Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt fyr nu skal den gamle olie sluger ud

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Nyt fyr nu skal den gamle olie sluger ud

Indlæg af jni » 21 jul 2008 09:43

Ja, hørt!
Og du skal finde ud af hvordan dit varme system skal bygges op, der er penge at spare ved at gøre det rigtigt fra starten.
Derudover syntes jeg du skal gøre op med dig selv hvor meget tid du gider bruge på pillefyring, min woody køre ok nu, men det har krævet mange timer i fyrerummet, og jeg har fået viden som jeg på ingen måde havde regnet med at var nødvendig at tilegne mig, samtidig har jeg brugt langt tid på og flikke styring sammen.
Jeg bliver nød til at tilse woodyen hver 3 dag. Det er ikke fordi det tager mere end 10-15 min, men det kræver at man er der til det. (Kan iøvrit slet ikke nikke genkendene til at NBI yder god service, jeg syntes det er et mest pisse ireternde firma i verden. Hvis din brænder f.eks går istykker under garentien, så skal den retuneres til NBI, selvom man ved hvad der er istykker. Hvor sjovt er det midt i fyringssæsongen)
Nu er det efterhånden blevet sjovt og fifle med stokere, og se hvor godt man kan få fyret til og køre.
Så hvis du bare vil have noget der køre som et oliefyr, samt spare noget af merprisen hjem igen pga bedre styring. Så kig på de tyske/østrigske anlæg som feks biowin. (prisen er lavere på mange af disse anlæg hvis man køber dem i tyskland. Hvordan er reglerne for at sætte dem op i danmark ?)
Hvis du syntes det er interssant at fifle med stokere, så køb dig bare en woody/baxi/benekov eller lignende.
Merprisen optil et biowin kan næppe tjenes hjem, medmindre man sætter sin egen tid til noget.
Men du skal bare ikke tro at stokeren køre optimalt bare fordi du har trykket start, og renser den en gang hver 3 uge,

mvh jesper


Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Nyt fyr nu skal den gamle olie sluger ud

Indlæg af kaptajnen » 21 jul 2008 10:24

Fakta på bordet:
1) Du har solvarme.
2) Jeg hører dig sige at det skal være nemt - altså træpiller.

Det lyder som om du skulle se og komme ud og se den Scotte!

Jeg har også solvarme og mit valg stod imellem JA-stoker og Scotte til sidst, men da jeg gerne ville kunne fyre med ALT blev valget så JA-stokeren med omrører, som jeg glæder meget til at få i drift henunder sommeren....
Skulle jeg vælge om igen var det nok en Scotte jeg ville prøve...

God jagt og velkommen til iøvrigt...

PS Jeg regner også med at komme idrift i 2008! new15
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Nyt fyr nu skal den gamle olie sluger ud

Indlæg af Jobak » 21 jul 2008 10:57

Helt enig ud med den gamle luftforurener.....
Jeg var ovre ved http://www.madsenbio.dk/, bor kun ca. 3km derfra. Jeg skal snart ha købt en ny sending træpiller, så jeg ville se om jeg kunne få et par prøver med hjem.
Jeg tror han har 10 forskellige slags piller på lager... :shock:
Nå men til det, dette indlæg handler om:
Han havde dælme en helt ny Twinheat CPI12 til at stå indpakket i plastic på en palle. Midt mellem alle pillerne. Jeg blev helt misundelig og tænkte på om jeg ikke kunne få en til at stjæle Baxi'en :lol:
Prisen var sådan lidt til diskussion tror jeg. Men omrking 50k incl. moms (mumlede han lidt om). Han har selv 1 der hjemme og siger det ikke kan være nemmere at montere
et stokerfyr, han har foriøvrigt været VVS mand hele hans liv. 2 rør skal tilsluttes og du er kørende (lidt strøm måske osse :)
Prøv da at gi ham et ring - det er en meget flink fyr... tror bestemt der kan pruttes
Held og lykke :great:

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Henning H
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 10 nov 2007 21:28
Mit fyr: Twin Heat CPI 12
Areal: 225
Brændsel: Træpiller/Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8800
Årligt forbrug: Anslået 6-7 ton
Geografisk sted: Viborg

Re: Nyt fyr nu skal den gamle olie sluger ud

Indlæg af Henning H » 21 jul 2008 11:29

Hedestoker sælger Twin Heat CPI12 til kr 51500,00 og den er afprøvet med træpiller - flis og korn.

dkknie
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 06 maj 2008 08:31
Mit fyr: Viesmann vitolig 300
Areal: 270
Brændsel: piller/brænde/45 Vaccumrør fra q-pro
Årligt forbrug: Forventer 4 ton
Geografisk sted: Helsingør

Re: Nyt fyr nu skal den gamle olie sluger ud

Indlæg af dkknie » 21 jul 2008 20:31

Glem alt om hente fra tyskland, du kan få dem biliigere her i landet via nettet. Jeg har lige fået tilbud på Viessmann vitolig 300 (det samme som biowin) 15Kw 40000 Excl moms og uden pillesug 45000 excl. moms med sug. Jeg har set det i tsyk land til ca. 7500 Euro Hos Viessmann følger der altid blandeventil og div følere med så du kan køre vejrkompenseret. Vaillant har lavet noget tilsvarende 13Kw til 64000 Incl moms.


Brugeravatar
Idrift2008
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 20 jul 2008 22:43
Mit fyr: Woody 16 kw på opop 418
Areal: 215
Brændsel: Nu på piller
Årligt forbrug: Håber < 7 ton
Geografisk sted: Juelsminde

Re: Nyt fyr nu skal den gamle olie sluger ud

Indlæg af Idrift2008 » 21 jul 2008 21:40

Hej Alle
Mange tak for jeres indput
Jeg har idag været nede ved VVS Grossisten i børkob for at kikke på et Scotte anlæg
Det virker som et fint anlæg og kommer helt sikkert med i udvalg..
Det eneste er at det er en "grossist" der sælger et vare nr.
Men efter hvad jeg kan se på nettet er der hjælp at hente andre steder hvis uheldet er ude

Nu vil jeg ud at se
En Benekov , PH Stoker , en KSM og en BioWin eller "klon"

Jeg vender tilbage
Ha en positiv oplevelse af livet
MKH
Lars R


Besvar