Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hus synker?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Hus synker?

Indlæg af neonus » 19 jul 2008 15:41

Hej.

Jeg har tidligere skrevet et spørgsmål herinde ang. mit gamle hus.

Nu er jeg ved at være færdig med stuen - mangler bare nyt gulv. Nu ser jeg så at det gamle trægulv (som er massive planker på gulvstrøer båre på murstenssøjler, som er muret direkte på jorden) i den ene side af stuen er godt 3 cm lavere end den anden side. Jeg har tidligere klodset noget gulv op i vores karnap da det også ar sunket rimelig meget.

Udvendigt kan jeg se i murværket at der har været nogle sætningsskader i muren, som er repareret. Spørgsmålet er bare om de skader er ovre.

Min grund skråner rimeligt meget ned fra den side af huset, hvor problemerne er.

Ikke nok med at grunden skråner, så er der også udgravet nogle enorme lomsterbede i skråningen. Disse bede har også tendens til sammenstyrtning.

Jeg planlægger at fylde bedene op og udelukkende have græs i skråningen. Men hvordan vuderer jeg bedst og huset stadig arbejder eller om det endelig har "sat sig". Huset er jo næsten 100 år gammelt. Soklen er en muret sokkel.

Min murer kan ikke rigtig sige om det stadig arbejder eller hvad det gør. Der er ingen tvivl om at det "har givet sig gennem tiden", men om det stadig gør det.. tja??

Hele vejen rundt om husets sokkel er der støbt en ca 60 cm bred betonkant. Den mener mureren ikke altid har været der. Den er muligvis lavet for at "holde på tingene" da man fandt ud af at huset arbejdede.

Hvad skal jeg så gøre idag - vente og se om der kommer revner i min helt nyoppudsede stue? Eller skal man gøre noget præventivt?


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hus synker?

Indlæg af Ole S. » 19 jul 2008 18:45

Hej

Hmm, tja det er sku ikke så nemt at svare på lige umiddelbart. Ang. dit gulv der er sunket i den ene side, det skal du ikke være så nervøs for, det er meget almindeligt i gamle huse, og det kan der være mange forskellige grunde til.

Men ang. om huset stadig synker, kan vi læsere jo af gode grunde ikke svare på. Det du kan gøre er jo fortsat at holde øje med evt. revner, blir de større eller er de på standby.

Du kan jo også gå igang med en trinvis understøbning af soklen, men det er en ret bekostelig og omstændig affære. Der findes også firmaer der har specialliceret sig i den slags. Vist noget med at de kan bore og så pumpe beton ind under fundamentet.

Men mit allerbedste råd ville være at få fat i en byggesagkyndig som kan rådgive dig, de er uddannet til at håndtere den slags.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Hus synker?

Indlæg af thoken » 19 jul 2008 19:52

Hej!
Ja, det er jo svært at svare på, om det stadig synker!

angående stabilisering, se evt her: http://www.uretek.dk

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Hus synker?

Indlæg af pelle » 19 jul 2008 20:01

Hej Neonus
Gamle huse der står på jorden, har man kunnet udføre sokkel, på ved at man tager en meter og graver ned støber en sokkel på en meter. Så springer man en meter over og gentager med at støbe. Altså,man støber med en meters mellemrum. Når det så er tørt og stærk, støber man resten. Ud over en del gravearbejde, tror jeg ikke det er særlig dyrt.
Jeg ved godt der er sokkel under dit hus, men måske skal det længere ned. det kan da også være det er færdig med at sætte sig.

med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Hus synker?

Indlæg af Ernst Drastrup » 19 jul 2008 20:17

Hej
Når dit hus er bygget på en skråning, og der stadig graves eller arbejdes i denne skråning neden for huset, så er min erfaring, at så vil huset stadig (skride lidt).
Så det bedste er nok, som du også selv er inde på, så græs, og kun slå det med en forholdsvis let græsslåmaskine.
For jo mere der arbejdes i denne skråning, jo mere vil huset synke.

Alternativt er Pelles metode, med at understøbe soklen, men der skal du temmelig sikkert langt ned, inden du er ved fast bund.
Og du skal ned til fast bund, for at huset kan stå stabilt.

M.v.h.
Ernst
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Re: Hus synker?

Indlæg af neonus » 19 jul 2008 21:02

Hej alle og tak for svarerne.

Mht. til at støbe ny sokkel. Nu har jeg prøvet at banke et metalrør ned langs det eksisterende "terrendæk" som omslutter huset. Den går i hvert fald ned i 60 cm. derefter var det som om jorden blev meget stenet - kunne i hvert fald ikke banke røret længere.

Så i første omgang vil jeg stabilisere skrænten.

De tidligere ejere boede her immervæk 45 år så mange af de skader jeg går og kigger på kan sagens være 45 år eller ældre. Har jo lige overtaget huset til februar så har ikke boet her så længe endnu :-)

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Hus synker?

Indlæg af kaptajnen » 19 jul 2008 21:39

Jammen, så er det da med at få tingene undersøgt af en fagmand, thi det kan da endda være at udgiften sågar kan blive dækket af sælger...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Hus synker?

Indlæg af MichaelK » 19 jul 2008 21:53

Hej

Du kan holde øje med de reparerede revner du omtalte i 1'ste indlæg.
Giver huset sig det mindste, vil der straks være nye revner, hvis muren er malet altså!
Er det en alm. "rå" murstensvæg, pudset, eller tapeseret, er det straks sværere at op-
dage revnerne. Men de bliver ved med at komme, hvis huset stadig sætter sig.

Ang. de der 60 cm. brede betonkanter, så er det sikkert ikke for at støtte huset der er
lavet. Højest sandsynligt skal de holde slagregnen fra at sive ned langs sokkelen.
Efter devisen, at har huset en tæt hat, og en tør fod, er det næsten uforgængeligt.
Her er det så den tørre fod (sokkel) vi holder fokus på. Jeg har selv haft den samme
opbygning her hos mig. Om man dræner omkring huset, eller anvender metoden
med betonkanten, kommer næsten ud på et. Dog virker betonkanten ikke mod den
fugtighed, der allerede er i jorden. Et rigtigt dræn er stadig den bedste løsning.
Det virker så længe betonkanten er i hel tilstand. Så snart der opstår revner, hvor
vandet kan sive ned, hjælper de ikke ret meget.

Billede



Mvh

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar