Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

radiator dunk, igen, igen

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
pendec

Re: radiator dunk, igen, igen

Indlæg af pendec » 14 nov 2018 21:12

Troldmand. skrev:
14 nov 2018 20:55
Lyt nu til dem, der skriver, der er bytte om på fremløb og retur på radiatorerne!
Hvem har byttet rundt? Fader spøgelse i 2005? Eller bare Julemanden , for jeg har ikke fået lavet noget om før for 1 uge siden og problemet har været der i ca. 3 sæsoner mener jeg.

Det kan vel ikke byttes rundt uden nogen tager aktivt fat? Eller hvordan skulle det ske?

Hvis bare jeg skal forsøge, at tolke og bekræfte/afkræfte denne teori, så er der jo 2 rør, bunden er vel retur og ved termostaten frem, så ingen varmt vand i bunden/retur hvis frem bremses?


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: radiator dunk, igen, igen

Indlæg af BWJ » 14 nov 2018 21:33

pendec skrev:
14 nov 2018 21:12
Hvem har byttet rundt? Fader spøgelse i 2005? Eller bare Julemanden , for jeg har ikke fået lavet noget om før for 1 uge siden og problemet har været der i ca. 3 sæsoner mener jeg.

Det kan vel ikke byttes rundt uden nogen tager aktivt fat? Eller hvordan skulle det ske?

Hvis bare jeg skal forsøge, at tolke og bekræfte/afkræfte denne teori, så er der jo 2 rør, bunden er vel retur og ved termostaten frem, så ingen varmt vand i bunden/retur hvis frem bremses?
[/quot

Pumpetryk/ flow kan være ændret, tryktab kan være ændret, man kan sagtens have anlæg hvor én eller flere radiatorer har flow den forkerte vej uden de støjer, hvis flow er meget lavt eller der er brugt 1 strengsventiler.
Hvis du har lukket for den larmende radiator, så den er helt kold, bliver den så varm i fremløb som det første når du åbner HELT for termostaten.
PS. og det kan ikke udelukkes at julemanden har en finger med i spillet, så tæt på jul. :shock: :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

pendec

Re: radiator dunk, igen, igen

Indlæg af pendec » 14 nov 2018 21:42

Ok, mærkelig er, frem fra kedel er en streng, så deles den til gulvvarme og et stykke fremme, så er der udtag mod vvb , og sidst til de 2 strenge imod 2*2 radiatorer.

Hvis frem/retur skulle være påvirket af ny pumpe kører variabelt tryk, så burde alle 4 radiatorer være påvirket?

Når jeg tager pakdåse af på "sæt 1" af mine radiatorer, så er der ingen dunk når den åbnes/lukkes ved at presse fjeder ind.
På "sæt 2" derimod, giver begge radiatorer et dunk, når man har pakdåse af, og trykker på fjeder og der kommer vand ud fra begge der.

Jeg vil lige dobbelt checke hvor varmen mærkes først på "sæt 2" radiatorer, da jeg ikke har udfordringer på de andre 2.
De andre år var det "sæt 2" og den radiator sidst i strengen som larmede, nu er det så muligt på begge 2.

Hader nisser på denne tid af året, især når de tager pusten af dette, og gør nydelsen af nyt fyr så irriterende.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: radiator dunk, igen, igen

Indlæg af BWJ » 14 nov 2018 21:57

pendec skrev:
14 nov 2018 21:42
Ok, mærkelig er, frem fra kedel er en streng, så deles den til gulvvarme og et stykke fremme, så er der udtag mod vvb , og sidst til de 2 strenge imod 2*2 radiatorer.

Hvis frem/retur skulle være påvirket af ny pumpe kører variabelt tryk, så burde alle 4 radiatorer være påvirket?

Når jeg tager pakdåse af på "sæt 1" af mine radiatorer, så er der ingen dunk når den åbnes/lukkes ved at presse fjeder ind.
På "sæt 2" derimod, giver begge radiatorer et dunk, når man har pakdåse af, og trykker på fjeder og der kommer vand ud fra begge der.

Jeg vil lige dobbelt checke hvor varmen mærkes først på "sæt 2" radiatorer, da jeg ikke har udfordringer på de andre 2.
De andre år var det "sæt 2" og den radiator sidst i strengen som larmede, nu er det så muligt på begge 2.

Hader nisser på denne tid af året, især når de tager pusten af dette, og gør nydelsen af nyt fyr så irriterende.
:great: :great: Du skal sgi nyde det nye fyr, resten løser vi hen ad vejen, icon_cheesygrin.gif
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

pendec

Re: radiator dunk, igen, igen

Indlæg af pendec » 14 nov 2018 22:21

Nå,
Den sidste radiator i "sæt 2" , var nu slukket og jeg skruede op, og så kunne man høre vand sive ind. Den blev så varm i bunden, ved "det jeg kaldte retur" , og ikke ved termostat i toppen. Så holdte jeg i toppen til højre ved termostat og samtidig i bunden venstre rør der, så blev den varm i bunden først.

Så er det forkert? Jeg fanger ikke, at flow på nogle år har ændret sig for den streng til de 2 radiatorer?

Så må de herrer undskylde, jeg fanger ikke det her,
der har dog været en vvs'r for ca. 2 år tilbage og se på vandskade og han snuppede trykket og testede og der var utætheder men fyldte det ikke korrekt op igen, så flowmålere på gulvvarme delen måtte fyldes og rettes af mig selv, så godt jeg forstod man gjorde, det virkede mente jeg.(vand ind, åben en kreds vent til flow stiger, stop vand, næste kreds osv...)

Hvordan vender man så frem/retur, hvis det er tryk som er årsag? der sidder 2 ballofix på frem/retur i det ene rum, hvis det kan bruges, desværre dog aldrig afprøvet dem, så de er måske fastnet.


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: radiator dunk, igen, igen

Indlæg af thy » 14 nov 2018 23:34

pendec skrev:
14 nov 2018 22:21
Nå,
Den sidste radiator i "sæt 2" , var nu slukket og jeg skruede op, og så kunne man høre vand sive ind. Den blev så varm i bunden, ved "det jeg kaldte retur" , og ikke ved termostat i toppen. Så holdte jeg i toppen til højre ved termostat og samtidig i bunden venstre rør der, så blev den varm i bunden først.

Så er det forkert? Jeg fanger ikke, at flow på nogle år har ændret sig for den streng til de 2 radiatorer?

Så må de herrer undskylde, jeg fanger ikke det her,
der har dog været en vvs'r for ca. 2 år tilbage og se på vandskade og han snuppede trykket og testede og der var utætheder men fyldte det ikke korrekt op igen, så flowmålere på gulvvarme delen måtte fyldes og rettes af mig selv, så godt jeg forstod man gjorde, det virkede mente jeg.(vand ind, åben en kreds vent til flow stiger, stop vand, næste kreds osv...)

Hvordan vender man så frem/retur, hvis det er tryk som er årsag? der sidder 2 ballofix på frem/retur i det ene rum, hvis det kan bruges, desværre dog aldrig afprøvet dem, så de er måske fastnet.
tja..så er fejlen fundet :oops: ..men hvornår det kan være blevet byttet rundt,ku jo godt være dengang passer vel også nogenlunde med hvornår du hørte det først
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

pendec

Re: radiator dunk, igen, igen

Indlæg af pendec » 15 nov 2018 00:01

thy skrev:
14 nov 2018 23:34
tja..så er fejlen fundet :oops: ..men hvornår det kan være blevet byttet rundt,ku jo godt være dengang passer vel også nogenlunde med hvornår du hørte det først
Det bliver spændende? Er det nu man skal tilkalde en anden vvs'r som forstår det her, og måske fysisk tilstede, kan se årsagen, for det giver slet ikke mening.

pendec

Re: radiator dunk, igen, igen

Indlæg af pendec » 15 nov 2018 07:08

Nå,
Det gav godt nok dårlig søvn, for jeg mistænker problemet måtte have været der siden jeg flyttede ind, når man ikke har rodet med slanger eller noget efter jeg flyttede ind?

Jeg har i hvert fald dobbelt checket, at min streng i den ene side af hus med 2 radiatorer, bliver varm i toppen først, og den anden side af huset, bliver varm i bunden, så helt klart forskellig måde vandet kommer frem.

Mærkeligt at jeg først hører begge dunke nu :) Men jeg er helt med nu, og undskylder for mine lidt grove tone og mindre forståelse, for jeg kan stadig ikke fatte at sådan en fejl ikke er startet flere år før her i huset, så den kunne rettes før.

Som billede herunder viser
20181115_070326.jpg
Så tænker jeg at en VVS'r kan vende retning lige der, hvor pex rør sidder på ballofix? Det ved jeg, at jeg ikke selv skal rode med, og så skal trykket af hele anlægget igen.

ELLER årsagen som måske ligger i noget andet findes?
2 forskellige pumper som kører forskellig hastighed? Altså en ny øko pumpe på pillefyr, og en gammel på gulvvarme delen? på returen er det vel 2 forskellige hastigheder som nogengange mødes? Jeg har igennem årerne sat gulvvarme shunt højere op i trin 2 eller 3 fordi jeg mente det hjalp når det var rigtig koldt.
Måske skal jeg lige prøve at ændre step på gulvvarme pumpen.

pendec

Re: radiator dunk, igen, igen

Indlæg af pendec » 15 nov 2018 08:09

VVS'r er nu bestilt, det skal bare på plads :)
Så forhåbentlig efter 12.00 imorgen er det på plads.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: radiator dunk, igen, igen

Indlæg af BWJ » 15 nov 2018 20:45

pendec skrev:
15 nov 2018 08:09
VVS'r er nu bestilt, det skal bare på plads :)
Så forhåbentlig efter 12.00 imorgen er det på plads.
Hvis det er rørene mellem de 2 sæt radiatorer er det en smal sag, ballofix lukkes, rørklemmer på begge pexrør, og rør byttes rundt.
At det ikke har banket før, skyldes højere tryktab over dit gamle fyr = mindre flow, og nu med det nye er der rigtigt hul igennem.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar