikke kunne følge med
så kan jeg kun sige en ting og der er at enten er det en forkert information, eller også er de faldet i søvn og samtidig ignoreret diverse alarmer!! Visse steder ude i den store verden er nogle transformere udstyret med en såkaldt on-load tapchanger. Med denne kan man på den ene side af transformeren justere spændingen uafhængig af forsyningsspændingen, har dog ikke set nogen i DK. Andre steder har man også automatiske/manuelle power factor controller for at minimere blind effekten. Dette gøres ved at koble nogle kondensatorer ind på nettet.

3. Som en anden tidligere skrev, så kan man ikke generere mere effekt end det som forbrugerne belaster nettet med. Belastningen af den enkelte generator ændres ved at prøve på at køre hurtigere end de andre på samme net (AC synkron generator). På et net har man altid noget som bliver kaldt spinning reserve, hvilket vil sige at såfremt at der falder en generator ud på grund af en fejl, vil de andre enheder være i stand til at gribe lasten og holde nettet oppe. Den historie fra Asnæs værket, lyder i mine ører som det rene vås fra deres side!!! På nogle anlæg findes der en beskyttelse som i tilfælde af for stor belastning=faldende frekvens (og ikke nødvendigvis faldende spænding!) automatisk vil koble områder på nettet ud. Det kan f.eks. være sommerhusområder eller andre "mindre vigtige" områder. Lige som på spændingsdelen, er der også på omdrejningshastigheden en speed droop som har til formål holde omdrejninger indenfor et bestemt område i tilfælde at lasten (belastningen) forsvinder. Forestil dig at du kører derudaf med klampen i bund på din bil og lige pludselig kommer du til at træde koblingen ned, samtidig med at du holder speederen i bund, med det resultat at motoren ryger op i nogle helt vilde omdrejninger og eksploderer! Jeg har set resultater af overspeed på både dampturbine og dieselmotor(68000Hk) og det er ikke kønt!

Håber at jeg har bidraget lidt og rettet lidt op på din misinformation/misforståelse af et par ting ang. generatorer

MvH
Jan

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Troldmand. » 14 jan 2019 19:20

Jeg bliver lidt nysgerrig.
Når du skriver Citat "Belastningen af den enkelte generator ændres ved at prøve på at køre hurtigere end de andre"

Jeg har altid troet, at frekvensen bestemmes af generatorens rpm.
Øger man omdrejning på generatoren, betyder det så ikke, at frekvensen sættes op?
Hvis nej, hvad bestemmer så frekvensen på nettet?


Besvar