Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Luksusproblem: BioMax 16 eller Passat C2

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
KLF
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12 feb 2018 14:20
Modtaget likes: 1 gang

Luksusproblem: BioMax 16 eller Passat C2

Indlæg af KLF » 12 sep 2018 14:06

Hej folk

Jeg har allerede et fyr stående på min ejendom. Et BioMax 16 som jeg kørte med sidste vinter - ikke vildt driftstabilt og ryger ind og ud af pausefyring.

Ved et lykkesammentræf skal dem, der købte min tidligere ejendom have jordvarme, så jeg kan få mit gamle fyr Passat C2 hjem til så godt som ingen penge. Det er et drøvlet 23 kW med eftermonteret org. iltstyring som jeg har haft helt vildt gode erfaringer med. Der er magasin osv med.

Kan I knytte en kommentar til hvilket fyr I mener er det bedste valg af de to?

TAK


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Luksusproblem: BioMax 16 eller Passat C2

Indlæg af triumph » 12 sep 2018 21:09

ingen af dem.
Jeg er ikke verdensmester i nogen af de omtalte fyr.
Men et Biomax ville jeg ikke købe. Og et fyr der er for stort, og ikke kan start/stoppe ville jeg ikke spilde min tid på.

KLF
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12 feb 2018 14:20
Modtaget likes: 1 gang

Re: Luksusproblem: BioMax 16 eller Passat C2

Indlæg af KLF » 13 sep 2018 13:24

Fyret er ikke for stort? Det kan pausefyre, men ikke selv tænde op.
Havde håbet på en lidt mere konstruktiv tilgang end bare at få at vide jeg har noget lort.

hindsgavl
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29 mar 2018 20:16
Mit fyr: BS+ 16 Kwh
Areal: 210
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 5792
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 7,5
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Luksusproblem: BioMax 16 eller Passat C2

Indlæg af hindsgavl » 14 sep 2018 12:26

Altså du vil flytte dit gamle anlæg til ny adresse??
Hvis det forholder sig sådan, tror jeg du skal runde din skorstensfejer for at høre om det er lovligt

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Luksusproblem: BioMax 16 eller Passat C2

Indlæg af Ollii » 14 sep 2018 14:58

KLF skrev:
13 sep 2018 13:24
Fyret er ikke for stort? Det kan pausefyre, men ikke selv tænde op.
Havde håbet på en lidt mere konstruktiv tilgang end bare at få at vide jeg har noget lort.
Det er vel konstruktivt nok. Da du jo stadig skal pausefyre rense og bikse med et gammel for stort fyr. Så jeg synes heller ikke du har haft anden glæde end at skrue rør sammen. Men som nævnt er det vigtigt du tager kontakt til din skorstensfejer.
Kan biomax ikke selv tænde op?
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


KLF
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12 feb 2018 14:20
Modtaget likes: 1 gang

Re: Luksusproblem: BioMax 16 eller Passat C2

Indlæg af KLF » 14 sep 2018 18:46

Stadig ikke for stort, som skrevet længere nede.

Der er iltstyring, og jeg har også nævnt at jeg har været rigtig glad for Passat’en, og jeg kan supplere med at jeg IKKE er imponeret over BioMaxen. BioMax har kunnet tænde automatisk, men kan det ikke længere gr. defekt.

Skorstensfejer bliver naturligvis adspurgt.

Plejer I rent faktisk at hjælpe hinanden herinde? For jeg føler mig alt andet end velkommen, modsat mange andre fora for andre interessefællesskaber.

Blinky
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 29 okt 2012 01:26
Mit fyr: MGM Comfort 15 KW
Areal: 200 + 60
Brændsel: DLG Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: ca. 8 ton.
Geografisk sted: Vejle
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Luksusproblem: BioMax 16 eller Passat C2

Indlæg af Blinky » 14 sep 2018 18:59

Det fyr der er bedst for dig er det fyr du har det bedst med, og det synes at være Passaten. Det kan vi andre ikke vælge for dig.
Biomax har vi ikke hørt så meget positivt om. Passaten er lidt gammeldags, men sikkert klippestabilt som et MY-lokomotiv.
Jeg taler ud fra hvad jeg har læst mig til her på siden, men kender ikke personligt til nogle af fyrene.

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Re: Luksusproblem: BioMax 16 eller Passat C2

Indlæg af Flammen » 14 sep 2018 19:11

KLF skrev:
14 sep 2018 18:46
.....

Plejer I rent faktisk at hjælpe hinanden herinde? For jeg føler mig alt andet end velkommen, modsat mange andre fora for andre interessefællesskaber.
synes ikke din antagelse er fair.
flere bruger har givet et råd. jeg har svært ved det, for jeg kender kun de 2 anlæg svagt. men der mangler bare også en hel del oplysninger, for at rådgive dig.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
skal dit anlæg lave varm vand i sommerperioden, eller benytter du elpatron. har du flise/klinkegulv som du ønsker comfortvarme i om sommeren. så vil en stoker ikke være at fortrække.
men jeg ved det ikke, for jeg er ikke tankelæser :oops:

ps. ved ikke om du er opmærksom på, at passat indgav en konkursbegærring i dec 2017. så der kan muligvis opstå problemer med reservedele i fremtiden :wink:

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Luksusproblem: BioMax 16 eller Passat C2

Indlæg af Ollii » 14 sep 2018 20:35

KLF skrev:
14 sep 2018 18:46
Stadig ikke for stort, som skrevet længere nede.

Der er iltstyring, og jeg har også nævnt at jeg har været rigtig glad for Passat’en, og jeg kan supplere med at jeg IKKE er imponeret over BioMaxen. BioMax har kunnet tænde automatisk, men kan det ikke længere gr. defekt.

Skorstensfejer bliver naturligvis adspurgt.

Plejer I rent faktisk at hjælpe hinanden herinde? For jeg føler mig alt andet end velkommen, modsat mange andre fora for andre interessefællesskaber.
Jeg tror ikke jeg har forstået dit spørgsmål. Og jeg er ked af at have trådt dig lidt over tæerne. :)
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

KLF
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12 feb 2018 14:20
Modtaget likes: 1 gang

Re: Luksusproblem: BioMax 16 eller Passat C2

Indlæg af KLF » 15 sep 2018 23:35

Lunten er lidt kort efter mit livs mest frustrerende uge - jeg har lagt epoxy ud i nybyggeriet, hvor der er energirenoveret for at komme en sindssyg varmesluger til livs. Det er gået rigtig skidt, og krævet en enorm mængde tid på knæ, først for at mellemslibe 80 kvm klar epoxy fyldt med pinholes ned, så mere tid på knæ for at bede til Vorherre om at det ikke sker igen :|

Info: jeg bor i et område med naturgas, og er tvunget til at have gasfyr, hvilket jeg har. Det er altid klar til at lave en balje skoldhedt vand, og kan også varme hele hytten hvis man vælger det. Der er lavet en sirlig løsning hvor man kan skifte manuelt, men simpelt, mellem opvarmningsformerne.
Pillefyret står der fordi det antageligvis er en bedre totaløkonomi når man tæller servicebesøg osv med. Der er kun 160 kvm bolig ca, men jeg har yderligere 500 kvm erhverv som jeg gerne i hvert fald vil have muligheden for at varme delvist op.
Gasfyret er årsagen til at jeg slet ikke er på udkig efter et drønlækkert, nyt fyr med cloud og kaffemaskine og virkningsgrad over 110% - men det kunne forummet jo ikke vide 8)

BioMaxen gjorde dårlig figur sidste sæson, og Passaten har aldrig gjort dårlig figur. Og de 2500 jeg skal give for fyr, 150 l vandvarmer(skal som udgangspunkt ikke bruges), pumpe, ekspansionsbeholder osv er nok til at jeg slog til.

Jeg var på ingen måde klar over at Passat havde drejet nøglen...

Jeg ville allerhelst at gasfyret skulle være eneste fyr, her efter at krybekælderen (80 kvm) er erstattet af nyt terrændæk efter alle kunstens regler.

Jeg håber det kaster lidt lys over baggrunden for både temperament og min generelle installation her.


Besvar