Hej
Lige en mere, og så skal I nok slippe for mere....
Model af en gammel Aså petroleumsmotor. Originalen har jeg selv, og er forøvrigt til salg sammen med 15 andre gamle petroleumsmotorere.
Har også en Porsche Junior som ny, der skal væk. Arvede den efter min far, som har haft den fra ny, ingen af mine børn er interesseret i den såe... væk skal den.
Porsch'en er en encylindret traktor - diesel- på 15 hk. Min far købte den i 1958, 3 år efter fik han dårlig ryg og solgte gården men beholdt Porschen, så kan I jo selv regne dens tilstand ud.
Petroleumsmotorene er fra tiden før man fik elektricitet på gårdene - ren nostalgi og et meget eftertragtet samlerobjekt.
Nå... videre...
Petroleumsmotorene blev brugt til at trække de værse maskiner i landbruget. Motoren havde sit eget lille hus uden for laden, hvor den stod i, den skulle jo nødigt futte gården af.
Motoren blev startet på benzin, og når den var tilpas varm, slog man den over på petroleum.
Modellen her er med selvansugende indsugningsventil...
Motoren blev kølet ved at man smed et par spande vand ned i det store hul øverst, og som vandet kogte væk var det kølingen på motoren.
Min far havde selv sådan en 6 hk Aså motor, og når der blev tærsket halm, smed min mor æg ned i det kogende vand, når der skulle koges æg. Det var sikkert hurtigere at få dem kogt på den måde end først skulle have tændt op i komfuret......
------------------------------------------------------------------------
Topstykke med hjemme lavet tændrør..
Takthjul....
Originalen står her...
6 Hk. ved 500 rpm...
Glassene øverst - er dryp glas til smøring af cylindren...
BLA står for Brøderene Larsen Aså