Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

DB Multi Mini

Spørgsmål vedr. DB samt det tilbehør der laves til DB Stokerfyr
Besvar
Mikkelmhansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 14 dec 2016 20:42

DB Multi Mini

Indlæg af Mikkelmhansen » 17 dec 2016 12:05

Hej er der nogle her inde der har sådan et dB multi mini der kan fortælle om det da jeg luger på sådan et da jeg skal ha skiftet mit gamle overdahl k40 ud. Både gode og dårlig ting :P
Mvh mikkel


deeredriver
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 14 aug 2007 22:44

Re: DB Multi Mini

Indlæg af deeredriver » 26 jan 2017 10:34

Hej, jeg har et og har haft det i 1½ år nu. Det har kørt uden problemer i den tid, dog har der været koldt en gang jeg kom hjem, jeg havde glemt at fylde piller på! Bortset fra dette, har det kørt konstant, både med piller og korn. Ved korn skal man lige rode i bålet en gang i døgnet, ellers danner det for meget slagge. jeg bruger nok 2 min. om ugen til at rense fyret, børsten ned i røgkanalen, + tømning af aske en gang om måneden ca. Det gamle utætte hus tager 50 kg. i døgnet, uanset om det er +5 eller -10 gr.

Stokernoob
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 21 okt 2018 16:11
Mit fyr: DB multi mini
Areal: 380

Re: DB Multi Mini

Indlæg af Stokernoob » 21 okt 2018 16:14

Jeg overvejer også kraftigt et sådan anlæg. Er i stadige positive over for jeres? Og har i prøvet at fyre med andet end træpiller?

kim-mer
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 24 okt 2018 22:30
Modtaget likes: 2 gange

Re: DB Multi Mini

Indlæg af kim-mer » 24 okt 2018 23:26

Halløjsan
Jeg har dog ikke et mini, men en LE750 hvilket jeg er super glad for.
Hvis man kunne være sikker på alternative bændsler som f.eks roefrø - som jeg bruger nu, så ville jeg vælge en mini hvis jeg skulle vælge om.
Jens "Stokergårdens ejer" har lavet en askeskubber som skubber til hærden i brænder hovedet. Min lillebror har en sådan, og han fik lige 700 ltr roefrø til at teste med, og det ender med at jeg også skal have den askeskubber - for den virker bare. Jeg mindes at den koster 2500,-
Mit fyr er 3 år gammelt nu, og jeg har lige fået udskiftet mit brænderhoved, da det var slidt op, men havde jeg en askeudskubber, så havde jeg meget mere levetid i det hoved.. Den blev slidt før tid, fordi der dannede sig en stor klump aske/hærd op i hovedet, og så skulle ilden op over denne klump, hvor så at ilden slider enormt meget på overkanten af brænderhovedet "Hovedet kostede 1700"

Opbygningen om det er en stoker med brændselskasse, eller om det er mini'en med nedfaldsstamme - er 90% den samme opbygning, og igen. Det er en simpel opbygning, og det virker altså bare. Forskellen er om brændet kommer oppefra eller bagfra.

Jeg vil ikke sidde og advokere for Stokergården, men jeg er rigtig godt tilfreds med mit fyr, og bettebror er på sin første sæson, men indtil videre brænder de derudaf :D bettebror har fået en nyere styring end jeg har, og det er med et sort fint LCD touchdisplay, men min styring kan nu også det samme - more or less:)

Mini'en har også nogle bagdele. Du kommer aldrig til at fyre med flis!!! Du har KUN muligheden for at fyre med noget som kan snegles. Roefrø, træpiller , korn osv osv. Det skal du dog være opmærksom på, og det vil Jens også forklare dig når/hvis du besøger ham.
Igen. Kan man være sikker på at man kan få roefrø nu, og en fast leverance hvert år de næste 20 år, så ville jeg helt klart vælge mini'en. Den er nem at gøre ren, den er billig, og den kan æde det man propper i den. Du kan forresten også proppe fastbrændsel ned i toppen af kedlen.

En udtalelse fra Jens "Havde jeg råd, så kørte jeg kun med korn - det' bar' for nemt"
Og manden har ret. Det er et produkt der er lagerfast, stort energiindhold per m3, og det er nem at fyre med. Det er korrekt at røggasserne kan indeholde syre, MEN, holder man sig over dugpunktet for syren, så er det ikke noget problem at fyre med korn. Der er dog mange der tilsætter foderkridt. Det hæver også temperaturen for slaggerdannelsen, men det har altså ikke nogen effekt på syren. En askeskubber vil kunne fikse dette problem og man kan fyre med de lidt mere alternative brændsler.

Jeg kan anbefale at du skal tage en snak med Jens, og endnu bedre - tag ud og besøg ham, se hardwaren, og lav en forventningsafstemning med ham. Han er hudløs ærlig, store armbevægelser, men han giver dig et ærligt svar, og han kan vejlede dig noget bedre end os andre tosser herinde, eller på andre forums.

Hvis du er ærlig over for ham, og siger hvad du har brug for, hvor meget du gider bøvle med rengøring, flis, opfyldning osv osv, så vil han også guide dig i retning af om du skal købe det ene eller andet af hans produkter, eller om du skal købe en bambus pillefyr og så køre med German pellets, med 0,1% aske.

For 30.000+ moms, og hvis man køber roefrø, så har man en kWh pris på 25 øre/kWh (excl. tab i kedel)
træpiller, 2000 kr/ton giver dig en kWh pris på ca. 40 øre (excl. tab i kedel)
og regner man med en kedel der er gennemsnitlig 80% effektiv, bliver regnestykket kun værre for træpillen.
1 kwh leveret i huset vil så koste 31 øre med roefrø, og træpiller vil så være 50 øre

Find ud af med dig selv om du har pladsen til roefrø/korn/industri træpiller, og om hvor meget arbejde du gider at ligge i det at fyre med alternative brændsler.

Held og lykke :D
Kim.

Stokernoob
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 21 okt 2018 16:11
Mit fyr: DB multi mini
Areal: 380

Re: DB Multi Mini

Indlæg af Stokernoob » 12 feb 2020 22:36

Har du noget billede af den askeskubber? Døjer selv med lidt slagger pga. alternativt brændsel. Jens sælger ikke nogen askeskubber mere. Er det lavet i samme stil som ksm? Altså en Aktuator drevet plade eller noget i den stil?


Besvar