Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Verdenshjørner

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Bo Andersen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 01 dec 2007 23:42
Mit fyr: KL15 Stoker
Areal: 207 + 400L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 7 ton

Re: Verdenshjørner

Indlæg af Bo Andersen » 21 jul 2008 23:18

Ernst Drastrup skrev:Hej
Jeg har lavet flere diagrammer til folk, hvis hus vender Nord - Syd, der er det rigtig godt med vacumfangere, idet man lægger et sæt vacumrør på den østvendte og et sæt på den vest vendte tagflade.
Det kan ikke laves så smart med plane fangere, idet væsken jo bliver pumpet igennem fangerne, og vil blive afkølet i den vestlige, når solen er på østsiden, og omvendt.
Det sker ikke ved vacumfangere.
Her suser væsken bare gennem det ene rør i toppen af vacum fangerne. Og her sker ingen afkøling.
På et tidspunkt på dagen, skinner solen endda på begge sektioner.
M.v.h.
Ernst
Det var en billig, men usmart, og vel også uøkonomisk måde at gøre det på?
Jeg ville nok vælge at bruge en føler i hver fanger (øst/vest) og en 3-vejsventil, så skal styringen så bare vælge den fanger med højeste temperatur.
Men det koster jo så: 2 følere, en 3-vejs ventil, og en styring der kan håndtere det.

På den anden måde vil den fanger der er 'inaktiv' virke som en radiator. (For der vil være tab, også på rørfangerne, selvom det er mindre er det stadig et tab)
-Venligst, Bo Andersen-


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Verdenshjørner

Indlæg af Ernst Drastrup » 23 jul 2008 21:03

Hej Jesperrl
Ja, - man kobler altid vacumfangere i serie.
Et 22 mm. kobberør kan godt aftage varmen fra 2 x 36 rør
Og her er det rigtig godt at lægge 36 rør på østsiden og ligesådan på vest siden.

Jeg har endnu ikke modtaget effektivitetskurven over vacumfangere.
Men jeg tror det er næsten det samme som plane fangere, idet plane fangere udnytter mere af den indstrålede værdi, fordi plane fangere tæller lidt mere i m2. arelalmæssigt.
Måske er det lidt for dårligt formuleret, når I ikke kan se, hvad jeg mener.

Der var også noget med, at du gerne ville modtaget et diagram over, hvordan man monterer en akkumuleringstank med en AVTA termostat på.
Her er et meget enkelt anlæg, som fortæller lidt om, hvordan en AVTA virker.
Diagram til Georg Juelsgaard 11.07.08.doc
(25 KiB) Downloadet 98 gange
Med venlig hilsen
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Verdenshjørner

Indlæg af Ernst Drastrup » 23 jul 2008 21:15

Hej Bo Andersen
Nej, - der er vi dybt uenige.
Hvis du ved, hvordan man kobler sådan 2 sæt vacumfangere sammen, så vil du også vide, at der kan slet ikke være tale om, at det inaktive element, kan komme til at afkøle det aktive.
Væsken har jo ikke det mindste med selve vacumfangerne at gøre.
Vacumfangerne aflevere varmen oppe i en aluminiumsblok, som har en rigtig god termisk kontakt til kobberøret, og det hele er godt isoleret.
Når ikke solen skinner på det ene sæt fangere, kan de jo umuligt virke afkølende på kobberøret, som fortsætter tværs over loftet til den modsatte side, hvor der kan være sol og varme på.

Så, - sæt dig venligst godt ind i, hvordan sådan et anlæg kobles sammen.
Det er sandelig ikke usmart, men saglig korrekt.
Mde venlig hilsen
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Bo Andersen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 01 dec 2007 23:42
Mit fyr: KL15 Stoker
Areal: 207 + 400L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 7 ton

Re: Verdenshjørner

Indlæg af Bo Andersen » 26 jul 2008 23:42

Ernst Drastrup skrev:Hej Bo Andersen
Nej, - der er vi dybt uenige.
Hvis du ved, hvordan man kobler sådan 2 sæt vacumfangere sammen, så vil du også vide, at der kan slet ikke være tale om, at det inaktive element, kan komme til at afkøle det aktive.
Væsken har jo ikke det mindste med selve vacumfangerne at gøre.
Vacumfangerne aflevere varmen oppe i en aluminiumsblok, som har en rigtig god termisk kontakt til kobberøret, og det hele er godt isoleret.
Når ikke solen skinner på det ene sæt fangere, kan de jo umuligt virke afkølende på kobberøret, som fortsætter tværs over loftet til den modsatte side, hvor der kan være sol og varme på.

Så, - sæt dig venligst godt ind i, hvordan sådan et anlæg kobles sammen.
Det er sandelig ikke usmart, men saglig korrekt.
Mde venlig hilsen
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
Hej Ernst.
Så er vi da enige om at være uenige :wink:
Du kan umuligt have samme temperatur på tilgang/afgang på det inaktive element.
Indrømmet det vil nok være et lille varmetab, men det vil være der.
Det kan endda, måske, være at samme varmetab vil være tilstede selvom man bruge 3-vejsventilen til at skifte mellem de 2 elementer.
Prisen på 3-vejsventilen taget i betragtning, så tjenes den sikkert aldrig hjem....

Hvordan registrerer du iøvrigt temperaturen ? Har du en føler i begge elementer, og hvis så temperaturen i det ene element 'er høj nok' så starter pumpen, eller hvordan.

Har selv 2x30rør (i samme retning), med en Steca 0603+flowmeter, og varmeveksler, så jeg tror nok jeg ved hvordan min ged er barberet.
-Venligst, Bo Andersen-

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Verdenshjørner

Indlæg af Ernst Drastrup » 27 jul 2008 15:18

Hej Bo Andersen

Ja, - Svend Andersen ARCON Skørping fortalte mig engang, at nu havde de fået fremstillet en styring med to fremløbsfølere og en kold til returen, som styringen kan klare, så den starter pumpen når den ene af fangerne er varmere en den kolde føler.

Måske er dine vacumrørsfangere af et andet fabrikat. Jeg har hørt om nogle nye, hvori der er vand.
Dem kender jeg ikke nok til, at jeg kan udtale mig om, hvordan de opfører sig.

Men dem, hvor der er en forholdsvis smal abssorber med et 6 mm. kobberørø som er loddet tæt i begge ender, efter der er påfyldt en lille smule alkohol som koger ved 22 - 23 grader. der går varmen lynhurtigt op i alusoklen, som sidder på et 22 mm. kobberrør.
Der sker faktisk ingen afkølning på det 22 mm. kobberrør.
I al fald ikke mere end der sker i den oprindelige returledning til alm. plansolfangere, hvor man normalt regner med max. 2,5 Watt pr. løbende meter.
Og det vil jo, som du selv er inde på vare temmelig mange år, før der er tjent hjem til en trevejsventil, og styring dertil.

Jeg har altid sagt, at et solvarmeanlæg skal være så enkelt som overhovedet er muligt. Jo mere amartur og styring jo mere er der til at gå i stykker, og jo dyre er det at stille op.

M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
tilkobling af solfangere 15.04.08..jpg
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar