Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atmos Brændekedel

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Atmos Brændekedel, fejlfinding.

Indlæg af John Skov Jensen » 12 feb 2018 14:41

Fyrrrmester skrev:
12 feb 2018 14:20
Hej alle!
Jeg har siden 2010 ca. haft stor fornøjelse og god varme fra mit Atmos DC 25 fyr med 1200 l akkumoleringstank. Der er begyndt at komme en fejl af og til hvor røggassugeren ikke starter når jeg drejer knappen på røggastermostaten ned på start position ved optænding. Den kører fint og slår også fra når gastemperaturen falder efter endt fyring.
Umiddelbart regner jeg med at det er termostaten der trængerr til en fornyelse, men jeg vil gerne høre om deer er nogen her med erfaringer der kan bekræfte det. Gerne også et par bemærkninger om hvordan man kommer ind og får den fætter skiftet - formodentlig afmontering af sidebeklædning på fyret?
Mvh. Fyrrrmester
Kan du høre/mærke om termostaten klikker når du drejer den fra yderstilling til yderstilling, både ved kold kedel og når fyring netop er afsluttet?


Fyrrrmester
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12 feb 2018 14:00
Mit fyr: Atmos DC 25 S
Brændsel: Varierende, mest løvtræ.
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Årligt forbrug: 8

Re: Atmos Brændekedel

Indlæg af Fyrrrmester » 14 feb 2018 09:22

Jeg kan godt høre termostaten klikke, - umiddelbart efter starter røgsugeren. Da fejlen er periodisk har jeg ikke endnu kunnet undersøge om den også klikker når fejlen opstår. Jeg overvejer at skifte termostaten alligevel præventivt - det er altid skønnest selv at vælge hvornår der skal repareres. Næste gang fyret ikke vil starte vil jeg være opmærksom på om den termostat klikker - eller ej!
Tak for tippet!

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Atmos Brændekedel

Indlæg af John Skov Jensen » 14 feb 2018 09:28

Fyrrrmester skrev:
14 feb 2018 09:22
Jeg kan godt høre termostaten klikke, - umiddelbart efter starter røgsugeren. Da fejlen er periodisk har jeg ikke endnu kunnet undersøge om den også klikker når fejlen opstår. Jeg overvejer at skifte termostaten alligevel præventivt - det er altid skønnest selv at vælge hvornår der skal repareres. Næste gang fyret ikke vil starte vil jeg være opmærksom på om den termostat klikker - eller ej!
Tak for tippet!
Uanset, så er det en kendt fejl at de svigter
Husk at røggas sugerens funktion også styres af kedel drifttemperatur termostaten.
Den overstyrer røggas termostaten

Martin RH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 20 okt 2018 09:27
Mit fyr: Atmos DC25s
Areal: 196
Brændsel: Bøg

Re: Atmos Brændekedel

Indlæg af Martin RH » 20 okt 2018 09:43

Goddag,

Håber emnet er placeret korrekt i forummet.

Familien er nyligt flyttet ind i en udlejningsejendom, med en Atmos DC25s brændekeddel.

Jeg er over de sidste uger blevet forholdsvis gode venner med kedlen, men jeg har problemer med at få temperaturen op. Jeg har brugt en del tid i manualer og på nettet, for at lære mere, men kan ikke gennemskue 'fejlen':

- Jeg fyrer med tørt bøgebrænde - Og opnår jf. termometret en temperatur på ca. 50°C efter en halv times tid. Når røggassugeren (?) stopper, stiger temperaturen til ca. 70°C.
- Den første uges tid fyrede jeg med egebriketter, inden jeg fik brænde. Der opnåede jeg en temperatur på ca. 60°C når kedlen kørte.

Måske skal smeden forbi og kigge på indstillingerne bagpå, men ville først søge hjælp her.
Har taget følgende billeder af fyret i drift:
Vedhæftede filer
IMG_0285.jpg
Shuntventil (?)
IMG_0284.jpg
Temperatur skorstensrør
IMG_0281.jpg
Kontrolpanel

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Atmos Brændekedel

Indlæg af John Skov Jensen » 20 okt 2018 17:52

Martin RH skrev:
20 okt 2018 09:43
Goddag,

Håber emnet er placeret korrekt i forummet.

Familien er nyligt flyttet ind i en udlejningsejendom, med en Atmos DC25s brændekeddel.

Jeg er over de sidste uger blevet forholdsvis gode venner med kedlen, men jeg har problemer med at få temperaturen op. Jeg har brugt en del tid i manualer og på nettet, for at lære mere, men kan ikke gennemskue 'fejlen':

- Jeg fyrer med tørt bøgebrænde - Og opnår jf. termometret en temperatur på ca. 50°C efter en halv times tid. Når røggassugeren (?) stopper, stiger temperaturen til ca. 70°C.
- Den første uges tid fyrede jeg med egebriketter, inden jeg fik brænde. Der opnåede jeg en temperatur på ca. 60°C når kedlen kørte.

Måske skal smeden forbi og kigge på indstillingerne bagpå, men ville først søge hjælp her.
Har taget følgende billeder af fyret i drift:
Det tyder på at kedlen skal grundjusteres
Men for at få et fornuftigt resultat skal de se efter om dysen mellem de to kamre er i orden. Tag evt et par billeder af den og læg dem op

Kedeltermostat, stilles så sugeren slukker ved kedeltemperatur på ca 90 grader, derefter røres den ikke

Røggas termostat, ved opstart drejes den på min. Derefter stilles den på det samme punkt ved hver opfyring. Dette punkt skal de selv finde, det er der hvor røggas sugeren netop slukker når træet er udbrændt.
Trækregulator, kædelængden stilles så spjældet netop lukker ved kedeltemperatur på ca 92 grader

Primær/sekundær spjæld, her trimmes forholdet mellem primær luft og sekundær luft. Det er her forbrændingskvaliteten bestemmes. Kræver ofte noget trimming, men prøv med at skubbe spjældet helt i bund og så træk den 10 mm ud.

Når kedlen er i alm drift og opfyldning af akku pågår skal røggas sugeren køre hele tiden
Kedlens fremløbstemperatur styres primært af ladeventilens termostat og i begrænset omfang af trækregulatoren.
Røggas termostat er uden funktion
Kedlens drift termostat er uden funktion


Henrik Hansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04 dec 2018 11:56

Re: Atmos Brændekedel

Indlæg af Henrik Hansen » 04 dec 2018 12:32

Hvorfor ryger det meget ud af mit fyr en atmos dc25

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Atmos Brændekedel

Indlæg af John Skov Jensen » 04 dec 2018 13:07

Det er fordi den enten ikke er indstillet korrekt, eller ikke kan indstilles korrekt pga defekter f.eks en udtjent dyse

Henrik Hansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04 dec 2018 11:56

Re: Atmos Brændekedel

Indlæg af Henrik Hansen » 04 dec 2018 13:41

Nu skriver du dyse det er fastbransel fyr

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Atmos Brændekedel

Indlæg af Jens » 04 dec 2018 14:16

Dysen er stenen i det øverste brændkammer, kaldes dyse fordi sekundærluften tilsættes bålet gennem huller i siden af "hullet".
dysesten.jpg
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Henrik Hansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04 dec 2018 11:56

Re: Atmos Brændekedel

Indlæg af Henrik Hansen » 04 dec 2018 14:25

Tak er det en man kan tage ud og rens


Besvar