Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bøvl med snegl

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
bkg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 21 jul 2016 15:34

Bøvl med snegl

Indlæg af bkg » 14 jan 2018 09:48

Hej.
Har en Blackstar kedel og en Scotte brænder på 16 kw, der fyrer 320 m2 op og det kører fint, når det kører. Vi har haft den i ca 1,5 år. I den tid, har vi oplevet en masse bøvl, dog primært med sneglen. Vi har skiftet motor, lejer, selve sneglen, skiftet piller, ændret vinkel på snegl, men nu er den gal igen. Sneglen har sat sig igen. Hvad skal vi gøre for at få den bedste løsning. Kan vi købe en bedre snegl, der kan klare hvis der er lidt smuld eller ? Nogen der har erfaringer eller forslag :-)
Mvh Bjarne


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Bøvl med snegl

Indlæg af pille bruger » 14 jan 2018 09:58

bkg skrev:Hej.
Har en Blackstar kedel og en Scotte brænder på 16 kw, der fyrer 320 m2 op og det kører fint, når det kører. Vi har haft den i ca 1,5 år. I den tid, har vi oplevet en masse bøvl, dog primært med sneglen. Vi har skiftet motor, lejer, selve sneglen, skiftet piller, ændret vinkel på snegl, men nu er den gal igen. Sneglen har sat sig igen. Hvad skal vi gøre for at få den bedste løsning. Kan vi købe en bedre snegl, der kan klare hvis der er lidt smuld eller ? Nogen der har erfaringer eller forslag :-)
Mvh Bjarne
Hvilket fabrikat piller bruger du ?
Hvordan opbevare du pillerne ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

bkg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 21 jul 2016 15:34

Re: Bøvl med snegl

Indlæg af bkg » 14 jan 2018 18:15

Jeg bruger Lava og Barlinek 8 mm, på et tidspunkt brugte vi 6 mm for at se om det var bedre, det var det ikke. Pillerne står i magasinet i en uopvarmet garage.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Bøvl med snegl

Indlæg af Lintz » 14 jan 2018 18:20

bkg skrev:Jeg bruger Lava og Barlinek 8 mm, på et tidspunkt brugte vi 6 mm for at se om det var bedre, det var det ikke. Pillerne står i magasinet i en uopvarmet garage.
Har vist samme opsætning som dig - Og har altid kørt med 8 mm Barlinek.

Har boret xx antal huller i sneglrør så en del af smulden falder ud i en bakke. Har aldrig problemer med snegl.
Nogle bruger også madolie som de tilsætter pillerne men det har aldrig virket for mig.

Spørgsmålet er så om det er smuld som du døjer med og/eller et kondensator problem.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Abildhauge
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19 nov 2007 14:41
Mit fyr: Blackstar 1016, version 10
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Bøvl med snegl

Indlæg af Abildhauge » 14 jan 2018 19:20

Bruger madolie. Med madole 1900 gr +-50gr, uden ned til 1300 gr på en 6 minutters kørsel, og noget mere ustabilt, når der en del smuld i sneglen.
Der ophober sig ikke smuld i siloen på den måde.
Et skvæt olie med hver 2.sæk piller, 1 liter holder ca, 1,5 md

Er der fugtigt i garagen, så pillerne når at suge lidt fugt inden de ryger i ovnen?


Besvar