Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kent A fyr rum

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Besvar
kent a
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 603
Tilmeldt: 19 feb 2009 07:50
Mit fyr: Bio 18
Areal: 133m2.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 6tons
Geografisk sted: Erslev på Mors
Modtaget likes: 1 gang

Kent A fyr rum

Indlæg af kent a » 12 okt 2014 21:32

Fyret bliver renset hver 2måneder fuldstændig. løslig rengøring en gang i måneden. udvendig rengøreing hver 4 år
Bio 18 med hjemme bygget snegl

Gratis oprativsystem www.ubuntudanmark.dk
Mit system PT.
viewtopic.php?f=19&t=6292


kent a
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 603
Tilmeldt: 19 feb 2009 07:50
Mit fyr: Bio 18
Areal: 133m2.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 6tons
Geografisk sted: Erslev på Mors
Modtaget likes: 1 gang

Kent A fyr rum

Indlæg af kent a » 12 okt 2014 21:39

Jamen til næste år en gang, har liget fået den i hus. den fineste retro øl automat der tag i mod spændskiver.
Bio 18 med hjemme bygget snegl

Gratis oprativsystem www.ubuntudanmark.dk
Mit system PT.
viewtopic.php?f=19&t=6292

pendec

Kent A fyr rum

Indlæg af pendec » 12 okt 2014 22:19

kent a skrev:
DSC_0013.jpg
Og jeg har 2 olietønder svejset sammen her, giver mig ca. 12 * 16kg sække at arbejde med. Min snegl sidder dog højere oppe, så meget hjemmebyg har jeg ikke været ude i, så der er en 2-3 sække som fast ligger som fyld.

kent a
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 603
Tilmeldt: 19 feb 2009 07:50
Mit fyr: Bio 18
Areal: 133m2.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 6tons
Geografisk sted: Erslev på Mors
Modtaget likes: 1 gang

Kent A fyr rum

Indlæg af kent a » 13 okt 2014 19:12

pendec skrev: Og jeg har 2 olietønder svejset sammen her, giver mig ca. 12 * 16kg sække at arbejde med. Min snegl sidder dog højere oppe, så meget hjemmebyg har jeg ikke været ude i, så der er en 2-3 sække som fast ligger som fyld.
Jeg havde ogsp den til at side længer oppe i tønden, men det var ikke helt optimal pga smul, jeg arbejder lidt i at den skal fjern lager med blæse transport. og denne 200l trommel skal så være mellem station.
Bio 18 med hjemme bygget snegl

Gratis oprativsystem www.ubuntudanmark.dk
Mit system PT.
viewtopic.php?f=19&t=6292

kent a
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 603
Tilmeldt: 19 feb 2009 07:50
Mit fyr: Bio 18
Areal: 133m2.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 6tons
Geografisk sted: Erslev på Mors
Modtaget likes: 1 gang

Re: Kent A fyr rum

Indlæg af kent a » 28 jan 2018 21:15

Jeg kan se at det er nogle år siden jeg har opdateret dette emne.

Hvad er der så sket det sidste par år.

Den 26 december 2015 begynde vi på renovering af huset fra 1927.

Vi startet på 1.sal. ryddet det helle og bygget det op til nyt. flyttet velux vinduer, da det var færdig lavet vi gangen, stuen, soveværelse, kontor. samt malet nogle vægge i køkkenet.
Kort sagt vi har været over alle overflader. nyt lofte, nye vægge og lofter. Alt er isoleret og 100% tæt.

Det sidste vi mangler er en lille make over af badeværelset.

Før renovering brugte vi kun 93m2 af huset. nu bruger vi alle 133m2.

i sæson 4/10-16 til 25/5-17 brugte vi 5632kg træpiller til opvarmning af hus og brugsvand.

Jeg ved ikke om det er meget eller ej. men det giver en årlig udgift på 10912kr eller 910kr i måneden.

Men påtænker lidt at skifte til scotte. med ved ikke hvor stor besparelse jeg kan for vente.
Bio 18 med hjemme bygget snegl

Gratis oprativsystem www.ubuntudanmark.dk
Mit system PT.
viewtopic.php?f=19&t=6292


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Kent A fyr rum

Indlæg af triumph » 29 jan 2018 03:12

Jeģ tro ikke du skal regne med at spare alverden ved skift til scotte. Max et ton

pendec

Re: Kent A fyr rum

Indlæg af pendec » 29 jan 2018 11:05

Hvis du endelig vil skifte, og vinde på det, så er det ikke scotte, du skal vælge, den er jo allerede generationer bagud, selvom bio18 er endnu flere.

Du skal ofre det mere, så du også får lidt komfort ud af købet, ellers ender du med det samme + lidt til, for små 2000kr i besparelse, som du får tilbage om 20 år.

Jeg ville enten købe østrigsk eller RTB 16kw (10kW i dit tilfælde) eller noget BioWin modernet noget eller andet deroppe i den klasse. Hvis det ikke er et mål at spare penge alligevel.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Kent A fyr rum

Indlæg af HR LUCCA » 29 jan 2018 16:13

pendec skrev:
29 jan 2018 11:05
Hvis du endelig vil skifte, og vinde på det, så er det ikke scotte, du skal vælge, den er jo allerede generationer bagud, selvom bio18 er endnu flere.

Du skal ofre det mere, så du også får lidt komfort ud af købet, ellers ender du med det samme + lidt til, for små 2000kr i besparelse, som du får tilbage om 20 år.

Jeg ville enten købe østrigsk eller RTB 16kw (10kW i dit tilfælde) eller noget BioWin modernet noget eller andet deroppe i den klasse. Hvis det ikke er et mål at spare penge alligevel.
Om man vælger et Scotte , Scotte + eller RTB vil ikke gøre den store forskel på forbruget , den mest effektive kedel af de 3 er faktisk Scotte + ,og da de har samme styring og brænder kan der ikke være forskel der .
Hvis man så har er ældre skorsten og et effektivt fyr med en lav røgtemp ender det tit med kondens i skorstenen så man er nød til og tage retarder ud og så er besparelsen forsvundet :wink:
For mig og se er forskellen lidt rengøring , mindre rengøring og meget lidt :?
Og at på en Scotte kedel er der ikke den store fordel ved og bruge Lamdasonde på , som betyder lidt større forbrug hvis det ikke er justeret korrekt .
Jeg bruger sikkert 8x 20 min om året på rengøring af gamle Scotte kedel , det syntes jeg ikke er slemt , mange her på forum (også mig selv ) bruges langt flere time her inde icon_cheesygrin.gif
Der hvor der for mig og se kan spares træpiller er ved og bruge natsænkning og rumtermostat og varmt vand prioritering tilsluttet pillefyret .
Og har man et ældre fyr der køre hele sommeren eller pausefyre er der mange piller og spare .
Jeg vil tro jeg spare 400-500 kg træpiller ved og bruge af rumtermostat og varmt vand prioritering .
Besparelsen er især fra forår til efterår , jeg bruger feks kun 2-3 kg træpiller om sommeren til varmt vand og restvarmen fra kedlen ender i badeværelset gulvet
Og rumføleren gør at fyret stopper når temp er opnået i huset , feks en forårs dag når solen skinner ind af vinduerne , og ikke når max temp er opnået på kedlen , det kan godt dreje om flere timers drift på en dag .
Last edited by 1 on HR LUCCA; edited 29 times in total

kent a
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 603
Tilmeldt: 19 feb 2009 07:50
Mit fyr: Bio 18
Areal: 133m2.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 6tons
Geografisk sted: Erslev på Mors
Modtaget likes: 1 gang

Re: Kent A fyr rum

Indlæg af kent a » 29 jan 2018 16:58

Jeg tror lidt at mit forbrug er som det er pga. At mit fyr er sat til en 200mm gammel stål skorsten. Rør røret på bio 18 er 150mm. For at jeg ikke skal få røg nedslag ved lav drift. (Under 60%) ligger jeg og køre med røg temperatur på 130til 150grader. Så jeg må sende en hvis varme den vej. Jeg tænker lidt hvis jeg skiftet skorstenen ud og kunne køre med laver temperatur på røgen. Det er jo en forholdsvis lille investering.
Bio 18 med hjemme bygget snegl

Gratis oprativsystem www.ubuntudanmark.dk
Mit system PT.
viewtopic.php?f=19&t=6292

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Kent A fyr rum

Indlæg af HR LUCCA » 29 jan 2018 17:22

Om temp er 150 eller 90 har ikke så meget og sige på forbruget , sikker få % .
Prøv og gå ind på dette link http://mhes.dk/ og vælg den der hedder Virkningsgrad og sæt røg temp ind i regnearket . :wink:


Besvar