Pille beholder til Scotte

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Pille beholder til Scotte

Indlæg af MichaelK »

Hej

Efter egne erfaringer, kan jeg oplyse følgende:

Anlæg, hvor røgen sendes igennem systemet med overtryk fra blæseren gælder det, at
pillemagasinet, skal udføres med tætsluttende låg. En afbryder, der slukker fyret når låget
åbnes. Dette gøres for at undgå, at røgen slår tilbage i magsinet.

På anlæg, hvor røgen "suges" (vacuum-system) ud , er undtaget herfor. Netop fordi røgen
i et sådan system ikke kan slå tilbage i magasinet.

I en Scotte er der ingen direkte forbindelse mellem keddel og magasin. Denne type vil jeg
også anse for at kunne monteres med pillebeholder uden låg.


mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

jesperrl
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 272
Tilmeldt: 08 jul 2008 20:01
Mit fyr: Scotte 16 Kw på opop 418
Areal: 200 m2 + 45 m2
Brændsel: Barlinek ecopellets 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7800
Dagligt forbrug: ca 20 kg i nov
Årligt forbrug: ca. 7
Geografisk sted: Lyby, Skive

Re: Pille beholder til Scotte

Indlæg af jesperrl »

Jeg må vist hellere give fejer et kald i næste uge så jeg er helt sikker på hvad der gælder.
16 KW Scotte sw ver 4.13 på Opop 418 kedel, Alpha pro pumpe, 18 meter 2x32 mm preisoleret pex mellem fyrrum og beboelse, 110 liter vvb i beboelse.
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: Pille beholder til Scotte

Indlæg af thoken »

jesperrl skrev:Jeg må vist hellere give fejer et kald i næste uge så jeg er helt sikker på hvad der gælder.
Go`ide! altid snak med fejer, de tolker reglerne forskelligt, så det der er ok et sted er ikke nødvendigvis iorden andre steder!
Og da din lokale fejer skal godkende det er det da nemmest først som sidst at tage ham med på råd! :great:
Min fejer er ihvertfald altid klar med råd og vejledning!(endda ganske gratis) :great:

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
Skorstensfejermester
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28 jul 2008 08:24

Re: Pille beholder til Scotte

Indlæg af Skorstensfejermester »

Hej alle i Stoker forum.
Jeg er blevet adspurgt om jeg vil kommentere dette indlæg.

Jeg vil starte med at nævne, -at BTV 32 ikke længere automatisk er gældende lov i Danmark, men at det er op til kommunalbestyrelsen i den enkelte kommune at fastlægge reglerne for installering af biobrændselsfyrede anlæg.

I langt de fleste kommuner har man dog valgt at fastholde BTV 32 som gældende vejledning for biobrændselsfyrede anlæg. (Jeg ved ikke om der overhovedet findes undtagelser)
Det er der absolut sund fornuft i, da både borgere, skorstensfejere og brandmyndigheder således har et samlet sæt regler at forholde sig til.

Det forholder sig således at grundreglen er at et fyringsanlæg til automatisk fødning (alle andre typer end almindelige håndfyrede anlæg) skal være forsynet med to sikringer mod tilbagebrænding.

Disse sikringer kan omfatte faldskakt, cellesluse, vandoverrislingsanlæg, niveaukontrol, temperaturafbryder, brændselsmagasin m.v.
"Brændselsmagasinet" kan altså, kva dets udførsel, udgøre en af de krævede sikringer mod tilbagebrænding.
(Det skal hermed nævnes at magasinet for at virke som sikring skal placeres min 50 cm fra alt brændbart materiale, og udføres som anført i BTV 32. Det må således også kun indeholde maks. 0.75 m3 brændsel)

Det er vigtigt i forhold til denne debat, at skelne mellem forbrugslager og brændselsmagasin.
Er anlægget således udstyret med to sikringer mod tilbagebrænding (Eks. en faldskat og vandoverrisling) FØR vi når til pilleoplaget, ja så er dette at betragte som et forbrugslager og ikke et brændselsmagasin.

Et forbrugslager må gerne bestå af brændbare materialer, men såfremt det befinder sig i fyrrummet SKAL det være overdækket , da pillestøvet i lageret er at betragte som brændbart materiale. (Overdækningen kunne i teorien være en pap-plade)

Befinder forbrugslageret sig i fyrrummet må der maksimalt befinde sig 4 m3 brændsel i dette.


Med venlig hilsen
Martin Brodersen Hansen
Skorstenfejermester i Egtved / Jelling (Vejle kommune)
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Pille beholder til Scotte

Indlæg af Ulrik »

Hej Martin

Godt med noget ekspertviden :great:

Men jeg blev ikke helt afklaret i dette tilfælde.
Du skriver:
"Det er vigtigt i forhold til denne debat, at skelne mellem forbrugslager og brændselsmagasin.
Er anlægget således udstyret med to sikringer mod tilbagebrænding (Eks. en faldskat og vandoverrisling) FØR vi når til pilleoplaget, ja så er dette at betragte som et forbrugslager og ikke et brændselsmagasin."


Nu er det helt nøjagtigt en Scotte der er tale om og den har godt nok faldskakt men ikke vandoverrisling.
Hvad er den anden sikring der gør at Scottens pillemagasin regnes som forbrugslager? (hvis det altså er tilfældet?)
Er det plastslangen?
MvH Ulrik©

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: Pille beholder til Scotte

Indlæg af thoken »

Ulrik skrev:Hej Martin

Godt med noget ekspertviden :great:

Men jeg blev ikke helt afklaret i dette tilfælde.
Du skriver:
"Det er vigtigt i forhold til denne debat, at skelne mellem forbrugslager og brændselsmagasin.
Er anlægget således udstyret med to sikringer mod tilbagebrænding (Eks. en faldskat og vandoverrisling) FØR vi når til pilleoplaget, ja så er dette at betragte som et forbrugslager og ikke et brændselsmagasin."


Nu er det helt nøjagtigt en Scotte der er tale om og den har godt nok faldskakt men ikke vandoverrisling.
Hvad er den anden sikring der gør at Scottens pillemagasin regnes som forbrugslager? (hvis det altså er tilfældet?)
Er det plastslangen?

Hej!
Scotten har jo også temperaturafbryder(elektronisk) i brænderen!
ang. plastslangen så må der ifølge min fejer ikke være noget der kan smelte(og dermed brænde) udenfor kedlen!
Så i starten mente han at jeg skulle sætte en slange på af metal(rustfri flexslange), men han godkendte alligevel
plastslangen, da vi fik kigget lidt på sagerne! :shock:

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
Skorstensfejermester
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28 jul 2008 08:24

Re: Pille beholder til Scotte

Indlæg af Skorstensfejermester »

Hej Ulrik.

Den anden sikring på en Scotte er ifølge producenten en thermoføler der afbryder forbrændingen såfremt temperaturen i faldrøret bliver for høj.

Mig bekendt er "Smelteslangen" aldrig rigtigt blevet godkendt i Danmark som en sikring.
Den har så at sige "sneget sig ind af bagvejen".

Jeg er personligt ikke tryg ved smelteslange som en sikring og mener man er mere sikker såfremt man udfører hele "pillevejen" i ubrændbare materialer (OG lufttæt)
Dette begrundes med en oplevelse jeg havde hos en kunde, hvor en forsats stoker var brændt tilbage.
Slangen var blevet fyldt med piller og disse blev antændt. Slangen var opbygget omkring en metalspiral som jo ikke smeltede. Derfor blev pillerne fastholdt imens de og slangen langsom brændte/ulmede væk.
Røgudviklingen havde været så intens at hele fyrrummet og alt i det, var dækket af et tyndt lag tjæresod.
Det kræver ikke megen fantasi at forestille sig hvilken voldsom skade der kunne være sket såfremt ejeren var kommet og havde åbnet døren.
Så kunne man forestille sig at der ville opstå et miljø, hvor det rette forhold mellem ilt og røggasser var tilstede, og deraf følgende eksplosion.

Under alle omstændigheder vil jeg råde jer til at konsultere jeres lokale skorstensfejermester, da reglerne (af gud ved hvilken årsag) kan risikere at blive fortolket forskelligt fra distrikt til disdrikt.

Martin
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Pille beholder til Scotte

Indlæg af Ole S. »

Hej

På min Multi er der også en termoafbryder på faldrøret, og det skulle række som brandsikring.

PS:Skorstensfejermester det er rigtig rart at have en fagmand til at kommenter et indlæg, og jeg håber sandelig, hvis du overhovedet har lyst og tid, at du vil forblive aktiv på forum. Det er en kæmpe hjælp for alle os "pille-amatører".
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: Pille beholder til Scotte

Indlæg af Fyrteknik »

Ole S. skrev:Hej

På min Multi er der også en termoafbryder på faldrøret, og det skulle række som brandsikring.

PS:Skorstensfejermester det er rigtig rart at have en fagmand til at kommenter et indlæg, og jeg håber sandelig, hvis du overhovedet har lyst og tid, at du vil forblive aktiv på forum. Det er en kæmpe hjælp for alle os "pille-amatører".
Der skal være både en termoafbryder og 0,5 meter nedfaldsrør, som brandsikring på en pillebrænder.
Og slangen er ikke godkendt som brændsikring i Danmark
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Pille beholder til Scotte

Indlæg af Ole S. »

J.P. skrev: Der skal være både en termoafbryder og 0,5 meter nedfaldsrør, som brandsikring på en pillebrænder.
Og slangen er ikke godkendt som brændsikring i Danmark
Hej

Ja selvfølgelig J.P., det har jeg også. Kan godt se at mit indlæg kunne forståes på den måde, at kun termoafbryder skulle virke som brandsikring. Men nu er der vist ikke noget at være i tvivl om. :lol:
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Besvar