Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

stokerfyr og stråtag

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

stokerfyr og stråtag

Indlæg af thoken » 31 jul 2008 19:52

Hej!
Jeg har en god ven, der bor på en idyllisk landejendom,ca 250m2 med stråtag! Der er oliefyr og de bruger ca 6000 l. om året! :shock:
Jeg har prøvet at lave en beregning på besparelse ved skift til træpiller, og den viser at der kan spares ca 38000 kr om året, og der vil være en tilbagebetalingstid på nyt fyr på ca. 2,5 år. Jeg har foreslået ham en baxi1,5-350, da han ikke er mekanik nørd og da jeg mener den ikke behøver at blive renset så ofte! Jeg synes den burde være ideel sådan et sted? Jeg regner med at stille det op i stalden, altså bygge et lille "sikkert" fyrrum i stalden hvor fyret skal stå! Men jeg har lige nogle spørgsmål som jeg håber der er nogle der vil kloge sig lidt på: 8)

1. Når der er stråtag, er der så nogle skærpede krav ang. brandsikkerhed?
2. Der er muret skorsten, kan man da mure det gamle"hul" fra oliefyret til, for jeg vil gerne have stokerfyrets røgrør ind i skorstenen fra modsatte side af oliefyret(oliefyret bliver afmonteret)?
3. Der er idag åben ekspansion, det kan jeg vel bare ændre til trykekspansion(selvfølgelig med sikkerhedsventil, og rigtig dimensioneret trykeksp. beholder)
4. Er der nogen der har erfaringer med baxi nye askefjerne system(og hvad er tillægsprisen)
5. Er jeg helt galt på den med baxi`en?


mvh. thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: stokerfyr og stråtag

Indlæg af thy » 31 jul 2008 21:24

Jeg mener det er et godt valg... aske snegl...tja hvis man ikke gider at tømme en gang i månden om vintern og hver anden sommer..

pris ca 6000kr

skorstensfejer bør spørges, hvad der brandteknisk skal tænkes på... og har det bedste svar på skorstenen..

den åbne expantion behøver ikke at ændres...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: stokerfyr og stråtag

Indlæg af Ole S. » 31 jul 2008 23:04

Hej

1. Ta en snak med fejer og forsikring inden i begynder på noget som helst. Nogen forsikringsselskaber ser rødt når de hører ordet stråtag, men tror ikke umiddelbart det skulle give problemer med en stoker.

2. Normalvis er der overhovedet ingen problem i at mure et gammelt røgrørs-hul til og lave et nyt, sålænge fejer kan komme til renselemmen i bunden.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: stokerfyr og stråtag

Indlæg af jni » 01 aug 2008 09:33

Hvis han bruger 6000 l olie er en 1,5 da ikke stor nok.
Jeg ved ikke hvor god en 2,5ér er til sommerfyring. Det kan Thy helt sikkert svare på.
Det er ellers ikke fordi jeg plejer og reklamere for woody, men 16 og 25 kw er samme brænder, dvs at fyring i lavlast ikke bliver dårligere af at gå et nummer op i størrelse
mvh jesper

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: stokerfyr og stråtag

Indlæg af jni » 01 aug 2008 09:37

Link til beregning af kedelstørrelse: http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedler/beregn.asp
mvh Jesper


jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: stokerfyr og stråtag

Indlæg af jni » 01 aug 2008 09:42

Hmmm. Ifg. Baxi er minimumlasten på en 2,5 = 7.5 kw. Efter min mening vil den komme til og fedtfyre det meget af året, jeg tror jeg ville gå efter noget der kan tænde selv.
Thy skriver at den åbne ekspansion ikke behøver at blive ændret. Det gør den heller ikke, men rør vil holde længere hvis det ændres til lukket trykekspansion.
mvh Jesper

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: stokerfyr og stråtag

Indlæg af thoken » 01 aug 2008 10:17

jni skrev:Hvis han bruger 6000 l olie er en 1,5 da ikke stor nok.
Jeg ved ikke hvor god en 2,5ér er til sommerfyring. Det kan Thy helt sikkert svare på.
Det er ellers ikke fordi jeg plejer og reklamere for woody, men 16 og 25 kw er samme brænder, dvs at fyring i lavlast ikke bliver dårligere af at gå et nummer op i størrelse
mvh jesper


Hej jni!
Tak for dit svar!(også i andre)
Jeg har selv en scotte, men til min kammerat synes jeg ikke det er det rette valg, for der skal renses for tit! Til mig selv er den fin, men jeg nyder jo også at "lege" i fyrrummet! Ang kedelstørrelse, så iflg. nbe hjemmeside modsvarer 16kw et olieforbrug op til 6000l. Jeg synes jeg har set en del der har haft dårlig fyringsøkonomi med en 2,5 og jeg er overbevist om at den er for stor(det er altså en monster stoker).Ang woody-scotte- biocomfort-boink, så er eneste forskel(mig bekendt) på 16kw og 24kw størrelsen på blæseren! Synes faktisk at det er smart at man for ca 800 kr kan ændre sin brænder størrelse, det kunne andre producenter godt lære noget af! :great:

Til Ole: tak for dit svar, du har ret selvfølgelig skal vi snakke med forsikring og fejer :great: inden vi går igang!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: stokerfyr og stråtag

Indlæg af jni » 01 aug 2008 10:48

Du har sikkert ret i at scotten skal renses for tit. Efter hvad jeg har fået afvide fra NBI, er det kun er chippen der skal ændres,for at ændre ydelsen (og det er vist ikke engang nødvendigt, da man kan ændre blæserydelse i opsætningen)
I øvrit syntes jeg ikke det er særligt smart og have brænder med så stort ydelses område. Da Hærden er udformet til og brænde ved 24 kw, er den for stor til og opnå ordenlig forbrænding ved lavlast (hvis hærd havde været mindre, kunne der brændes ved lavere ydelse med ok virkningsgrad)

Hvis i køber en 15 kw, til et forbrug på 6000 L olie, så tror jeg godt i kan belave jer på og finde de tykke trøjer frem hvis det bliver -10 c udenfor. Hvis der er f.eks brændeovn til at suplere er det selvføligt noget andet. (teknologsik siger 6000 l svare til mellem 19 og 25 Kw, hvilket er det samme som Baxi også selv siger)
Du har ret i en 2,5ér er stor, hvilket var derfor jeg ville vælge noget der kan tænde og slukke

Ps. Jeg havde engang en Benekov der ydede 12 KW, den kunne knapt varme huset op enkelte dage om året (når det var rigtigt kolt, og blæste), jeg havde et olie forbrug på 3000 -3500 l om året
mvh jesper

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: stokerfyr og stråtag

Indlæg af thy » 01 aug 2008 17:39

baxien kan lokkes helt op på 25kw altså 1,5ern

min baxi afløser 3400l olie og har ikke været i nærheden af de 15 kw i nu

høj pille frem føring er 1,7 sek standart til de 15 kw har ikke været nødvendig med mere end 1,0 så meget mere at give af...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: stokerfyr og stråtag

Indlæg af kaptajnen » 01 aug 2008 18:04

AVAVAVAVAVAVAVAVAVAVAVAVAV! :shock:

6000L olie (dagspris ca 55k) og så oven-i-købet blot 140m2!!!

Mon ikke der ville være noget at hente ved at isolere - bare lidt!

Og ja! En Baxi MH 1.5 SKAL være nok til det hus!!
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Besvar