Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kedelvalg 850kvm bolig - energibehovsberegninger

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Kedelvalg 850kvm bolig - energibehovsberegninger

Indlæg af Hjemme teori » 29 nov 2017 20:38

Jeg vil også mene at Cascade fordelene, med redundans ikke helt gør sig gældene med kun 2 kedler. Er man på 3 eller flere kan man tale om det. Men derfor kan der stadig være andre fordele, men dem mener jeg godt man kan opnå med 30 og 16 kW. Om så softwaren er kodet til at håndtere det hensigtsmæssigt er noget andet. Man kan jo i det tilfælde også kigge på reservedelslageret. Der må jo meget gerne være overlap, så man ikke skal have 2 af alt ting.
Mvh. Sophus


Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Kedelvalg 850kvm bolig - energibehovsberegninger

Indlæg af Rakjaer » 29 nov 2017 20:47

Kaskade = Nummer 2 fyr starter når første fyr er nået maks effekt.
Redundans = Hvert fyr kan opfylde husets energibehov. Hvis et går i stykker så virker det andet.
pille bruger skrev:Det vil nok være mest hensigtsmæssigt hvis effekten er ens når de skal kobles kaskade.
Så skal den ene jo kunne "erstatte" den anden, ellers er det ikke kaskade icon_cheesygrin.gif

Få en god fagmand til at beregne hvor stor effekt du har behov for :great:
Glem det med fagmænd, det ved røv og nøgler. Det eneste de kan finde ud af er at sjusse sig frem - jeg har talt med flere. Energimærkningen af ejendommen sagde at jeg bare behøvede 20rm brænde om året for at varme det hele op - fuldstændig latterligt.

Jeg har jo netop sagt en energimåler op, for så kan jeg helt præcist beregne hvor meget jeg får brug for. Næste skridt er bare at finde ud af om jeg skal have en eller to kedler for at opnå den effekt jeg har brug for. Det kommer til at ligge på omkring 40-50kW. Det meste af året vil jeg kunne klare mig med under 16kW, men fra November til ? kræves mere.
Zarge skrev:Hvis jeg skulle ramme eks 45KW ville jeg da foretrække 16+30KW da det gir et meget større spænd end 2*30 eller 2*45 som det jo vil kræve for fuld redundans...
Det handler også om økonomi. 2 kedler = mere strømforbrug + 2 skorstene + mere styring + flere pumper. Jeg kan dog godt se det smarte i at køre en 16kW om sommeren og 30kW+16kW om vinteren. RTB har en styring der kan klare det.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Kedelvalg 850kvm bolig - energibehovsberegninger

Indlæg af Brandsen » 29 nov 2017 22:53

Halløj i forum,

Pillebruger har dog en pointe i, at det i nogen situationer vil være mest hensigtsmæssigt
med en række ens fyr, specielt hvis man starter helt forfra og køber nyt.

Men det modsatte kan jo også være mest hensigtsmæssigt. Jeg har f.eks en Baxi 2.5 som
bageste fyr, i serie med en Scotte BS 10Kw fom forreste fyr.
Baxi leverer max 25Kw og min 7.5 Kw, og Scotten max 10kw og min 1 kw.
En varm sommerdag bruger konen og jeg varmt vand der klares af Scotten på 10% ydelse,
altså 1Kw, og det duer Baxi jo ikke til med min 7.5Kw, så der holder Baxi sommerferie.
Om efteråret skal Scotten til at bestille noget for at følge med, og så smider jeg en tændstik
i Baxi og får den startet op. Det giver en kaskede effekt der er så simpel det gør ondt.
Baxi har fremløbs temp sat til 70 grader, men Scotten kun til 65 grader.
Når Scotten så opdager storebror sparker røv ved at sende 70 grader frem, så stopper Scotten
jo helt af sig selv, og viser 'stop temp' i displayet, og går så på vinterferie.

Skulle jeg en vinterdag finde på at ville rense Baxi, så slukker jeg gerne et par timer før,
det er jo rart brændkammeret ikke er gloende, med det resultat at fremløbs temp falder,
og det opdager Scotten jo helt af sig selv, og starter helt af sig selv op.
Når jeg så har renset færdig, tænder jeg op i Baxi igen, og så kører de begge to samtidigt
en halv times tid i kaskade effekt, indtil Baxi når 70 graders fremløb, og så stopper Scotte
af sig selv, også på grund af kaskade effekten.

For mig er to meget uens fyr mest hensigtsmæssigt, på grund af den meget store forskel
i varmebehovet om sommeren contra om vinteren, pga de mange m2 jeg opvarmer.

Der er ingen aktiv styring, ingen haner eller ventiler, ingen software, ingen relæer, eller
andet sjov der kan gå i stykker, til at styre kaskade effekten, de to fyr har bare 5 graders
forskel i fremløbs temp. Så bliver det vist ikke nemmere eller mere simpelt. 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Kedelvalg 850kvm bolig - energibehovsberegninger

Indlæg af Zarge » 30 nov 2017 06:27

Det er klar at pillebruger har en pointe med at der også kan være fordele med ens kedler, men som i andre også nævner kan jeg først se det rigtigt smarte med ens kedler fra tre og op...altså eks 3*16KW for at nå de 45 eks... Så får du alle fordelene ved kaskade.. Jævn belastning, en hvilken som helst kan lukkes ned for rengøring/service, og 2/3 effekt er stadig tilgængelig, kedlerne bruger ens stumper, så der skal ikke så meget på lager, etc. MEN der er en højre investering, ved ikke hvordan priserne ligger få de forskellige modeller, og tre gange så mange komponenter til at gå i stykker... Når det så er sagt, så tror jeg faktisk det var den løsning jeg personlig ville undersøge ret seriøst hvis jeg skulle lave et tilsvarende anlæg...

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Kedelvalg 850kvm bolig - energibehovsberegninger

Indlæg af Rakjaer » 30 nov 2017 11:09

Brandsen skrev:Halløj i forum,
Der er ingen aktiv styring, ingen haner eller ventiler, ingen software, ingen relæer, eller
andet sjov der kan gå i stykker, til at styre kaskade effekten, de to fyr har bare 5 graders
forskel i fremløbs temp. Så bliver det vist ikke nemmere eller mere simpelt. 8)
Betyder det så at de sidder i serie? Altså at vandet altid løber igennem begge fyr? Har de separate skorstene?

Synes investeringen ved at købe to eller tre fyr bliver for stor kontra udbytte. Tænk også der skal 1-3 siloer med den styring og installation det nu kræves at have en ekstern pillesilo.

Jeg kan få et RTB 50kW for lige omkring 44tkr (inkl kompressor, iltstyring og V13). Til den skal jeg have et magasin og en skorsten.

Skulle jeg have 3 x RTB 16kW ville jeg ende på 86tkr (inkl det samme). Til dem skal jeg have 2-3 magasiner, 3 skorstene, 3 af alt. Det bliver et no-go herfra.

RTB 50'eren kan gå ned til omkring 5kW. Det er selvfølgelig for meget til om sommeren, men til sommeren planlægger jeg at have solvarme + akkumuleringstank. Tidligere har brændefyret bare været blevet tændt hver 3-4 dage om sommeren.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Kedelvalg 850kvm bolig - energibehovsberegninger

Indlæg af Hjemme teori » 30 nov 2017 11:31

Den med skorstene, tror jeg du har misforstået. Her skal du kun bruge en. Lysningen skal bare være stor nok, til den samlede indfyrede effekt og er den det samme om det er 25kW+25kW eller 50kW.

Og siloen, skal jo bare kunne monteres med 2 snegle, men det kræver noget mere i forhold til plads og indbyrdes placering. Jeg ville ikke selv gå med det, men ønsker man sikkerhed og funktionalitet er det da klart en mulighed.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Kedelvalg 850kvm bolig - energibehovsberegninger

Indlæg af Rakjaer » 30 nov 2017 11:42

Hjemme teori skrev:Den med skorstene, tror jeg du har misforstået. Her skal du kun bruge en. Lysningen skal bare være stor nok, til den samlede indfyrede effekt og er den det samme om det er 25kW+25kW eller 50kW.

Og siloen, skal jo bare kunne monteres med 2 snegle, men det kræver noget mere i forhold til plads og indbyrdes placering. Jeg ville ikke selv gå med det, men ønsker man sikkerhed og funktionalitet er det da klart en mulighed.
For stor lysning giver for lidt træk, det bøvler jeg med lige nu. hvis du sætter 3 fyr til samme skorsten så vil de trække luft igennem hinanden og bum - ikke nok træk. Har en 6 meter høj skorsten med cirka 200mm lysning. Den er ret svær at få ordenlig træk i med 10kW på pillefyret.. Den er dog OK når jeg smider 75kW i brændefyret ;)..
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Kedelvalg 850kvm bolig - energibehovsberegninger

Indlæg af Brandsen » 30 nov 2017 14:45

Halløj i forum,

Scotten står i husets kælder, og anvender husets skorsten, og Baxi står i
en staldlænge, med sin egen stålskorsten. Baxi er en stoker, sådan nogle
hører ikke hjemme i et hus, efter min mening, for med eksotiske brændsler
som f.eks spildkorn, raps, havregryn, osv, giver det langt mere aske, støv, og sod
end 'langhårede' erfaringsmæssigt er indstillet på at acceptere inde i huset. 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Kedelvalg 850kvm bolig - energibehovsberegninger

Indlæg af Hjemme teori » 30 nov 2017 15:26

Så ville jeg nok sætte en røgsuger på, frem for ekstra skorstene.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Kedelvalg 850kvm bolig - energibehovsberegninger

Indlæg af Rakjaer » 30 nov 2017 15:38

Hjemme teori skrev:Så ville jeg nok sætte en røgsuger på, frem for ekstra skorstene.
Findes standard løsninger så røgsugeren automatisk starter hvis trækket falder til under x pa?
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page


Besvar