Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Multiheat 2,5 indstilling

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Bidstrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 24 jul 2015 00:19
Mit fyr: Baxi Multiheat 2,5F
Areal: 144
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4930
Årligt forbrug: 8,5-9 ton

Multiheat 2,5 indstilling

Indlæg af Bidstrup » 27 okt 2017 23:53

For at gøre en kort historie lang...

Jeg er for 2 år siden flyttet ind i 144 m2 med et MH 2,5F uden iltstyring. Den første vinter fungerede fyret umiddelbart fint, altså efter jeg havde elektriker til at fikse den fuskede tilslutning udenom sikringer mm, og fik monteret slukningen som stod pænt i hjørnet af fyrrummet. Det skal siges at rummet tidligere har været brændt, tilsyneladende over 2 omgange.

Sidste vinter fik jeg problemer med gulvvarmestyringen, og brugte en masse tid på at forsøge få det til at fungere. Dette var tilsyneladendeogså fusket op af de billigste komponenter, den tidligere ejer havde kunne opskrave, og jeg fik det ikke til at virke ordentligt. Så sidste år virkede fyret altså ok, men vi måtte lukke ned for det nogle gange for at få temperaturen i huset ned. I år har jeg så skiftet gulvvarmestyringen, og det fungere fint, MEN nu går fyret så i pause og soder fuldstændig til. Jeg har renset kedlen så godt jeg kan lige pt. (den skal have en ordentlig omgang mere, og jeg skal have ordnet røgrørene ordentligt) og gennemgået indstillingerne. Det er første gang jeg roder med indstillinger, så bær over med mig :)

Synes den brænder meget langt tilbage i kammeret, og i pause er der kun flamme helt tilbage ved sneglen. Der er også masser af ubrændte piller.

Lige nu står den så til:
-20
H0,2
L0,1
P05

Høj
Luft 20
SEK 30

Lav
Luft 10
SEK 60

Da den gik i pause var frem 77 og retur 71. SET er 75
Røgtemp ligger lige nu på 130 i pause, og ellers 145-170 i høj/lav.

Hvad skal jeg skrue på for at få det til at spille? Eller skal jeg indstille mig på at fyret kun skal køre et par timer om dagen?


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Multiheat 2,5 indstilling

Indlæg af Brandsen » 28 okt 2017 10:48

Halløj i forum,

Du skal i hvert fald have renset lidt bedre, du skal kunne ramme en røgtemp på omkring 110 grader
med nyrenset kedel. Det er før set nogen 'glemmer' at rense røgkassen, den du kommer ind til via
de små dæksler bag de høje smalle sideskjolde.

Hvis det er lavet som discount løsning, så er der måske heller ingen trækstabilisator, og det er
efter min mening et must-have på alle stokere.

Du nævner gulvvarmen bliver for høj, så måske har du ikke to shunt ventiler på ?
Der skal være både en kedelshunt, tæt på fyret, som lige spæder det kolde returvand
op med lidt af det 75 grader varme vand fra fremløbet, sådan din retur temp der vises i displayet
er mindst 60 grader, for at undgå kondens og spændingsskader.
Og så skal du have en anlægsshunt, der typisk sidder længere ude i varmeanlæget, der har til formål
at drosle de 75 grader varme fremløb ned til 30 - 40 grader, sådan din gulvvarme og radiatorer ikke
bliver udsat for 75 grader varmt vand.

Ovenstående er nok ikke hele løsningen på problemerne, med nogle ting at starte med at kontrollere.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Multiheat 2,5 indstilling

Indlæg af thy » 28 okt 2017 11:12

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Du skal i hvert fald have renset lidt bedre, du skal kunne ramme en røgtemp på omkring 110 grader
med nyrenset kedel. Det er før set nogen 'glemmer' at rense røgkassen, den du kommer ind til via
de små dæksler bag de høje smalle sideskjolde.

Hvis det er lavet som discount løsning, så er der måske heller ingen trækstabilisator, og det er
efter min mening et must-have på alle stokere.

Du nævner gulvvarmen bliver for høj, så måske har du ikke to shunt ventiler på ?
Der skal være både en kedelshunt, tæt på fyret, som lige spæder det kolde returvand
op med lidt af det 75 grader varme vand fra fremløbet, sådan din retur temp der vises i displayet
er mindst 60 grader, for at undgå kondens og spændingsskader.
Og så skal du have en anlægsshunt, der typisk sidder længere ude i varmeanlæget, der har til formål
at drosle de 75 grader varme fremløb ned til 30 - 40 grader, sådan din gulvvarme og radiatorer ikke
bliver udsat for 75 grader varmt vand.

Ovenstående er nok ikke hele løsningen på problemerne, med nogle ting at starte med at kontrollere.
Bidstrup skrev:For at gøre en kort historie lang...

Jeg er for 2 år siden flyttet ind i 144 m2 med et MH 2,5F uden iltstyring. Den første vinter fungerede fyret umiddelbart fint, altså efter jeg havde elektriker til at fikse den fuskede tilslutning udenom sikringer mm, og fik monteret slukningen som stod pænt i hjørnet af fyrrummet. Det skal siges at rummet tidligere har været brændt, tilsyneladende over 2 omgange.

Sidste vinter fik jeg problemer med gulvvarmestyringen, og brugte en masse tid på at forsøge få det til at fungere. Dette var tilsyneladendeogså fusket op af de billigste komponenter, den tidligere ejer havde kunne opskrave, og jeg fik det ikke til at virke ordentligt. Så sidste år virkede fyret altså ok, men vi måtte lukke ned for det nogle gange for at få temperaturen i huset ned. I år har jeg så skiftet gulvvarmestyringen, og det fungere fint, MEN nu går fyret så i pause og soder fuldstændig til. Jeg har renset kedlen så godt jeg kan lige pt. (den skal have en ordentlig omgang mere, og jeg skal have ordnet røgrørene ordentligt) og gennemgået indstillingerne. Det er første gang jeg roder med indstillinger, så bær over med mig :)

Synes den brænder meget langt tilbage i kammeret, og i pause er der kun flamme helt tilbage ved sneglen. Der er også masser af ubrændte piller.

Lige nu står den så til:
-20
H0,2
L0,1
P05

Høj
Luft 20
SEK 30

Lav
Luft 10
SEK 60

Da den gik i pause var frem 77 og retur 71. SET er 75
Røgtemp ligger lige nu på 130 i pause, og ellers 145-170 i høj/lav.

Hvad skal jeg skrue på for at få det til at spille? Eller skal jeg indstille mig på at fyret kun skal køre et par timer om dagen?
enig den ligger lidt højt i røgtemp med de indstillinger,som er skruet helt ned..oh hvis blæser fungerer korrekt har du luft overskud og piller brænder tættere på snegl..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Bidstrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 24 jul 2015 00:19
Mit fyr: Baxi Multiheat 2,5F
Areal: 144
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4930
Årligt forbrug: 8,5-9 ton

Re: Multiheat 2,5 indstilling

Indlæg af Bidstrup » 28 okt 2017 11:35

Ja den skal helt sikkert renses bedre.
Og korrekt, der er ikke trækstabilisator. Der er dog shunts på, grunden til den høje temperatur sidste vinter var det defekte gulvvarmestyring. Den slukkede simpelthen ikke som den skulle, så alting bare kørte på fuld skrald.
Men i mener altså ikke jeg kan drosle den mere ned?

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Multiheat 2,5 indstilling

Indlæg af thy » 28 okt 2017 11:47

Bidstrup skrev:Ja den skal helt sikkert renses bedre.
Og korrekt, der er ikke trækstabilisator. Der er dog shunts på, grunden til den høje temperatur sidste vinter var det defekte gulvvarmestyring. Den slukkede simpelthen ikke som den skulle, så alting bare kørte på fuld skrald.
Men i mener altså ikke jeg kan drosle den mere ned?
så skal luften sænkes med 2 på høj og lav ellers ikke
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Bidstrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 24 jul 2015 00:19
Mit fyr: Baxi Multiheat 2,5F
Areal: 144
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4930
Årligt forbrug: 8,5-9 ton

Re: Multiheat 2,5 indstilling

Indlæg af Bidstrup » 28 okt 2017 11:51

Det prøver jeg, og så må jeg jo nok indstille mig på at skulle bruge mere tid på at starte/stoppe fyret, når nu jeg ikke har lyst til at bo i en sauna :)
Mange tak for hjælpen!

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Multiheat 2,5 indstilling

Indlæg af Brandsen » 28 okt 2017 12:09

Halløj i forum,

Ok, defekt styring forklarer jo meget.

Ellers ser det ud til du bruger lige rigeligt træpiller til kun 144m2, og det vil både bedre resning og
en trækfætter hjælpe på. Med hensyn til rensning, er det almindelig visdom her på Stoker Pro, at
der skal anvendes gardinbørste på boremaskine til rensning af røgkanalerne, altså dem turbulatorerne
sidder i. Der er i praksis en verden til forskel, om der anvendes boremaskine eller ikke.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Bidstrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 24 jul 2015 00:19
Mit fyr: Baxi Multiheat 2,5F
Areal: 144
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4930
Årligt forbrug: 8,5-9 ton

Re: Multiheat 2,5 indstilling

Indlæg af Bidstrup » 28 okt 2017 14:08

Ja den med boremaskinen lurede jeg selv ret hurtigt. Om ikke andet er det i hvert fald tidsbesparende i forhold til håndkraft :D
Og jeg har jo luret her i forum i noget tid, og har blandt andet fundet løsningen på en fejl kort efter vi overtog huset (brændt sikring), bare ved at læse tråde igennem.
Jeg har renset igen, og stillet luften en smule ned som foreslået. Allerede ved opstart var det meget anderledes end før. Der er slet ikke så meget knald på som før, og flammen er fremme i kammeret. Det har den aldrig været før. Kan det tænkes at styringen har været gået i ged indtil det blev lukket ned og startet igen?

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Multiheat 2,5 indstilling

Indlæg af Brandsen » 28 okt 2017 16:53

Halløj i forum,

Ja, styringen kan godt gå 'i ged', jeg har dog aldrig selv oplevet det,
men det er tidligere set at især styringer på 1.5 får storhedsvandvid,
og begynder at køre med 2.5 indstillinger. Sluk i nogle minutter plejer at fixe.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Bidstrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 24 jul 2015 00:19
Mit fyr: Baxi Multiheat 2,5F
Areal: 144
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4930
Årligt forbrug: 8,5-9 ton

Re: Multiheat 2,5 indstilling

Indlæg af Bidstrup » 28 okt 2017 18:52

Nu har det kørt nogle timer, og er gået i lav drift så noget fremskridt er der i hvert fald. I går gik den mere eller mindre direkte fra høj til pause. Flammen er dog gået tilbage til at være næsten inde i sneglen igen.


Besvar