Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Høj iltprocent på MGM Comfort 15 (Lux)

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
lindequist
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 12 nov 2018 19:54

Høj iltprocent på MGM Comfort 15 (Lux)

Indlæg af lindequist » 12 nov 2018 21:38

Hej

Jeg er helt ny i forummet, men jeg har været inde og nærlæse nogle af trådene her for tips til justering af MGM Comfort-fyrene, efter vi fik installeret et i sommer. Jeg har rodet lidt frem og tilbage med PID-indstillingerne og det nærmer sig noget fornuftigt nu, hvor fyret holder temperaturen nogenlunde konstant og ikke lukker ned i utide pga. for høj temperatur.

Jeg døjer dog stadig som et par andre brugere herinde lidt med at forstå, hvorfor iltprocenten ligger noget højere end det, der er indstillet i fyrets-servicemenu (flere procentpoint), og hvad jeg kan gøre for at løse det - jeg troede det ville blive perfekt justeret, når der nu er iltstyring. Nu er jeg på ingen måde ekspert i træpillers forbrændingsproces, men jeg går ud fra, at fyrets standardindstillinger for ønsket iltprocent er fornuftige, og de står til 14% ved 2,5kW og 9,5% ved 15,9kW. Jeg kan dog konstatere, at iltprocenten ved maksydelse på 15,9kW typisk ligger omkring 11% (hvor fyret er indstillet til 9,5%) og ved laveste ydelse på 2,5kW ligger iltprocenten typisk på 16-17,5% (hvor fyret er indstillet til 14%).

Med andre ord ligger iltprocenten konsekvent omtrent 1,5-4 procentpoint højere end den ønskede i fyrets indstillinger, hvilket jeg synes virker voldsomt. Jeg har på fornemmelsen, at jeg ville få en bedre udnyttelse af træpillerne, hvis den faktiske iltprocent lå og svingede i nærheden af fyrets indstillinger, og at forbrændingen som det kører lige nu er for mager, og at noget af varmen ryger ubrugt op gennem skorstenen. Tager jeg helt fejl her, eller hvordan? Er der nogen, der har erfaringer med dette og evt. har forslag til, hvad der kan/skal ændres i fyrets indstillinger for at ramme iltprocenten bedre?

Venlig hilsen
Christian


mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: Høj iltprocent på MGM Comfort 15 (Lux)

Indlæg af mgmone » 13 nov 2018 07:13

Hej
1.Tjek at alle låger incl låg på aske spand er helt lukket.
2.Gå til service menu aflæs høj og lav luft masse primær i forbrændings indstillinger.
3.Gå til udgangs test sæt THRS1 på 25 %, gå til fan og find de værdier som giver ønsket luftmasse (MAF 1) høj/lav, indsæt de nye værdier i forbrændings indstilling.Som venspeed lav/høj.
4 Kalibrerer lambda sonde.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

lindequist
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 12 nov 2018 19:54

Re: Høj iltprocent på MGM Comfort 15 (Lux)

Indlæg af lindequist » 13 nov 2018 10:11

Hej Karsten

Mange tak for dit svar, det vil jeg prøve, og så giver jeg lige en tilbagemelding på resultaterne. Er THRS1 åbningsprocenten på spjældet (af ren interesse, så jeg er med på, hvad vi forsøger)?

Mht. kalibrering af lambda-sonden, skal røgtemperaturen så være faldet til noget bestemt eller skal sonden skrues ud? Jeg har tidligere forsøgt, mens fyret var "idle", men der kom kun nogle bip-lyde, når jeg forsøgte at starte kalibreringen inde fra menuen.

Vh
Christian

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: Høj iltprocent på MGM Comfort 15 (Lux)

Indlæg af mgmone » 13 nov 2018 10:58

Fyr skal stå i venter, før der kan kalibreres, t 1 er luft spjæld
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

lindequist
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 12 nov 2018 19:54

Re: Høj iltprocent på MGM Comfort 15 (Lux)

Indlæg af lindequist » 21 nov 2018 23:32

Hej Karsten (og hvem der ellers måtte læse med)

Nu fik jeg endelig tid til at følge op på emnet. :-) Jeg forsøgte mig ad og fulgte din vejledning til at justere ved blæseren lav og høj ydelse. Når spjældet stod 25% åbent, skulle blæseren køre lidt langsommere ved lav ydelse og noget hurtigere ved høj ydelse end standard-indstillingerne, og jeg indsatte dem i service-menuen. Jeg kalibrerede også lambda-sonden ved samme lejlighed, som du foreslog.

Der skete også en ændring i den observerede iltprocent. Dog var den umiddelbart en anelse højere end før. Nedenfor har jeg plottet nogle grafer, hvor dem til venstre viser data relateret til iltprocenten 2 døgn før justeringen, og dem til højre viser data for 2 døgn efter justeringen. Bemærk at y-akserne er forskellige i højre og venstre side. Til højre (efter justering) er iltprocenten oppe at toppe på 5 procentpoint over target, hvorimod den topper ved 4 procentpoint inden justering. Hvis ønsket iltprocent blev ramt perfekt, ville alle de blå prikker på de nederste diagrammer ligge på x-aksen med værdien 0, men det er selvfølgelig ikke realistisk. Vi kan også se, at tendensen er at iltprocenten er mere for høj ved lav ydelse.
20181111-15, 2 døgn før og 2 døgn efter justering, ilt.jpg
Jeg tror dog, at der er en god forklaring på, at blæserens hastighed ikke har så stor indflydelse lige her, for når jeg kigger på data for MAF i samme tidsperioder, så sidder den altid lige i øjet, dvs. MAF rammer næsten setpoint perfekt hele tiden med kun små udsving, og derfor har den ændrede blæserhastighed nok bare ændret en lille smule på, hvor meget spjældet skulle åbnes for at få samme ønskede MAF. Her ses data for MAF inden justering, men efter justering er stort set magen til (med lidt mindre åbnings-procent). Den grønne streg, som er target, kan slet ikke ses, fordi MAF rammer lige oven i. ;-)
20181111-13, 2 døgn før, MAF.jpg
Jeg er gået tilbage til standard-indstillingerne, så blæseren ikke knokler unødigt mod en mindre åbning. Men det fik mig til at tænke, for når MAF rammer perfekt, så burde iltstyringen så vidt jeg har forstået, sætte ind og køre flere piller i bålet, hvis iltprocenten bliver for høj i forhold til det ønskede, se evt. Karstens svar i denne tråd viewtopic.php?f=208&t=27252&p=307393#p307393:
mgmone skrev:
04 sep 2016 17:44
Disse afvigelser er elimineret på modeller med lambda sonde, pga luftmasse måleren,ved styringen at en hver afvigelse i ilt procent skyldes at pille mængde x KWh/kg piller er højere eller lavere end forudset, og kan regulerer efter dette.
Så kort sagt vejer luftmassemåleren til ført ilt, og lambda sonden vejer og tjekker brændværdi af pillerne, hvorfor optimal mix af piller og ilt altid opnåes.
Derfor vendte jeg tilbage til en indstilling, som jeg ikke har undersøgt til bunds tidligere, fordi jeg havde fået indtryk af, at det kun relaterede til visning af ydelsen på displayet. Det drejer sig om den nedre brændværdi af pillerne (kWh/kg), der som standard står til 4,9. Det helt rigtige ville være at foretage en afvejning af g/min og at kende den reelle nedre brændværdi, men for hurtigt at se, om denne indstilling havde en effekt, prøvede jeg at give den et hak nedad. Fyret har kun kørt nogle timer siden, og det er derfor alt for tidligt at kunne konkludere noget som helst omkring det, men det ser ud til at i hvert fald for lav ydelse, så reguleres mængden af piller nu anderledes, således at iltprocenten kommer meget tættere på den ønskede iltprocent - vel at mærke ved samme MAF som før.

Her kommer så mine spørgsmål... ;-)

Først og fremmest - er jeg helt på afveje her? Så hører jeg det meget gerne.

Dernæst, kan det tænkes at fyrets standard-indstillinger i en eller anden forstand har været for konservative i min situation? Dvs. at den afvejning og nedre brændværdi, der er indstillet som standard, har forhindret, at fyret "har fået lov" til at regulere ved at køre flere piller ind (måske for at forhindre evt. alt for lav iltprocent)?

Er det korrekt opfattet, at indstillingen for "nedre brændværdi" som sådan kun angives for en sikkerheds skyld, da iltstyringen som udgangspunkt sørger for at regulere både op og ned for at ramme den ønskede iltprocent?

Og sidst, men ikke mindst: Foreligger der nogle retningslinjer for, hvordan jeg bør foretage en afvejning og efterfølgende justering af den nedre brændværdi for pillerne?

Jeg håber I kan hjælpe mig. :-)

Venlig hilsen
Christian


mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: Høj iltprocent på MGM Comfort 15 (Lux)

Indlæg af mgmone » 22 nov 2018 06:39

Hej
Tak for det grundige gennemgang, iltstyringen kan regulerer +/- 30% i pille mængden, du kan foretage afvejning af piller ved at holde pose under pille udløb ved brænder rør, og tænde snegl i 1 min i service menu. Det kan tyde på at dine værdier piller x brændværdi er mere end 30 % fra den reelle værdi af dine piller.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

lindequist
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 12 nov 2018 19:54

Re: Høj iltprocent på MGM Comfort 15 (Lux)

Indlæg af lindequist » 26 nov 2018 10:53

mgmone skrev:
22 nov 2018 06:39
Tak for det grundige gennemgang, iltstyringen kan regulerer +/- 30% i pille mængden, du kan foretage afvejning af piller ved at holde pose under pille udløb ved brænder rør, og tænde snegl i 1 min i service menu. Det kan tyde på at dine værdier piller x brændværdi er mere end 30 % fra den reelle værdi af dine piller.
Hej Karsten

Tusind tak for svaret og detaljerne omkring iltstyringens grænser, det er fedt at høre, hvordan tingene er skruet sammen internt. 🙂

Jeg har ikke fået afvejet piller endnu, men jeg er kommet til at tænke lidt videre over den tendens der er at spore i de grafer, jeg postede tidligere, nemlig at iltprocent er mere for høj ved lav ydelse end ved høj ydelse. I første omgang kunne jeg godt tænke mig at høre, om min snegl-motor er monteret korrekt. Jeg kan ikke helt regne ud, om det er meningen, at den skal rotere en smule frit i holderen, som den gør, men det er muligvis for at give den en blød start. Nedenfor er et billede og et link til en video, hvor man kan se, at når motoren starter, så vrikker den lidt til den ene side, inden selve sneglen begynder at dreje rundt, og når motoren stopper igen, så drejer den tilbage igen mens sneglen står stille.

Video: https://photos.app.goo.gl/7E9hEptRzspqGdk68
IMG_20181122_192255.jpg
Grunden til at jeg spørger er, at jeg mistænker denne lille rotation af motoren ved start og stop, hvor selve sneglen ikke drejes rundt, faktisk er det, der kan være årsag til, at der kommer lidt for lidt piller ved lav drift i forhold til ønsket iltprocent, mens der ved høj ydelse kommer den rette mængde piller. Den relative tid, der “spildes” hvor sneglen står stille til trods for at motoren kører, bliver mindre ved høj ydelse i forhold til den tid, sneglen faktisk kører. Dette er selvfølgelig under forudsætning af, at motorens køretid er proportionel med ydelsen og dermed mængden af piller, men det antager jeg er tilfældet.

Det, jeg kan observere, er, at hvis jeg indstiller brændværdi (og evt. foretager afvejning), således at styringen kan regulere pillemængden for at opnå den ønskede iltprocent ved lav ydelse, så resulterer det i, at jeg ved høj ydelse får en lidt for lav iltprocent (ikke kritisk lav), og det vil jeg helst undgå. Det giver god mening, at reguleringen af pillemængden ikke kan nå at ske i løbet af disse korte perioder, men i bund og grund er det heller ikke noget, reguleringen skal kompensere for, for brændværdien af pillerne er jo konstant, uanset hvilken ydelse fyret kører med.

Et alternativ kan være at justere MAF for lav, høj eller begge ydelser en lille smule for at kompensere for forskellen i fejl på iltprocenten ved lav og høj ydelse, men det vil være symptombehandling, og det vil jeg helst undgå, for jeg går ud fra, at fabriksindstillingerne for MAF ved høj og lav ydelse er baseret på både teori og empiri, som jeg ikke har baggrunden til at kloge mig på.

Så mit spørgsmål her går mest på, om min sneglmotor er korrekt monteret, og om der evt. kan eller skal gøres noget for at undgå rotation af selve motoren. 🙂

Venlig hilsen
Christian

lindequist
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 12 nov 2018 19:54

Re: Høj iltprocent på MGM Comfort 15 (Lux)

Indlæg af lindequist » 26 nov 2018 13:18

Hej igen

Jeg fandt lige et billede mere af sneglmotoren, som måske kan hjælpe til at vurdere, om den er monteret korrekt. Hvad er det grå pulver mon, der kommer ud af sneglen? Jeg synes ikke rigtigt, det ligner smuld fra træpillerne - i så fald er det meget fint og har en mærkelig farve. Jeg håber ikke, det er en plastic-del, der er ved at blive gnavet i stykker eller sådan noget. Kan det være aske fra kedlen?
IMG_20181122_192302.jpg
Venlig hilsen
Christian

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Høj iltprocent på MGM Comfort 15 (Lux)

Indlæg af Jens » 26 nov 2018 14:56

Hej
Min MGM Comfort 15kw har 4 års fødselsdag om 14 dage. Sneglen kan på min også lave denne fjedring, som din video viser. Den gjorde det klart mest i starten, men nu hvor den er slidt til, der gør den kun hvis en pille er lidt i klemme. Tror måske det er lidt en fordel for sneglen, at der på den måde er lidt som giver sig indtil pillen bliver knækket.
Med hensyn til det grå smuld, så er der præcis det samme på min, - da sneglen står skrå, så formoder jeg det fineste af træpillestøvet som finder vej ud ved snegleakslen.
Jeg har sat en plastikbøtte under sneglen til at opfange det, i løbet af det seneste år har det nok cirka givet en halv kopfuld. Så det behøver du næppe bekymre dig om, - men indrømmet jeg havde lidt de samme tanker, da jeg lige havde fået fyret installeret.

Med hensyn til at finindstille på MAF og øvrige parameter, så er der ingen grund til at holde sig tilbage, så længe du bare har styr på de oprindelige værdier. Alle installationer har forskellige betingelser, og jeg er måske en anelse skeptisk med hensyn til mængden af anvendt teori og impiri.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: Høj iltprocent på MGM Comfort 15 (Lux)

Indlæg af mgmone » 26 nov 2018 15:43

Hej
Det grå støv er fra pillerne, hvilken snegl tid kører du med
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk


Besvar