Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

"privatliv"

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
MGB
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 80
Tilmeldt: 19 okt 2008 17:11
Mit fyr: Passat Compact C1-stoker-bioheat styring
Areal: 180 + garage 50
Brændsel: træpiller / gas om sommeren
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Geografisk sted: I nærheden af Nibe
Modtaget likes: 7 gange

"privatliv"

Indlæg af MGB » 11 sep 2018 13:44

Jeg blev kontaktet af en af disse "kanonsælgere" der ville sælge både el og gas.

Det der ryster mig - han kunne oplyse mig om mit faktiske forbrug både hvad angår el og gas - han oplyste at det var en database de havde adgang til!!.

Har vi slet ingen privatliv mere?


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3374
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Re: "privatliv"

Indlæg af BWJ » 11 sep 2018 16:20

Det er nam for den nye persondatalov.

https://www.bdo.dk/da-dk/services/advisory/persondata
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: "privatliv"

Indlæg af lamborg » 11 sep 2018 19:02

Ej . Jeg har spurgt min knægt som er advokat for jeg er også træt af alle de der opringninger men han oplyste at der var en særlov i databeskyttelses loven som siger at der er visse foretningstyper som havde lov til at ringe til dig uden om hovedloven fordi de ting kunne være samfundsnyttige ??
Men hvordan kan det farlige hus være samfundsnyttigt anden for Johnny Nim`s tegnebog . Men han var heller ikke sikker på at en sådan fumleforening havde hjemmel til det.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

pendec

Re: "privatliv"

Indlæg af pendec » 11 sep 2018 20:32

Jeg tror ikke problemet er de ringer, uopfordret til dig. Der er firmaer som røde kors undtaget, men ikke Jehovas Vidner de må ikke ringe systematisk rundt og uopfordret.
iflg. denne artikel fra nettopower, så er el-sælgers opkald ikke lovlige, spørgsmålet er hvor mange som anmelder dem :(
https://www.nettopower.dk/nyheder/netto ... C3%A6lgere

Databasen som nævnes, burde ikke eksistere, det er lidt som at tale med forskellige forsikringsselskaber, som også fastsætter din pris ud fra den database hvori dine skader deles og dem som bor på adressen.
Vi har love imod datadeling mellem forskellige firmaer alligevel foregår det mange steder, og ingen stopper dem fra at dele dine informationer, eller så finder de en undtagelse i loven, som nogle mener de kan bruge til tillade at dele data imellem firmaer.

At det foregår på elmarkedet og på forsikringer er nok kun en lille del af dette, ligesom RKI egentlig også er tilladt, og de har direkte til formål at dele dine informationer, alt det kræver er dit OK, så kan de komme langt.

Slevhansen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 11 okt 2016 18:08
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4250
Geografisk sted: Fuglebjerg
Modtaget likes: 15 gange

Re: "privatliv"

Indlæg af Slevhansen » 14 sep 2018 22:02

"Det farlige hus" må faktisk godt ringe til dig, jeg kan ikke huske den nøjagtige ordlyd, men de må godt.
De ringede til mig for et par uger siden, han ville lige høre om jeg var med i en fagforening.
Det sagde jeg jo så at jeg var, jeg mener jo at det er det rigtige, siden jeg jo er tillidsrepræsentant for den RIGTIGE fagforening der har OVERENSKOMSTEN på min arbejdsplads...så ville han da bare gerne ønske mig en fortsat god dag. :twisted:


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: "privatliv"

Indlæg af lamborg » 15 sep 2018 10:05

Hæ hæ . Hos mig fik kvinde at vide at jeg nok ikke lige var den rigtige at ringe til da jeg konstant sang "nu dages det brødre" og i øvrigt havde været fællestillidsmand i 20 år :-) . Det morede hun sig over og hun prøvede ikke at spørge ind til mere
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

pendec

Re: "privatliv"

Indlæg af pendec » 15 sep 2018 10:29

Slevhansen skrev:
14 sep 2018 22:02
"Det farlige hus" må faktisk godt ringe til dig, jeg kan ikke huske den nøjagtige ordlyd, men de må godt.
Iflg. denne tænk artikel aug. 2018, må de ikke.
https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigh ... ge-til-dig

Du mener måske , de firmaer man allerede har været i kontakt med og har underskrevet og accepteret i deres betingelser at de må skrive og ringe til dig med nye tilbud, og så er der ikke noget problem, for vi glemmer ofte at trække det tilbage, når vi flytter selskab.
uopfordret, så er der grænser, også i den nye GDPR omkring deling af information med andre selskaber, samkørsel skal du stadig acceptere og tillade.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: "privatliv"

Indlæg af Lintz » 15 sep 2018 10:29

Det er utroligt nemt her på matriklen - Hverken jeg eller konen besvarer "Privat nummer" eller nummer som jeg/vi ikke kender.
Hvis det er et nummer som vi ikke kender slår vi det op på nettet "180.dk" - Og så bliver det blokeret hvis det er spam eller marketing.

Derved opnår vi "Privatlivets fred" :D
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Slevhansen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 11 okt 2016 18:08
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4250
Geografisk sted: Fuglebjerg
Modtaget likes: 15 gange

Re: "privatliv"

Indlæg af Slevhansen » 15 sep 2018 15:14

pendec
I den artikel du linker til er der en række undtagelser, og det er i den kategori de dér gule forretninger på en eller anden måde er havnet.
De må nu godt ringe til mig, det ser jeg som en del af underholdningen, jeg er også ret nem at underholde. icon_cheesygrin.gif

pendec

Re: "privatliv"

Indlæg af pendec » 15 sep 2018 16:17

Slevhansen skrev:
15 sep 2018 15:14
pendec
I den artikel du linker til er der en række undtagelser, og det er i den kategori de dér gule forretninger på en eller anden måde er havnet.
De må nu godt ringe til mig, det ser jeg som en del af underholdningen, jeg er også ret nem at underholde. icon_cheesygrin.gif
Det er altså ikke korrekt.

Tilbage i 2014 fik et elselskab en bøde, fordi forbrugerombudsmanden tog dem i at ringe til 7 af deres kunder, som IKKE havde givet samtykke til at de måtte ringe, bøden var 70.000kr. Og så er det jeg skriver uopfordret opkald fra elselskaber er ulovlige, så skal man bare anmelde dem til forbruger klagenævnet, så får de en pæn hilsen fra forbrugerombudsmanden, hvis de anmeldes når man ikke har givet samtykke til dette.

https://www.computerworld.dk/art/231802 ... ige-opkald

Hvis du mener reglerne er ændret, så må du meget gerne lægge en reference til de nye vedtægter hvor elselskaber nu er en del af undtagelserne, som du læser i artikel fra computerworld, at de ikke var i 2014, og dem mener jeg ikke er ændret siden dengang.

Du tænker nok på denne: https://www.ugebreveta4.dk/klagestorm-o ... 21295.aspx
og det handler om fagforeninger, ikke elselskaberne som misbruger det hul, som måske allerede er lukket.

her en anden sag, hvor det påpeges elselskaber ringer ulovligt til private i 2017: https://www.dr.dk/nyheder/penge/kontant ... rgiselskab

Så huller i loven, og gule fagforeninger, så dækker det ikke elselskaber og telefon salg derfra. Der er endda snak om at gøre de gule sælgere fra fagforeninger ulovlige i aug. 2018, og så har de altså intet med elselskaber at gøre.


Besvar