Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nu går tosserne igen i selvsving.

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
pendec

Re: Nu går tosserne igen i selvsving.

Indlæg af pendec » 30 jul 2017 14:04

mchlbk skrev:Læs evt. med på Ingeniørens hjemmeside ing.dk, der får den slags påstande den saglige behandling, de fortjener.
Som på mange andre medier, kender man ikke dem som siger det hele, som jeg er bange for at de er bias som alle de andre som forsøger at fremme deres sag.


Blinky
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 29 okt 2012 01:26
Mit fyr: MGM Comfort 15 KW
Areal: 200 + 60
Brændsel: DLG Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: ca. 8 ton.
Geografisk sted: Vejle
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Nu går tosserne igen i selvsving.

Indlæg af Blinky » 31 jul 2017 18:14


mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Nu går tosserne igen i selvsving.

Indlæg af mchlbk » 01 aug 2017 16:51

pendec skrev:Som på mange andre medier, kender man ikke dem som siger det hele, som jeg er bange for at de er bias som alle de andre som forsøger at fremme deres sag.
Ing.dk er det mest (eneste?) saglige medie vedr. videnskab og teknik i Danmark. Derudover kan man selv læse om den utilstrækkelige målemetode i rapporten. Selv lægmand vil konkludere, at målingerne ikke kan bære konklusionen. Fagligt set er det derfor decideret dårligt håndværk - uanset om man er for eller imod stramninger på området.

Der er muligvis et problem med partikeludledning, der findes bare ikke videnskabeligt grundlag for hverken udledningens størrelse eller deres sundhedsmæssige effekter. Med andre ord: Ingen ved det.

Hvad vi ved er, at nye ovne og fyr udleder væsentlig færre partikler end ældre ovne og fyr. Hvis der er et forureningsproblem er det derfor faldende og vil fortsat falde de næste årtier i takt med udskiftning hos brugerne.

mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Nu går tosserne igen i selvsving.

Indlæg af mchlbk » 01 aug 2017 17:02

Blinky skrev:Nyere ovne er vist frikendt:
https://ing.dk/artikel/kaempe-fejlskud- ... ede-178786
Nemlig, problemet (hvis der er et problem?) ser ud til at løse sig selv i løbet af 10-20 år i takt med den naturlige udskiftning af fyr og ovne hos brugerne.

Hvis man vil fremskynde et fald i udledningen kan man evt. anvende skrotningsordninger eller tilskud til udskiftning til miljømærket udstyr, ligesom man kan skærpe skorstenskrav og tilsyn i problemområder og hvor der forekommer naboklager.

pendec

Re: Nu går tosserne igen i selvsving.

Indlæg af pendec » 01 aug 2017 18:14

mchlbk skrev:Ing.dk er det mest (eneste?) saglige medie vedr. videnskab og teknik i Danmark. Derudover kan man selv læse om den utilstrækkelige målemetode i rapporten. Selv lægmand vil konkludere, at målingerne ikke kan bære konklusionen. Fagligt set er det derfor decideret dårligt håndværk - uanset om man er for eller imod stramninger på området.

Der er muligvis et problem med partikeludledning, der findes bare ikke videnskabeligt grundlag for hverken udledningens størrelse eller deres sundhedsmæssige effekter. Med andre ord: Ingen ved det.

Hvad vi ved er, at nye ovne og fyr udleder væsentlig færre partikler end ældre ovne og fyr. Hvis der er et forureningsproblem er det derfor faldende og vil fortsat falde de næste årtier i takt med udskiftning hos brugerne.
Den rapport jeg linkede til var fra 2004, der er nok også sket meget på 13 år.

Det andet link som blev lagt lyder da også fornuftigt og er ikke ing.dk som har haft fingre i slikposen der, som jeg læser den.


mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Nu går tosserne igen i selvsving.

Indlæg af mchlbk » 09 aug 2017 07:31

Der er faktisk utroligt nok ikke rigtig sket noget på den front siden.

De undersøgelser der er lavet lider af de samme systematiske fejl, som rapporten fra 2004, så konklusionerne er desværre misvisende og bidrager mest af alt til det, som har udviklet sig til en skyttegravskrig.

Men det er positivt, at der arbejdes for forbedring af ovnenes effektivitet og minimering af deres udslip. Det skal bare ikke ske på fjernvarmeselskabernes lobbyorganisations præmisser, da de har deres egne særøkonomiske interesser og dermed er inhabile.


Besvar