lamborg skrev: ↑13 nov 2018 15:18
Undskyld Troldmand .
Jeg skriver ikke for overhovedet at betvivle dine tal eller at din varmepumpe er en dejlig ting og heller ikke for at skændes men jeg synes dine analyser er lidt for unuanceret.
Jeg er helt med på, du sår tvivl om min nye varmepumpe og dens formåen.
Jeg synes bare ikke jeg kan gøre det mere tydeligt ang. hvordan pumpen opfører sig. Jeg har beskrevet hus med alle detaljer. Jeg har lavet screen dump hentet direkte fra pumpens logger. Hvad mangler der?
Vejret kan jeg ikke rigtigt gøre noget ved.
At der er mildt i vejret er selvfølgelig guf for varmepumpen. Det lune vejer nyder pillefyret ude i de små hjem også godt af.
Om man vil sammenligne mine tal / forbrug, med hvad der bruges af piller bestemmer man selv. Fakta er, at hos os bruger varmepumpen kun halvdelen i kr. og øre. af hvad vi brugte for i piller.
En hel vinter fyringssæson består mest af dage med + grader. Pumpen har indtil nu bevist, at på dage med + grader, overhaler den vores tidligere pilleforbrug voldsomt i økonomi. Vi har tilgode at se, hvad der sker, når der bliver rigtig frostvejer. Mere herom når den tid kommer.
Når der bliver rigtigt koldt, må vi se hvad der sker. Lige nu aner jeg ikke, om vi skal have fundet vintertøj frem, og ekstra dyne.
Jeg er nu ikke så bekymret, pumpens data. ser fornuftige ud (nederst), og burde kunne holde huset lunt. Vores gamle pillefyr har aldrig kørt over 50 grader i fremløb. Varmepumpen kan, hvis man skal tro på hvad man læser, så rigeligt kunne klare det samme.
Økonomien bekymre mig ikke. Skulle det blive samme pris for varme som med pillefyret, er det fint. Skulle det koste et par tusinde mere, vil det også være fint.
Hvad der tæller mest - det er nemt og problemfrit i forhold til pillefyret, og det var det der var formålet med hele processen.
Pumpens data .
"T-cap udgaven kan holde fremløbstemperatur på 55° ved en udendørstemperatur på -15°
Energiklasse: A+++
Maks. Fremløbstemperatur centralvarme 60°"