Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atmos dc 18 gd koger og pause fyrer

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Jesper larsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 03 nov 2018 19:32
Mit fyr: Atmos dc 18 gd
Areal: 160
Brændsel: Løv træ
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Geografisk sted: Nibe

Re: Atmos dc 18 gd koger og pause fyrer

Indlæg af Jesper larsen » 04 nov 2018 09:19

Jeg kan tydelig høre når jeg skifter trin på pumpe. Kedel har altid haft tendens til at pause fyre men aldrig som nu. Jeg har lige monteret 60 grader thermostat i lade pumpe igen for at se om den så kan holdes kølet. Men om det dur kun at køre med 50 grader retur vand er nok tvivlsomt. Det er tydeligt at problemet er størst når træet er kløvet i ikke så store stykker. Man kunne måske hæve expansions beholder lidt for at hæve anlægs trykket.


Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

Re: Atmos dc 18 gd koger og pause fyrer

Indlæg af svæver » 04 nov 2018 09:47

Det er ingen tvivl om, at det er dit flow det er galt med, prøv at lukke ventilerne og tage ladepumpe af og kontroller klapventil( hvis du slukker og tænder hurtigt skal du kunne høre det ) og evt for rester af pakgarn i pumpe.
Jeg har en dc32 og kører på trin 1 med 11/4 tomme rør.
/jørgen

Obs hvilke rør mellem kedel og akku?
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB

Jesper larsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 03 nov 2018 19:32
Mit fyr: Atmos dc 18 gd
Areal: 160
Brændsel: Løv træ
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Geografisk sted: Nibe

Re: Atmos dc 18 gd koger og pause fyrer

Indlæg af Jesper larsen » 04 nov 2018 10:19

Mener det er 1 tommer rør. De burde kunne flytte varmen fra det lille fyr. Jeg tror ikke der er nogen klap ventil i en esbe ltc 100 men jeg vil prøve at skille den af. Kan man regne med at retur vand til kedel er varmt nok hvis ma; ikke kan se noget fugt i nederste brænd kammer. Jeg har nu kørt hele morgenen med den 60 grader thermostat som gir en retur på indtil videre ca 52 grader.

Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

Re: Atmos dc 18 gd koger og pause fyrer

Indlæg af svæver » 04 nov 2018 19:23

Hej Jesper
Der skulle gerne være en klap i studsen nærmest fyret, prøv at google esbe ltc100, der er et par fine film om udsende og virkemåde.
/jørgen

Jeg kender folk som ingen ladeventil har , levetiden tør jeg ikke spå om , men 52-55 grader burde være nok.
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB

Jesper larsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 03 nov 2018 19:32
Mit fyr: Atmos dc 18 gd
Areal: 160
Brændsel: Løv træ
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Geografisk sted: Nibe

Re: Atmos dc 18 gd koger og pause fyrer

Indlæg af Jesper larsen » 04 nov 2018 20:16

Den klap der er i esbe ltc er vist en man kan låse op hvis man tit har strøm svigt så kan fyr drikke af akku uden strøm. Til alm drift er det vist bedst den er lukket. Jeg har nu fyret hele formiddagen med den 60 grader thermostat uden at den har pause fyret før til allersidst hvor akku nærmer sig 70 grader i bunden. Jeg overvejer nu om jeg måske kan købe en 65 grader thermostat og prøve at køre med den. Så vil min retur til kedel jo nærme sig de 60 grader som foreskrevet.


Skovhuggeren
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 27 apr 2018 13:48
Mit fyr: ATMOS DC40GD
Areal: 240 m2
Brændsel: Skovfyr + lidt Gran

Re: Atmos dc 18 gd koger og pause fyrer

Indlæg af Skovhuggeren » 15 nov 2018 09:57

Dit problem minder meget om det bøvl jeg havde med mit anlæg i starten. Min kedel er en Atmos 40 GD med 5/4 " rørføring mellem tre tanke og en Termovar ladeventil.
Jeg måtte flytte retur fra hus fra bund af tanke, væk fra forbindelsen til ladeventil, til 1/2 meter fra top af tanke, da returvandet til ladeventil hurtigt nåede 50 gr. hvilket hurtigt fik kedlen op på 95 gr. og gå i pause. det løste problemet delvist, men vandet retur til kedel var stadig for varmt.
Jeg har en skydeventil på røret mellem fremløb fra kedel og ladeventil den er nu justeret ned så gennemstrømningen nok svarer til et 1/2 " rør, og nu kører det som det skal, så den har åbenbart fået for meget opvarmet vand deroppefra.

Jesper larsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 03 nov 2018 19:32
Mit fyr: Atmos dc 18 gd
Areal: 160
Brændsel: Løv træ
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Geografisk sted: Nibe

Re: Atmos dc 18 gd koger og pause fyrer

Indlæg af Jesper larsen » 16 nov 2018 13:43

Det kan du have ret i. Det kunne da sikkert hjælpe at lukke lidt for det fremløb til ladepumpe. Jeg har nu kørt i 14 dage med en 65 grader termostat i lade pumpe og nu går den sjældent på pause eller først når akku blir varm i bund. Men jeg må ha primær og sekundær luft spjæld trykket næsten helt ind for at bålet ikke blir for voldsomt. Min ladepumpe kører på 3 for at følge med. Det er mærkeligt at varmen ikke kan holdes væk fra den mindste model kedel.

Skovhuggeren
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 27 apr 2018 13:48
Mit fyr: ATMOS DC40GD
Areal: 240 m2
Brændsel: Skovfyr + lidt Gran

Re: Atmos dc 18 gd koger og pause fyrer

Indlæg af Skovhuggeren » 16 nov 2018 15:48

Der skal jo helst ikke være ild i kedlen når tanken er varmet op, så det er med at få det til at passe med indfyring , for det er klart den vil gå i pause hvis den ikke kan komme af med varmen.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Atmos dc 18 gd koger og pause fyrer

Indlæg af John Skov Jensen » 16 nov 2018 15:56

Jesper larsen skrev:
16 nov 2018 13:43
Det kan du have ret i. Det kunne da sikkert hjælpe at lukke lidt for det fremløb til ladepumpe. Jeg har nu kørt i 14 dage med en 65 grader termostat i lade pumpe og nu går den sjældent på pause eller først når akku blir varm i bund. Men jeg må ha primær og sekundær luft spjæld trykket næsten helt ind for at bålet ikke blir for voldsomt. Min ladepumpe kører på 3 for at følge med. Det er mærkeligt at varmen ikke kan holdes væk fra den mindste model kedel.
Godt det kører nogenlunde
Men den burde kunne køre med fuld skrald indtil retur temp fra akku når samme temp som det shuntede vand der går retur i kedlen
Hvilken pumpe, type og nummer er det helt præcist der cirkulerer kedelvandet?

Jesper larsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 03 nov 2018 19:32
Mit fyr: Atmos dc 18 gd
Areal: 160
Brændsel: Løv træ
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Geografisk sted: Nibe

Re: Atmos dc 18 gd koger og pause fyrer

Indlæg af Jesper larsen » 16 nov 2018 18:46

Det er en esbe ltc 100 (141) pumpe. Motor er sådan en Wilo 25 40 hedder den vist. 65 grader thermostat. Jeg har prøvet en 60 grader termostat men der blir retur kun ca 55 grader hvilket jeg synes er for lidt. Med den 60 grader er problemet med pause fyring naturligvis mindre.


Besvar