Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Størrelse og fortryk på trykekspansionsbeholder

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Størrelse og fortryk på trykekspansionsbeholder

Indlæg af kaptajnen » 08 aug 2008 15:45

Falck skrev: Det skrev jeg nu icon_cheesygrin.gif
3,5 bar når den er kold, og en anelse mere når den er varm. Havde jeg en trykspand så havde trykket nok været 5 bar istedfor, så ville mit kogepunkt nemlig være langt over 150 grader.
For at være helt ærlig, så er trykket faktisk 0.... mine solfagere er nemlig pillet ned, men når de nye kommer op, så bliver det med fuld tryk igen 8) 8) 8)
Har du virkelig behov for det store tryk?
Hvor høje temperaturer har du målt på din fanger?

PS Fancy hjemmeside du har fået bikset sammen der! :great:
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Størrelse og fortryk på trykekspansionsbeholder

Indlæg af Falck » 08 aug 2008 16:36

kaptajnen skrev:Har du virkelig behov for det store tryk?
Hvor høje temperaturer har du målt på din fanger?

PS Fancy hjemmeside du har fået bikset sammen der! :great:
Peter, det er faktisk ikke, efter min opfattelse, hvad man har målt (tror ikke jeg har haft over 90 grader varmt vand i tanken)
Forestil dig at du pludselig bliver sendt til brasilien sammen med konen og ungerne, og du har 3 min til at pakke. Din solvarme beholder er 80 grader da solen har skinnet godt. Nu går der 14 dage før du får brugt dit vand, og temperaturen stiger stille og roligt. Eller forestil dig at din punpe står af og vandet ikke cirkulere.... der skal ikke være meget sol før de 100 grader er der....
Så den primære grund til at jeg har det store tryk, er at jeg i bund og grund er doven anlagt. Er der fyldt vand på, så skal det kunne passe sig selv, uden at man skal bekømre sig om noget.
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Størrelse og fortryk på trykekspansionsbeholder

Indlæg af kaptajnen » 08 aug 2008 16:49

Pakke til afrejse til Brasilien på 3 minutter! Jeps, det må være Worst case scenario! new15

Selv overvejer jeg at lade styringen starte cirkulationsvarmen, til gulvvarmen i badeværelserne om sommeren...

Tænkte nu bare på (af nysgerrighed) at du har jo en finurlig styring med data-logger på og den måske havde logget fangertemperatur...

Prøver for 3. gang (lykkens gang)... Har du konstant vandværkstryk på eller har du lukket hanen af efter at have "lånt" trykket fra vandværket?

Du har selvfølgelig kontraventil på...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Størrelse og fortryk på trykekspansionsbeholder

Indlæg af Flunk » 08 aug 2008 17:35

Hvis Falck har konstant vandværkstryk på, kan han jo ikke se hvis der er en utæthed, så det tror jeg ikke han har.
Men hvorfor så højt tryk/kogepunkt?
Hvis du ikke engang har solfangere på, kan jeg ikke se ideen i det.
Med solfangere, vil du senere få kogning ved højere tryk, men kogning skal styringen jo forhindre, så du stoler vel ikke på din styrring siden du har det høje tryk?
Er der noget jeg har overset?
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Størrelse og fortryk på trykekspansionsbeholder

Indlæg af kaptajnen » 08 aug 2008 18:32

Flunk skrev:Hvis Falck har konstant vandværkstryk på, kan han jo ikke se hvis der er en utæthed, så det tror jeg ikke han har.
Men hvorfor så højt tryk/kogepunkt?
Hvis du ikke engang har solfangere på, kan jeg ikke se ideen i det.
Med solfangere, vil du senere få kogning ved højere tryk, men kogning skal styringen jo forhindre, så du stoler vel ikke på din styrring siden du har det høje tryk?
Er der noget jeg har overset?
Nej der skal vist en kraftig VARM dis/tåge eller VOLDSOM vandregning til før Falck aner uråd i tilfælde af utætheder OG direkte vandværkstryk... icon_cheesygrin.gif
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Størrelse og fortryk på trykekspansionsbeholder

Indlæg af Falck » 08 aug 2008 18:48

Flunk skrev:Hvis Falck har konstant vandværkstryk på, kan han jo ikke se hvis der er en utæthed, så det tror jeg ikke han har.
Men hvorfor så højt tryk/kogepunkt?
Hvis du ikke engang har solfangere på, kan jeg ikke se ideen i det.
Med solfangere, vil du senere få kogning ved højere tryk, men kogning skal styringen jo forhindre, så du stoler vel ikke på din styrring siden du har det høje tryk?
Er der noget jeg har overset?
Så I to ordkløvere icon_cheesygrin.gif
Naturligvis er der ikke vandværkstryk på konstant. Der er, eller var, 3,5 bar på, som var det vandværket kunne levere i tryk. Efterfølgende er aftaps/påfyldnings hanen lukket og slangen en demonteret. (man er vel nabo til formanden i vandværket)
Hvis man læste i det tidligere indlæg, det sorte er bogstaver, så stod der at trykket VAR 3,5 bar men nu er 0. Det betyder at i forbindelse med at solfangerne er taget ned har jeg været nød til at tappe vandet af anlæget :great:
Mht at lade styringen klare et evt problem med overtempretur, så er vi helt enige, det kan den nemt, MEN bare et personligt spørgsmål: Har du Falck abb på din bil fordi du regner med at køre i stykker eller er det for en sikkerheds skyld?? Bruger du sele i bilen fordi du forventer at køre galt eller er det for en sikkerheds skyld?? har du brandforsikring fordi at du forventer at huset brænder ned eller er det bare for en sikkerheds skyld???
Som sagt jeg har valgt at køre med et temlig højt tryk bare for en sikkerheds skyld.
Ja, Peter, styringen kan levere dataene man de kommer i en stor fil, med et interval på 10 sek i en lang række, og jeg ved faktisk ikke helt hvordan jeg læser den :oops:
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Størrelse og fortryk på trykekspansionsbeholder

Indlæg af kaptajnen » 08 aug 2008 19:49

Falck skrev: Så I to ordkløvere icon_cheesygrin.gif
Naturligvis er der ikke vandværkstryk på konstant. Der er, eller var, 3,5 bar på, som var det vandværket kunne levere i tryk. Efterfølgende er aftaps/påfyldnings hanen lukket og slangen en demonteret. (man er vel nabo til formanden i vandværket)
Hvis man læste i det tidligere indlæg, det sorte er bogstaver, så stod der at trykket VAR 3,5 bar men nu er 0. Det betyder at i forbindelse med at solfangerne er taget ned har jeg været nød til at tappe vandet af anlæget :great:
Mht at lade styringen klare et evt problem med overtempretur, så er vi helt enige, det kan den nemt, MEN bare et personligt spørgsmål: Har du Falck abb på din bil fordi du regner med at køre i stykker eller er det for en sikkerheds skyld?? Bruger du sele i bilen fordi du forventer at køre galt eller er det for en sikkerheds skyld?? har du brandforsikring fordi at du forventer at huset brænder ned eller er det bare for en sikkerheds skyld???
Som sagt jeg har valgt at køre med et temlig højt tryk bare for en sikkerheds skyld.
Ja, Peter, styringen kan levere dataene man de kommer i en stor fil, med et interval på 10 sek i en lang række, og jeg ved faktisk ikke helt hvordan jeg læser den :oops:
Ja, jeg havde lugtet at du havde taget fangerne af, og der er da intet galt i livrem og seler! icon_cheesygrin.gif
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Størrelse og fortryk på trykekspansionsbeholder

Indlæg af MichaelK » 09 aug 2008 00:02

Nej, sikkerhed kan man ikke få for meget af (næsten). Jeg kan fint se ideen med det høje tryk.
Det høje tryk kommer jo til at virke som en overkogningssikring i sig selv. Idet et højere tryk er
lig med et højere kogepunkt.

Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Størrelse og fortryk på trykekspansionsbeholder

Indlæg af Ernst Drastrup » 09 aug 2008 05:37

Hej Peter
Nu har jeg langt om længe læst hele smøren igennem vedr. dit spørgsmål om, hvor stor en trykekspansion du skal have på.

Du skal have 1 liter. med 2,5 kg. fortryk, det er rigeligt.

Det der med at sætte en 18 liter på, for at opsamle al dampen i tilfælde af kogning. Det er det rene volapyk.
Husk på når vand går over i dampform, så udvider det sig 1100 gange.
Det er mange år siden James Watt fandt ud af, da han fik den første dampmaskine til at køre.

Til oplysning om RIOradiatorer, så er de trykprøvet til 10 ato. på fabrikken.

M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Størrelse og fortryk på trykekspansionsbeholder

Indlæg af søren ø » 09 aug 2008 08:26

1 liter trykexpantion, hvor finder man den?

Har lært på utallige kurser at 1 liter vand, bliver til 1700,3 liter damp. Der huserer også et tal omkring de 1800 liter damp, men har aldrig hørt det skulle være 1100 liter
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.


Besvar