Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilke rørdimensioner?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Hvilke rørdimensioner?

Indlæg af kaptajnen » 04 aug 2008 10:18

Nu kan jeg snart ikke trække den længere før jeg skal igang med at trække rørerne... icon_cheesygrin.gif

Oversigtsbillede af diagrammet - ej komplet
Billede
Fremløb på nederste kryds ved luftrøret til ekspansionsbeholderen. Herefter sættes en AVTB kreds til at sænke fremløbet til 40 grader, idet jeg har lutter gulvvarme.

Fremløb/retur fra tank til hus
Der skal trækkes ca 10-15m.
Jeg har overvejet "løgstørrør" eller lignende med dobbelte rør i.
Skal det være 25mm eller 32mm?

Ekspansionsbeholder
Det blev altså denne her jeg ville lave, men kom i tvivl om 3/4" ville være nok eller jeg må op i 1"
Billede
Ekspansionsbeholderen er 100L og den sidder ovenpå en 1200L olietank.
Afløbslangen til spanden i fyrrummet påtænkes lavet i 3/4" armeret gardena haveslange.

Kedel, lagertank og kappebeholder
5/4" sorte rør, idet de alle skal selvcirkulere

Solvarmekredsen
15x1mm kobberrør

Varmt brugsvand
Wavin tigris 15x2.5 rør-i-rør PEX med isolering - godkendt til 90 graders brugsvand. Trækkes ca 10-15m over til hus. Der skal ingen cirkulationspumpe på!

Koldt brugsvand
Ukendt dimension - allerede installeret...

Alt brugsvand får jeg naturligvis hjælp til af en VVS installatør...

Hvordan er reglerne for rørdimensionering?
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Hvilke rørdimensioner?

Indlæg af søren ø » 04 aug 2008 20:29

1: hvis du har din vvb over ved fyret som jeg læser det, er det nok med 25mm løgstør til huset.
2: Har du tjekket den exp. af med DIN vvs mand og DIN skorstensfejer. Hvis du ikke er 100 % sikker på lovligheden er det spildt tid at lave det sådan for at lave den om igen.
3:Varmt brugsvand er godt nok langt væk fra tappesteder. Kan du overholde reglen om at der skal være varmt vand efter 10 sek. Hvorfor ingen cirkulation??
4: Reglerne for rørdimensionering er ikke så skrappe og meget teoretiske. 90 % af alle huse har overdimensionerede rør hvis man begynder at lave en beregning på det.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Hvilke rørdimensioner?

Indlæg af kaptajnen » 04 aug 2008 20:52

søren ø skrev:1: hvis du har din vvb over ved fyret som jeg læser det, er det nok med 25mm løgstør til huset.
2: Har du tjekket den exp. af med DIN vvs mand og DIN skorstensfejer. Hvis du ikke er 100 % sikker på lovligheden er det spildt tid at lave det sådan for at lave den om igen.
3:Varmt brugsvand er godt nok langt væk fra tappesteder. Kan du overholde reglen om at der skal være varmt vand efter 10 sek.
Hvorfor ingen cirkulation??
4: Reglerne for rørdimensionering er ikke så skrappe og meget teoretiske. 90 % af alle huse har overdimensionerede rør hvis man begynder at lave en beregning på det.
Ad 1. Oki, det var nok også min vurdering...

Ad 2. Jeg må indrømme at jeg er ved at få lidt kolde fødder, hvis ikke at der er nogen der kan finde et sted, hvor det med al tydelighed er angivet som værende en lovlig installation. Det ender nok med at jeg falder til patten og laver den på sædvanligvis med lodret rør til bunden af ekspansionsbeholderen og bøjning i toppen til udluftning og overløb...
Der er jo ikke meget ved selvom man kan finde en VVS mand og skorstensfejer der siger god for løsningen, HVIS ikke forsikringen vil dække i tilfælde af en skade på anlæget... :shock:

Ad 3a. Det vides ikke - jeg har PEX røret liggende, men vil lige konferere med den VVS mand, som gerne skulle hjælpe mig med brugsvandet. Netop den tynde dimension skulle modvirke at der ikke skulle stå alverden vand i røret....

Ad 3b. Jeg har cirkulation på min solvarme idag, men det er en energirøver (både strøm og varmetab) og når man har tilstræbt at få et velfungerende anlæg med lagdeling. Cirkulationspumpen vil jo skabe omrøring og så har vi balladen...

Ad 4. Nu mangler jeg vist kun dimensionen på ekspansionsbeholderen, men satser på at 3/4" er nok til både det lodrette rør og den armerede haveslange til slangen. Jeg har monteret en 3/4" union og har lidt 3/4" sorte rør liggende...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Stokerfyr passer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 227
Tilmeldt: 27 dec 2006 19:47
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 1 gang

Re: Hvilke rørdimensioner?

Indlæg af Stokerfyr passer » 04 aug 2008 21:02

Har du tjekket at den armerede haveslange kan holde til kogende vand?
Hilsen
Michael Olsen

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Hvilke rørdimensioner?

Indlæg af kaptajnen » 04 aug 2008 21:06

Stokerfyr passer skrev:Har du tjekket at den armerede haveslange kan holde til kogende vand?
Nej, men det er jo nemt at efterprøve - rent faktisk sidder der en af de gamle røde haveslanger på den gamle 30L ekspansion - den bliver godt nok noget blød i det når der kommer varmt vand igennem den...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Hvilke rørdimensioner?

Indlæg af pelle » 04 aug 2008 21:37

søren ø skrev:1: hvis du har din vvb over ved fyret som jeg læser det, er det nok med 25mm løgstør til huset.
2: Har du tjekket den exp. af med DIN vvs mand og DIN skorstensfejer. Hvis du ikke er 100 % sikker på lovligheden er det spildt tid at lave det sådan for at lave den om igen.
3:Varmt brugsvand er godt nok langt væk fra tappesteder. Kan du overholde reglen om at der skal være varmt vand efter 10 sek. Hvorfor ingen cirkulation??
4: Reglerne for rørdimensionering er ikke så skrappe og meget teoretiske. 90 % af alle huse har overdimensionerede rør hvis man begynder at lave en beregning på det.

Hej Søren Ø

Naturligvis skal man tjekke med skorstensfejeren og vvs manden om lovligheden af varmelås. Derfor er det også vigtig at argumentere for at få det godkendt, da det er til brugerens bedste.
Man tænker nok på is med hensyn til den varmelås. Derfor virker luftrøret som en ekstra sikring. og hvad hvis det er som man "plejer" at lave det, med et ligerør op i bunden af åbeneks.. Der kan der da stå 6-7 liter vand i en åben. eks der fryser til is og lukker af, hvis man skal bruge det argument som skrækscenarie, i sådan et tilfælde ville det være godt at have sådan et rør da de par kopper vand der står i det meget hurtig ville tø op , da varmen hurtig trækker op i metallet i modsætning til en stor is klump. Hvis man laver varmelåsen som det er tegnet, ca 15 cm over tanken, og dænger det hele til med isolering vil den føle varmen fra tanken og ikke kulden fra rummet den står i.
Jeg har også åben eks på min lagertank og jeg har ikke varmelås på. Det irreterer mig ad h. da vandet udvider sig nå¨r det bliver varmt og næsten fylder den 100 liters jeg har oven på . Og ved i hvad den bliver fyldt med det allervarmeste vand da den er allerøverst. Og det er ikke bare en gang, nej det er hver evig eneste dag jeg går ud og fyrer. den varme får mine radiatorer aldrig glæde af da pumpen suger nede ved toppe af lagertanken. med andre ord det varme er tabt.
Det kunne den varmelås råde bod på. Husk lige at fortæl fagfolkene dette. inden de når at ryste på hovedet. jeg kan godt garantere for at det er noget jeg vil have lavet om på mit anlæg. Og jeg gør det alligevel også selv om svaret er nej. Men min skorstensfejer er heldigvis en fornuftig mand, så hvorfor skulle han da sige nej.


Punkt 3 : Jeg har 10 m 15 mm pex til min vvbeholder. Der kan være 3/4 liter vand i 10 m rør. Det virker fint nok for mig. jeg har også sagt til Kaptajnen at han for en sikkerhedsskyld skal grave et større dim rør ned ved siden af det andet. Bare for en sikkerhedsskyld. Hvorfor ingen cirkulation. Det giver da en træls varmetab i rør og der skal pumpe til.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvilke rørdimensioner?

Indlæg af Ole S. » 04 aug 2008 23:34

søren ø skrev:1: hvis du har din vvb over ved fyret som jeg læser det, er det nok med 25mm løgstør til huset.
2: Har du tjekket den exp. af med DIN vvs mand og DIN skorstensfejer. Hvis du ikke er 100 % sikker på lovligheden er det spildt tid at lave det sådan for at lave den om igen.
3:Varmt brugsvand er godt nok langt væk fra tappesteder. Kan du overholde reglen om at der skal være varmt vand efter 10 sek. Hvorfor ingen cirkulation??
4: Reglerne for rørdimensionering er ikke så skrappe og meget teoretiske. 90 % af alle huse har overdimensionerede rør hvis man begynder at lave en beregning på det.

Hej

Beskeden fra min fejer, da han godkendte anlæget var, at han blandte sig ikke i vvs-arbejdet. Så i teorien er det vel ens eget ansvar at det er opført efter lovens paragraffer.

Er dog ikke klar over om de SKAL tjekke efter en åben ekspantion, hvis anlæget kræver det. Den er jo også nemt da der jo så vil være et overløb. Dog kan de jo ikke se om det er forbundet korrekt på loftet, hvis han ikke færdes der.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Hvilke rørdimensioner?

Indlæg af kaptajnen » 04 aug 2008 23:48

Jeg kan sagtens se det geniale i varmelåsen, men skulle uheldet være ude er forsikringen nok ikke sen til at spotte varmelåsen og gøre den til syndebuk HVIS det viser sig at den er ulovlig - derfor min tøven...

Nu har jeg jo alligevel tænkt mig at isolere den ekspansionsbeholder helt vildt, så effekten af varmelås eller ej er nok ikke det vilde...

Min fejer havde aldrig hørt om varmelåsen, men det virkede som om han ikke helt ville tage stilling til den, men han forbød mig den ikke...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Hvilke rørdimensioner?

Indlæg af søren ø » 05 aug 2008 22:16

Pelle:

Nu er jeg slet ikke ude på at diskutere med dig om det er lovligt eller ej. Derfor behøves du ikke skrive at jeg skal huske at fortælle fagfolk dit eller dat...

Jeg kan i princippet være ligeglad med hvordan Kaptajnen laver sin eksp. Men nu blev der spurgt til det, og så giver jeg min mening til kende. Og den er stadig at med mindre andet er bevist, skal der være en jævn stigning hele vejen til din eksp. uden ventiler og lign. Og det er der ikke ved den viste model, men hvis lovligheden kan dokumenteres bøjer jeg mig naturligvis, og minder mig selv om man skal lære lidt hver dag. Men det ville da være ærgeligt at bruge tid og kræfter på at lave noget der ikke er iorden.

Jeg har aldrig oplevet en åben eksp. der var fyldt med is, og hvis det er fordi der ikke bliver fyret op kan man jo ikke isolere sig ud af det alligevel. Koldt stillestående vand kan ikke isoleres. Vil det vand der løber op i eksp. tanken ved en varmelås finde ud af at løbe tilbage igen? Eller skal man efterfylde sit anlæg hele tiden. Kan man ikke ligeså godt bare lade være med at have en eksp. og nøjes med et rør? Hvor bliver de 100 liter varmt vand af hvis du laver en varmelås, jeg tror ikke helt jeg kan gennemskue det. Vil det ikke bare forsvinde, istedet for at stille sig i en tank og løbe tilbage når den afkøles igen.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Hvilke rørdimensioner?

Indlæg af pelle » 05 aug 2008 22:48

Hej Søren ø
Joh, jeg har nu også gået og tænkt lidt over det der. Jeg skriver varmen der kommer derop er spildt. Det er jo, for mit vedkommende ikke helt rigtigt. Da det meste af det vand jo trækker sig tilbage igen når tanken afkøles til 40-45 grader. Kan man så isolere hele arangemenet rigtig godt kan det meste af det varme vand deroppe jo bjærges. Og varmelåsen vil jo ikke stoppe for væsken når den udvides, så der vil jo alligevel komme varmt vand derop.
Men i tilfælde af en konstant varme i den (Så som at den virker som soltank og stokerfyret benytter det øverste af den ), vil den varmelås jo nok være god at have. da det lodrette rør op i ,en alm installation ,vil virke som en konstant "varmebro" og vandet i den en god (Træls) varmeleder.

Søren ø, Du må sandelig ikke misforstå mig. Jeg ville bestemt ikke disskutere. Jeg giver dig jo bare ret i, at man skal forhøre sig om lovligheden. Og det med Is i beholder er umiddelbart det eneste grund jeg kan se at der skal være jævn stigning op til åben. eks. Derfor brugte jeg det som eksempel.
Og det kommer der sansynligvis aldrig. i tilfælde af det er røret jo godt at have alligevel. Kaptajnen kan jo også¨bare lade det luftrør gå ind i tanken foroven.


Hvis nogle skulle være i tvivl, vil vandstanden i det lodrette luftrør og i åbeneks altid være i samme højde. Man kan så bruge røret til at tjekke om der skal vand på anlægget. Ja man kan ligefrem bruge det til efterfyldning af vand.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar