Pille beholder til Scotte

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Pille beholder til Scotte

Indlæg af Troldmand. »

Det er nok bare mig.....
Temperaturføleren på faldrøret - hvad sikre den imod???
1.
Kører fyret perfekt og giver masser af god varme, kan man risikere at faldrøret bliver så varmt, at den slukker fyret helt. Det er jo lidt "øv".
For der var jo ingen tegn på noget unormalt overhovedet. Har prøvet det nogle gange.
2.
Sneglen kører nu af pommern til og fyret går nærmest død/ud - ""kun næsten"" - fyret falder i temperatur, som får styringen til at vælte piller ned, for nu skal der jo varme til.
Faldrøret fyldes hurtigt helt op til sneglen med piller, og den går fast på grund af de mange piller, kender I det???? Sikkert.
Små gløder i herden har overlevet og starter nu en tilbage brand op i faldrøret.
Jamen inden varme når op til temperaturfølere som forøvrigt nu er godt isoleret af piller, kan den da godt slukke fyret men hvad hjælper det, når faldrør og slange er fyldt helt op med piller. Jeg fatter den ikke.
Nok bare mig....
Eneste sikre måde at sikre mod altødelæggende tilbage brand, er en optisk føler der sikrer at faldrøret ikke kan fyldes helt med piller. Er det ikke sådan det er???
Koster godt nok en femhundred seddel men den giver 100% sikkerhed mod tilbagebrand op til slangen. :great: :great:

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Pille beholder til Scotte

Indlæg af Ole S. »

Hej

Jo jo trold det kan du da have ret i, men sådan er det jo med regler, det er jo ikke altid os dødelige helt har fattet den dybere mening.

Hos mig er faldrøret ved termoswitchén aldrig blevet særlig varmt uanset, hvor hårdet der blir fyret.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: Pille beholder til Scotte

Indlæg af Fyrteknik »

Hej Trold

Nedfaldsrøret skal ikke blive mere varmt end at man godt kan holde hånden på det.
Og hvis mit fyr går ud, så køre sneglen ikke mere end ca. 2 dl, piller ind, før styringen
slår fra, så der er ikke ret stor risiko for at det vil brænde tilbage.

Jeg har også tit tænkt på at der er et lovkrav til at der skal være en føler, men der står
ingen steder hvor på faldrøret den skal side på faldrøret.
Hvis den sider næsten helt oppe ved slangen, så kan der jo komme godt gang i en evt.
tilbagebrænding.

PS. dine vare bliver sendt i morgen.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Pille beholder til Scotte

Indlæg af Troldmand. »

J.P. skrev:Hej Trold

Nedfaldsrøret skal ikke blive mere varmt end at man godt kan holde hånden på det.
Og hvis mit fyr går ud, så køre sneglen ikke mere end ca. 2 dl, piller ind, før styringen
slår fra, så der er ikke ret stor risiko for at det vil brænde tilbage.

Jeg har også tit tænkt på at der er et lovkrav til at der skal være en føler, men der står
ingen steder hvor på faldrøret den skal side på faldrøret.
Hvis den sider næsten helt oppe ved slangen, så kan der jo komme godt gang i en evt.
tilbagebrænding.

PS. dine vare bliver sendt i morgen.
Takker for det J.P. (det med varen)

Kører lige lidt i det :great:

""Nedfaldsrøret skal ikke blive mere varmt end at man godt kan holde hånden på det."""
Det er det som regel også, men - er man kommet nogle dage bagud med rensning af fyret kan det godt blive lidt lunt i nedfaldsrøret. Især hvis man har en del røgvender i. Som du ved uden røgvender er viadrussen lidt en pillesluger.

""""Og hvis mit fyr går ud, så køre sneglen ikke mere end ca. 2 dl, piller ind, før styringen
slår fra""
Hvordan hulen har du fået den til det??? Hvis fyret går ud pumper den da piller ind til rør og slange er fyldt.

"""Jeg har også tit tænkt på at der er et lovkrav til at der skal være en føler, men der står
ingen steder hvor på faldrøret den skal side på faldrøret.
Hvis den sider næsten helt oppe ved slangen, så kan der jo komme godt gang i en evt.
tilbagebrænding.""""

Gætter på, du har kigget på den optiske føler på mit hjemme byg..

http://www.postimage.org/gx2BOkuA-9159d ... 3b47cb.jpg

Jo - men tilbagebranden forbliver i metalrøret. Husk også på, at efterhånden som pillerne bliver brændt i nedfaldsrøret, synker de jo stille og roligt længere længer ned i røret.

Placering af føleren er ganske enkel - når pillerne bryder lysstrålen, er det slut med flere piller, og det er uanset varme eller ej. Man bestemmer selv hvor højt op man vil tillade tilbagebrande når man montere den optiske føler.

Problemet med den optiske føler er, at jo længere ned på røret man sætter den, jo større chance er der for at den bliver ødelagt af varmen. Min er sat relativt højt af samme grund - kommer måske længere ned med med tiden/erfaringen.

Alt er selvfølgeligt venligt ment :great:
Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: Pille beholder til Scotte

Indlæg af Fyrteknik »

Ja du er skam en venlig mand trold :lol:

Nu renser jeg jo fyret ca, hver 14 dag, så derfor sker det ikke for mig, at det bliver varmerer end ca. 35 grader.

Vedr. stop af pilletilførelse, så er det Bio 18 styringen, som føler på en anden måde, end ulti styringen.
Det har noget med røgtemperaturen, kontra kedeltemperaturen at gøre.

Og ja jeg har fulgt med i dine forsøg, men det var nu den termoføleren jeg mente, på bio18 sidder den jo helt nede på brænderhoved.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

jievo
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 45
Tilmeldt: 13 jun 2008 12:56
Mit fyr: Kedel Opop 418 og Woody 16KW V7 Styring
Areal: 130m2 to plan
Brændsel: Alle slags piller
Dagligt forbrug: 20 kg
Årligt forbrug: ca. 5 Tons
Geografisk sted: Østfyn

Re: Pille beholder til Scotte

Indlæg af jievo »

Hej alle
Fik godkendt mit fyrrum d. 12-6. spurgte fejer hvor mange piller jeg måtte have i rummet,
han sagde 2 tons på paller, og ingen snak om låg på silo eller lign. ( fyrrum er ca. 15m2)
P. S har lige skåret toppen af en 1200 ltr olietank, lidt vand i og skar den medens den stod op, så kommer evt. dampe ud af hullerne, ingen problemer, det røg sgu ikke engang.
jievo
jesperrl
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 272
Tilmeldt: 08 jul 2008 20:01
Mit fyr: Scotte 16 Kw på opop 418
Areal: 200 m2 + 45 m2
Brændsel: Barlinek ecopellets 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7800
Dagligt forbrug: ca 20 kg i nov
Årligt forbrug: ca. 7
Geografisk sted: Lyby, Skive

Re: Pille beholder til Scotte

Indlæg af jesperrl »

Har lige krejlet mig til en gammel foder silo som jeg vil bruge til Scotten. Der kan være små 2 m3 i den. Går det an bare at save et hul i siden af siloen og så stikke sneglen ind i bunden i en vinkel på ca 40 grader. Det jeg tænker på er om der er en maks grænse for hvor mange piller der må stå direkte oven på åbningen i sneglen og på selve sneglen?
16 KW Scotte sw ver 4.13 på Opop 418 kedel, Alpha pro pumpe, 18 meter 2x32 mm preisoleret pex mellem fyrrum og beboelse, 110 liter vvb i beboelse.
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Pille beholder til Scotte

Indlæg af Ole S. »

jesperrl skrev:Har lige krejlet mig til en gammel foder silo som jeg vil bruge til Scotten. Der kan være små 2 m3 i den. Går det an bare at save et hul i siden af siloen og så stikke sneglen ind i bunden i en vinkel på ca 40 grader. Det jeg tænker på er om der er en maks grænse for hvor mange piller der må stå direkte oven på åbningen i sneglen og på selve sneglen?
Hej

Nej umiddelbart kan jeg ikke se noget problem i den store mængde piller ovenpå sneglen.

MEN MEN skal dit brændselsmagasin/silo stå i samme rum som fyret????? Så skal du nok lige kontakte din fejer først, og høre om det er ok med ham. For det er vist ikke helt lovligt med så stort et magasin.
Jeg har lige sakset lidt fra skorstensfejermesteren´s indlæg længere oppe i tråden:

"Brændselsmagasinet" kan altså, kva dets udførsel, udgøre en af de krævede sikringer mod tilbagebrænding.
(Det skal hermed nævnes at magasinet for at virke som sikring skal placeres min 50 cm fra alt brændbart materiale, og udføres som anført i BTV 32. Det må således også kun indeholde maks. 0.75 m3 brændsel)"
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
jesperrl
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 272
Tilmeldt: 08 jul 2008 20:01
Mit fyr: Scotte 16 Kw på opop 418
Areal: 200 m2 + 45 m2
Brændsel: Barlinek ecopellets 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7800
Dagligt forbrug: ca 20 kg i nov
Årligt forbrug: ca. 7
Geografisk sted: Lyby, Skive

Re: Pille beholder til Scotte

Indlæg af jesperrl »

Der er tidligere skrevet "Befinder forbrugslageret sig i fyrrummet må der maksimalt befinde sig 4 m3 brændsel i dette." og det holder jeg mig under.
Jeg anser det da som forbrugslager og ikke som brændselsmagasin.
Den ene sikring på scotten er faldrøret og den anden sikring på en Scotte er ifølge producenten en thermoføler der afbryder forbrændingen såfremt temperaturen i faldrøret bliver for høj.
16 KW Scotte sw ver 4.13 på Opop 418 kedel, Alpha pro pumpe, 18 meter 2x32 mm preisoleret pex mellem fyrrum og beboelse, 110 liter vvb i beboelse.
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Pille beholder til Scotte

Indlæg af Ole S. »

jesperrl skrev:Der er tidligere skrevet "Befinder forbrugslageret sig i fyrrummet må der maksimalt befinde sig 4 m3 brændsel i dette." og det holder jeg mig under.
Jeg anser det da som forbrugslager og ikke som brændselsmagasin.
Den ene sikring på scotten er faldrøret og den anden sikring på en Scotte er ifølge producenten en thermoføler der afbryder forbrændingen såfremt temperaturen i faldrøret bliver for høj.

Hej

Den tror jeg du må længere ud på landet med, :lol: :lol: :lol: men lad os da få en update hvis du lykkedes med projektet.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Besvar