Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

virknings grad ældre arcon solfanger

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

virknings grad ældre arcon solfanger

Indlæg af stokerbent » 01 aug 2008 10:56

er blevet tilbudt 16m2 af den model man tager 2 plader og laver nogle spor i også puster luft i og der ved opstår der nogle kanaler som væsken kan løbe i

har så lige nogle spørgsmål
de har været brugt med hydrulikolie før (er det godt eller skidt)
kan man bruge frost væske i dem
hva er virkningsgrad på dem kontra man laver nogle i øldåser
er der nogle ulemper med disse fangere mener de er fra omkring 80erne men ser fine ud

de er lavet af aluminium


Billede
dette var et billed jeg fandt på nettet mener de ligner disse


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: virknings grad ældre arcon solfanger

Indlæg af pelle » 01 aug 2008 18:46

Joh. de er da ligeså gode som øldåserne. Der er nok en grund til at de har virket med hydrulikolie. Aluminium tåler ikke glykol . Men måske den type kølermiddel til biler der er godkendt til motorer med alutopstykke. Der er jo addiver i, der gør aluminium kan tåle det. Men er de billige er det da med at få dem købt. Du skal bare have lov til at trykprøve dem først. Kan de ikke bruges med hydraulikolie igen ?
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: virknings grad ældre arcon solfanger

Indlæg af stokerbent » 01 aug 2008 19:32

pelle skrev:Joh. de er da ligeså gode som øldåserne. Der er nok en grund til at de har virket med hydrulikolie. Aluminium tåler ikke glykol . Men måske den type kølermiddel til biler der er godkendt til motorer med alutopstykke. Der er jo addiver i, der gør aluminium kan tåle det. Men er de billige er det da med at få dem købt. Du skal bare have lov til at trykprøve dem først. Kan de ikke bruges med hydraulikolie igen ?
Med venlig hilsen
Pelle
jamen de er pillet ned fordi ham der satte dem op i tidernes morgen lavede en træ kasse til dem og den blev ringe med tiden. så han pillede det hele fra hinnanden og gemte alt til at samle dem igen fitting er lavet med 22mm hydraulik rør med skærering der er alu profiler med til at bygge to kasser af 8m2 af stykket 2x4meter så det eneste der mangler er bare noget træ eller eller noget alu plade eller gamle reklame skilte

hvordan er virkningen med olie kontra frost væske til alu er der noget at hente med hensyn til kogepunkt
er der noget farligt i at køre det igennem min kobber veksler der sidder i min ajva beholder det er et 34kw varme spiral legme der sidder der. kan der ske noget alvorligt hvis der går hul på veksleren og olien kommer med ud i vandet andet man får fedtet hår samt er nødt til at skifte veksleren

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: virknings grad ældre arcon solfanger

Indlæg af pelle » 01 aug 2008 20:03

Ja, så har du da fået den sidste olie. Hydraulikolie er det ikke med udvundet af planteolie?
Nå det ved jeg for lidt om. Men prøv lige at hør manden om hans erfaringer med det olie. Hvorfor vil han egentlig sælge dem. Hvorfor får han dem ikke lagt i nye kasser.
Aluprofilerne er godt som sider. Bunden af kasserne kan du lave i træ. Men Bent, Alu, må overhovedet ikke få kontakt/røre ved jern. Så går det galt.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: virknings grad ældre arcon solfanger

Indlæg af Ole S. » 01 aug 2008 20:13

Hej

Ikke fordi jeg har en pind forstand på det, men mener bestemt ikke at hydraulikolie er udvundet af nogen som helst planter. Er det ikke nøjagtig lige så giftigt som f.eks motorolie??

Tror da jeg ville anvende kølervæske i solfangeren, hvis det overhovedet er muligt P.g.a. det må da være væsentlig hurtigere til at transportere varmen rundt, grundet det er meget tyndere, altså flyder hurtigere.

Det er kun gisninger, vi må nok ha Solmand Ernst på banen. :great:
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: virknings grad ældre arcon solfanger

Indlæg af pelle » 01 aug 2008 20:50

Ja, så kom jeg til at google igen. Søgte" hydraulikolie" "rapsolie".
http://dk.servicebooking.net/castrol/in ... de/htg.pdf

Men jeg vil da også mene det er noget fed. Det skal vel over 70 grader inden det bliver nogenlunde tyndt. Det er altid glykol man hører om. Hvad med sprinklervæske(-21gr)eller petroleum det hører man aldrig om. Nå, det er der sku nok en eller anden grund til. Det kan nok ikke holde til de høje temperaturer.
Men derfor kunne det også være lidt spændende, hvis Bent kunne tale med sælger om hvordan hydraulikolie egentlig skaber sig i et solvarmeanlæg. Brugererfaringer.
med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: virknings grad ældre arcon solfanger

Indlæg af stokerbent » 01 aug 2008 21:02

nu forstår jeg ikke helt hvad der går galt hvis det rør jern mener du man ikke må lave jern beslag eller man ikke må bruge fittings af jern altså rør føringen må heller ikke være jern eller hvad mener der sidder nogle udtag på manifol de er da enten af jern eller en form for metal der er mere holdbart end alu

ved ikke hvad ernst laver, måske han er på ferie han har ikke svaret på den mail jeg skrev

men skal give 800kr for 16m2 det er inkl alu profiler der er skåret til at lave kasse samt alle fittings hydraulik fittings til at samle det hele med så man får 2 stk 4x2 solfangere der er også glas med men flere af dem er der begyndt at knase lidt hjørner af dem da solfangerne gav efter. efter de havde været monteret i et par år

manden havde sat dem i et par vinkler på taget i hver side af fangerne efter nogle år var de så blevet møre i træet og fangerne bue på midten. det er den historie jeg har fået

men til 800kr kan det vel ikke gå helt galt også bruge et par 1000 kr på træ og glas så man får 16m2 fangere for knap 3000kr

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: virknings grad ældre arcon solfanger

Indlæg af stokerbent » 01 aug 2008 21:09

pelle skrev:Ja, så kom jeg til at google igen. Søgte" hydraulikolie" "rapsolie".
http://dk.servicebooking.net/castrol/in ... de/htg.pdf

Men jeg vil da også mene det er noget fed. Det skal vel over 70 grader inden det bliver nogenlunde tyndt. Det er altid glykol man hører om. Hvad med sprinklervæske(-21gr)eller petroleum det hører man aldrig om. Nå, det er der sku nok en eller anden grund til. Det kan nok ikke holde til de høje temperaturer.
Men derfor kunne det også være lidt spændende, hvis Bent kunne tale med sælger om hvordan hydraulikolie egentlig skaber sig i et solvarmeanlæg. Brugererfaringer.
med venlig hilsen
Pelle

de har også kørt med petrolium i et anlæg de lavede

fordelen skule efter sælger være at det ikke frøs om vinteren

samt søger man lidt på hydraulik olie og kogepunkt er der flere der har kogepunkt på 160 grader altså det krystalisere ikke som glykol gør

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: virknings grad ældre arcon solfanger

Indlæg af pelle » 01 aug 2008 21:15

Narj da. Det er hammerbilligt. Dem tjener du hurtig hjem. Jeg bliver da helt misundelig på dig, Bent og der er 16 m2.

Men du skal være sikker på de er tætte. Buer fangerne på midten ? Der skal være plads til at de kan arbejde. Aluminium arbejder ad h...... til. Mindst 1 cm i siderne+ isolering og der skal også være god plads i hullerne i alu profiler til rørforbindelser så det kan give sig i hullerne. Han har vel ikke lavet de kasser solide nok. Mørner efter et par år!! Har han lavet dem af halvrådden træ.

Det med alu,jern er noget jeg kender fra byggebrancen. Feks. når vi byggede maskinhuse og taget var af alu. Vindtrækbånd lagde vi oven på åsene. Der lagde vi gummi imellem ellers forsvandt aluminiumspladen hurtigt fra det sted den ville røre jernet. Men der skal fugt til.

Det var altså mere hvis du lavede de kasser og der måske var noget jernbeslag der rørte ved alufangeren og der kom kondens til. Så vil det tære og ruste. Jeg mener ikke det er inde i væsken der sker så meget. Men det er der åbentbart taget højde for. Var forbindelserne ikke lavet af hydraulik slange.

med venlig hilsen
pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: virknings grad ældre arcon solfanger

Indlæg af stokerbent » 01 aug 2008 21:36

pelle skrev:Narj da. Det er hammerbilligt. Dem tjener du hurtig hjem. Jeg bliver da helt misundelig på dig, Bent og der er 16 m2.

Men du skal være sikker på de er tætte. Buer fangerne på midten ? Der skal være plads til at de kan arbejde. Aluminium arbejder ad h...... til. Mindst 1 cm i siderne+ isolering og der skal også være god plads i hullerne i alu profiler til rørforbindelser så det kan give sig i hullerne. Han har vel ikke lavet de kasser solide nok. Mørner efter et par år!! Har han lavet dem af halvrådden træ.
med venlig hilsen
pelle

problemet var de var 4 meter lange og de kom til at bue mere og mere og gav efter i glas der knækkede så har de nok haft en del fugt til at ligge i bund og derved rådnet
nå men henter dem i hvertfald om ikke andet er der jo næsten aluminium for pengene hvis det går helt galt
vil godt have dig lidt med på råd pelle når jeg skal have lavet kasser hvis det er i orden med dig

skal hente dem søndag eller mandag

regner med at lave kasserne i noget 20mm krydsfiner eller noget douglas plade, eller har i et godt forslag til noget

kan man bruge nogle gamle ruder fra butik tror jeg ved hvor der er 4 stk på 2x2 meter det er energi glas til billige penge
eller kan solen ikke skinne nok der igennem eller tror i det bliver for varmt så de sprænger
har en onkel der arbejde i skørping hos arcon måske han kan skaffe lidt billig polycarbonat plade

hvad vil i brug glas er jo billigst


Besvar