Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hjemmelavet solfangere!!!!

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Hans Schou
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 02 aug 2008 11:10

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af Hans Schou » 02 aug 2008 12:58

Tak for svar! Kører med et stokerfyr og uden akkumulering og overvejer lidt at lave noget solvarme. Er mest til gør det selv løsninger og billige løsninger. Det mest problematiske kommer nok, når jeg kommer til at skulle svejse noget der skal være tæt. Der er jeg nok mest til løsninger der kan skrues sammen. Jeg vil fint kunne få plads til en akkutank (brugt olietank) over mit fyrrum i laden. Om jeg så vil kunne placere en solfanger under akkutanken, men stadig på taget af laden, så huset ikke skygger, det må jeg lige ud og kikke lidt nærmere på. Så kommer akkutanken helt op under tagryggen og solfangeren bliver nok mere bred end høj. Men med hensyn til selvcirkulation er det vel bedre at den er høj og smal, eller???


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af Ernst Drastrup » 02 aug 2008 15:50

Velkommen igen Hans
Hvis du har mulighed for at lave plads til solfangerne for neden på taget, så skal du lige sikre dig, at der ikke er kviste eller andre huse der vil give skygger på området. Solen står ret lavt i December, kun 10,5 grader over horisonten. Og man skal ikke lægge fangere op i skyggen.
Det vil være godt, om du kan have toppen af fangerne under tanken, så kan det køre ved selvcirkulation, og du vil aldrig miste varmekalorier om natten efter solen er gået ned. Det er det sikreste og billigste anlæg at lave. Ingen pumpe og ingen styring som let kan gå i sort ved tordenvejr og lignende. Det vil være godt om du kan gå ca. ½ meter opad med fremløbet fra solfangeren inden du svinger ind over loftet, hvor du selvfølgelig også skal have lidt stigning på røret, for at undgå luftproblemer.
Skær et hul i akkumuleringstanken og put en RIOradiator ind i bunden af denne. Før rørene ud gennem enden af tanken og tilkoble solfangerne dertil, så har du alletiders gode varmeveksler, svejs pladen på igen, eller få smeden til det, hvis du ikke er helt sikker på hånden.
Se venligst min hjemmeside som er.: http://solvarmeeksperten.blog.com/
eller send en e-mail til .: mailernst@mail.dk.

Der kan du finde mange gode eksempler på, hvordan tanken kan laves, og hvordan du nemt selv kan lave rigtig gode solfangere af aluminiumsøldåser.
Og der er også en hel del forskellige principdiagrammer, som er godt og lærerigt, at kigge på.
tilkobling af solfangere 15.04.08..jpg
tilkobling af solfangere
Forslag til et billigt solvarmeanlæg til varmt brugsvand.jpg
Billigt solvarmeanlæg
Tank med veksler og strips (2).jpg
Tank med veksler
Tank med veksler og strips (18).JPG
fanger af øldåser
Om yderlige oplysninger måtte ønskes, er jeg altid til tjeneste.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Hans Schou
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 02 aug 2008 11:10

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af Hans Schou » 02 aug 2008 18:19

Tak for svar! 10,5 grader, det er ikke meget. Nu har lige været en tur rundt om hus og lade, bare for at konstatere at jeg ikke har noget ideelt sted at sætte solfangere op. Huset vil skygge for laden og træer (som jeg ikke får lov til at fælde) vil skygge for huset på bestemte tidspunkter. øv :roll:

Det kan være det bare bliver til et eller andet lille sommer brugsvandsopvarmningsanlæg. Mest bare for at komme lidt i gang med at rode med det, selv om det ikke er der de helt store besparrelser ligger.

Benny
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 jun 2008 20:57
Mit fyr: Scotte Black Star 10 kW
Areal: 186
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6800
Dagligt forbrug: 10 kg
Årligt forbrug: 4,2
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af Benny » 02 aug 2008 20:23

Er der nogen speciel grund til olietanken med de to RIO radiatorer ligger ned, er det ikke bedre at tanken står op. Tænker her på den større afstand der er mellem radiatorerne samt frem og retur til solvarme og kedlen

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af Ernst Drastrup » 02 aug 2008 20:28

Hej Benny
Jo selvfølgelig skal tanken da stå op.
Hvordan kan du da få den ide, at den ligger ned.??????????????????????????????

M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Benny
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 jun 2008 20:57
Mit fyr: Scotte Black Star 10 kW
Areal: 186
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6800
Dagligt forbrug: 10 kg
Årligt forbrug: 4,2
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af Benny » 02 aug 2008 20:34

På Billedet af "tank med veksler" ser det bare ud som om det er enden af tanken man ser ind på, og troede at tanken så lå ned :wink:

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af stokerbent » 03 aug 2008 11:49

Benny skrev:På Billedet af "tank med veksler" ser det bare ud som om det er enden af tanken man ser ind på, og troede at tanken så lå ned :wink:

tanken skal jo stå på de føder den stod på da den var olie tank

du mener vel om den skal op på højkant, og det gør de vist ikke dem der har lavet dem om

de to tilslutning hvor man har puttet olie i samt hvor fløjten har siddet er jo i toppen af tanken

Benny
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 jun 2008 20:57
Mit fyr: Scotte Black Star 10 kW
Areal: 186
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6800
Dagligt forbrug: 10 kg
Årligt forbrug: 4,2
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af Benny » 03 aug 2008 13:41

Ja det var nok bare mig der ikke formulerede mig klart nok....Grunden til jeg spurgte var også den at tanken jeg har lavet om er en underjordisk tank på 1500 ltr stadig rund og aflang, men den har jeg rejst op, og kom derfor i tvivl.- (vidste ikke at der fandtes overjordiske runde tanke i den størrelse). Men det er klart at med den overjordiske kan man lige så godt bruge fødderne. Men mit spørgsmål er så stadig om det ikke er bedre at "rejse" beholderen op som skrevet ovenfor :?:

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af pelle » 03 aug 2008 14:59

Hej Benny
Jeg smuttede lige over i maskinhuset, hvor jeg har en olietank stående til et kommende projekt og tog et billede. Jeg kan da godt se at det godt kan se ud som om tanken er rund, når den er fotograferet så tæt på. Sorry.
Med venlig hilsen
Pelle
Vedhæftede filer
DSC00148.JPG
Det er en oval kældertank. Den er 150 cm høj og omregner du den til rund er diameteren nok ca 95 cm. Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af Ernst Drastrup » 03 aug 2008 15:52

Hej Pelle

Nå, - er det dit maskinhus, har du osse maskiner der inde.????

Undskyld Pelle. Du har jo slet ikke tid til at rydde op, når du vil være færdig med dit 25 m2. store solfangeranlæg allerede i år.

Går det ellers planmæssigt fremad. Det er noget siden du har lagt billeder ind, så vi kan se hvor langt du er kommet, eller er der noget der driller, med hensyn til solfangerarbejdet.?????

M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar