Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmepumpe snak!

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Låst
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. » 10 nov 2018 13:04

Det kræver en lidt anden tankegang, når man får varmepumpe. Pillefyret skulle altid have høj temperatur i kedlen. Dels for at holde skorstenen fri for fugt, og kedlen ikke skulle tæres væk.

Da vores varmepumpe blev startet op, blev det anbefalet at fjerene alle termostater i huset. Varmepumpen skulle nu drosles ned til den temperatur vi ønskede, i de rum vi opholder os mest.
Når ingen termostater der er, bliver radiatoren varm helt til bunden. Og derfor kunne fremløb temperatur sænkes.
Øvelsen er nu, at sætte temoster på igen i de rum, der blev for varme uden termostat. Soveværelse og badeværelse, er der nu igen termostater på, så alt nu passer i temperatur, som vi ønsker.

Ved de frostgrader vi har haft indtil nu, har det ikke kunne mærkes på pumpens ydeevne. Hvordan det vil gå, når det bliver rigtigt koldt, må tiden vis. Nu er jeg så sikker på, at den ikke kommer til at overhale pillefyret i økonomi. Det den indhenter nu - som er de dage vi har flest af på en vinter, kommer ikke til at overstige, hvad vi skulle have købt piller for. Bemærk den har på 10 uger kun brugt det der svarer til en halv palle piller!


cheer up
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 12 dec 2013 16:28
Mit fyr: Støbejern
Areal: 140
Brændsel: Energikoks
Fremviser gerne i postnummer: 6520
Årligt forbrug: Ca 3 t.

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af cheer up » 10 nov 2018 20:08

Hej jeg er meget interssert hvordan dit forbrug bliver til vinter, jeg fyre med energikoks, og det er slut d.1/1 2019.
Så jeg tænker på varmepumpe eller pillefyr. Hvor har du købt, ??

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. » 10 nov 2018 20:10

Dagens varme.
En dag som i dag, med tåge og småregn er guf for varmepumpen. Varmepumpen er godt tilpas, når der er rigeligt med efterårsfugt i luften.
På grafen i linket kan forbruget ses som sammenligning med i går!
Under 10 KW i strømforbrug, er sammenligneligt med piller under et forbrug på ca. 2 kg. piller i døgnet!

https://www.dropbox.com/s/ub29cl8gs7wvd ... 1.jpg?dl=0

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. » 10 nov 2018 20:12

cheer up skrev:
10 nov 2018 20:08
Hej jeg er meget interssert hvordan dit forbrug bliver til vinter, jeg fyre med energikoks, og det er slut d.1/1 2019.
Så jeg tænker på varmepumpe eller pillefyr. Hvor har du købt, ??
Jeg vil helst ikke reklamere for nogen i åbent forum. Send en besked så tager vi den derfra!

pendec

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af pendec » 10 nov 2018 21:00

Troldmand. skrev:
10 nov 2018 20:10
Under 10 KW i strømforbrug, er sammenligneligt med piller under et forbrug på ca. 2 kg. piller i døgnet!
Kan du ikke skrive din gamle træpille pusher's navn, for han er da godt nok dyr, hvis du betaler 7,5kr for 1 kg træpiller :twisted:
Vi andre kan gøre det mellem 2,1 - 2,3 kr/kg. Det var da vist noget vrøvl du kom til at skrive :) Du mener nok ca. 8kg i døgnet brugt, for de tyske varianter, når du brugte 10kwh til 1,5kr/kwh.

Og nej, jeg tænker ikke brændværdi, det er sagen irrelevant, når omkostningen er den du går efter.


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. » 10 nov 2018 21:07

Pendec 1 kg piller er ca. det samme som 5kw i strøm. min varmepumpe har brugt på et døgn ca. 10kw - som er ca, det samme som 2 kg piller!


Og ja, vi har haft varme i dag for ca. 15kr. Haved det været piller, havde det været mindst det dobbelte!
Last edited by 1 on Troldmand.; edited 10 times in total

pendec

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af pendec » 10 nov 2018 21:16

godt så bruger du dyre træpiller, så snakker vi ikke mere om det, for det er jo din pointe, så har du jo slet ikke behøvet dit nye system, ud fra den beregning. Du brugte jo ingen træpiller dengang så.

Edit: Korrekt, det var pointen!.

Ellers ville din tankegang være rimelig mærkelig , hvis din kwh var 100kr, og du stadig mente sammenligning var på 2kg træpiller og dine 10kwh i forbrug til 100kr/kwh, så ville den være helt hen i vejret, så prisen er den som vi taler om, det andet kan vi ikke bruge, måske er træpille dyrere om 5 år, måske er el det.

skrot1

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af skrot1 » 10 nov 2018 21:19

10 kw EL koster ca . 15 kr. , 7 kg piller koster ca. 15 kr....... hvad brændværdien er i pillerne er sgu da lige meget. Tror der er nogle der skal ha skolepengene tilbage. Hvis det du skriver er rigtigt, troldmand, så lever du op til dit navn;)

pendec

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af pendec » 10 nov 2018 21:21

skrot1 skrev:
10 nov 2018 21:19
10 kw EL koster ca . 15 kr. , 7 kg piller koster ca. 15 kr....... hvad brændværdien er i pillerne er sgu da lige meget. Tror der er nogle der skal ha skolepengene tilbage. Hvis det du skriver er rigtigt, troldmand, så lever du op til dit navn;)
Ja, godt at se andre så fejlen i det udsagn. Troldmand fortrød så også , og så logikken og det rigtige, nemlig penge.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. » 10 nov 2018 21:23

Min beregning er rigtig. I energi, har pumpen brugt til det der svare til 2 kg piller. At elprisen så ikke følges at èt KW er = den samme som et kg piller i pris, er noget helt andet. Fakta er at pumpen hos os, gør det lige nu til halv pris af træpiller. Læs Michaels indlægt tidligere i tråden.


Låst