Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Helt ny installation RTB 30 - 2 strengs.

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Yannick

Re: Helt ny installation RTB 30 - 2 strengs.

Indlæg af Yannick » 06 aug 2017 10:06

triumph skrev:Jeg faldt lige over denne her:
http://pellets.force.dk/wp-content/uplo ... rrelse.pdf
På s 5 står at 6000 l olie ( = 12 tons træpiller) svare til at man skal have et fyr på 25 KW

Du kan kigge på dit hidtidige forbrug i sommerperioden samt overgangsperioder, da det vil falde væsentligt. Specielt hvis du installere rumtermostat/termostat i vvb.
Hvis du f.eks har brugt 2 tons om sommeren, så er det kun 10 tons træpiller (5000 l olie = 20 KW) du skal dimentionere efter.
Genereelt falder virkningsgraden væsentligt ved meget lave kedel ydelser, og samtidigt bliver rørtab ofte ligeså stort som den nyttiggjorte varme. Derfor er det en god ide at stoppe fyret, og så kun varme i korte perioder, for at minimere rørtab
På side 4 ser man fastbrændselskedeldimensionering på baggrund af husets alder og areal. Huset er fra 1892, renoveret 1960, og 330 kvm. Så harmonerer det jo meget godt?

Bortset fra det, så har jeg ikke et reelt sommerforbrug at regne ud fra, da vores nuværende system har en lækage og baxien derfor ikke kan lave lidt nok varme.

Men det svarede dog stadig ikke på om der er noget at tabe på at overdimensionere? TI's rapport på RTB30 viser at virkningsgraden er bedre ved lav ydelse end ved høj ydelse?


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Helt ny installation RTB 30 - 2 strengs.

Indlæg af triumph » 06 aug 2017 10:10

Bemærk venligst at lavlast er målt ved 7,5 KW, og kedlen brænder fint, men ikke særligt økonomisk ved 2 KW
Min far har et lille hus, hans rørtab er 1½ KW, så hans fyr brænder i minimums last, uden at fyret dækker andet en rørtabet.

Yannick

Re: Helt ny installation RTB 30 - 2 strengs.

Indlæg af Yannick » 06 aug 2017 10:21

Kan det ikke løses ved at sætte en beholder på så den kører på fuld drift i længere tid og stopper i længere tid?

Det jeg kan sige om vores varmebehov er at vi med den nuværende løsning hvor baxien er slukket, har haft behov for en gasovn for at holde varmen om sommeren.. Og at vi supplerer med det om vinteren.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Helt ny installation RTB 30 - 2 strengs.

Indlæg af triumph » 06 aug 2017 12:13

Yannick skrev:Kan det ikke løses ved at sætte en beholder på så den kører på fuld drift i længere tid og stopper i længere tid?

Det jeg kan sige om vores varmebehov er at vi med den nuværende løsning hvor baxien er slukket, har haft behov for en gasovn for at holde varmen om sommeren.. Og at vi supplerer med det om vinteren.
En buffertank giver også varmetab, og fjerner ikke rørtab. Derfor er rumtermostat/termostat i vvb (vv prioritering) den bedste løsning. RTB styringen er forberedt for dette. Denne løsning giver også bedre komfort i overgangsperioder, + billigt vv om sommeren
Last edited by 1 on triumph; edited 6 times in total

Yannick

Re: Helt ny installation RTB 30 - 2 strengs.

Indlæg af Yannick » 06 aug 2017 12:15

Gør de termostater at fyret kun starter når rummene og vvb faktisk har brug for det så, eller hvordan fungerer det?


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Helt ny installation RTB 30 - 2 strengs.

Indlæg af triumph » 06 aug 2017 12:37

Yannick skrev:Gør de termostater at fyret kun starter når rummene og vvb faktisk har brug for det så, eller hvordan fungerer det?
Man kan få en rumtermostat og vv priotering med 2 eller 3 vejs ventil. Jeg ville tage 3 vejs versionen. Det virker ved at der sidder en termostat i et rum, samt en i vvb. Fyret køre kun hvis der kaldes på varme. Hvis vvb kalder på varme, skifter 3 vejs ventil, og leder vand til vvb, og dermed ikke til alle radiatorene i dit hus, hvilket sparede mig et betydeligt rørtab om sommeren. Når setpunkt i vvb er nået, skifter 3 vejsventil tilbage, fyr stopper, og fyrets restvarme afsættes i hus.
Hvis hus kalder på varme, starter fyr og cirkulationspumpe, hvis du feks sætter rumtermostat på 22 c, kan du sætte dine radiatorventiler så de varmer rummet op til 24-25 c. Når rummet når 23, c stopper fyr, og så starter det igen ved 21 C.
Jeg har en rumtermostat med ugeur og natsænkning.
I overgangsperioder er det ofte sådan at fyret starter kl 5 om morgnen, og så en gang om aften, eller køre det ikke
Her er link til NBE datablad:

http://www.nbe.dk/wp-content/uploads/20 ... -stik1.pdf
http://www.nbe.dk/wp-content/uploads/20 ... -polet.pdf
Jeg syntes at rumtermostat fra NBE er noget billigt skrammel, og den har ikke ugeur => at man ikke kan stille andre setpunkter til weekenden, så jeg har købt en ala denne her:
http://dk.rs-online.com/web/p/digitale- ... r/7194152/

Yannick

Re: Helt ny installation RTB 30 - 2 strengs.

Indlæg af Yannick » 06 aug 2017 15:53

Holder man kedlen over de 60 grader på den måde? Har en vvs'er der siger at der kan dannes noget ætsende hvis den ikke er min 60 grader

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Helt ny installation RTB 30 - 2 strengs.

Indlæg af triumph » 06 aug 2017 16:29

Yannick skrev:Holder man kedlen over de 60 grader på den måde? Har en vvs'er der siger at der kan dannes noget ætsende hvis den ikke er min 60 grader
Under drift gør den,
Når den er slukket, gør den naturligtvis ikke.

Yannick

Re: Helt ny installation RTB 30 - 2 strengs.

Indlæg af Yannick » 06 aug 2017 16:30

Hvis den bliver blæst ren når den stopper er det vel egentlig heller ikke noget problem?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Helt ny installation RTB 30 - 2 strengs.

Indlæg af triumph » 06 aug 2017 18:16

det gør den


Besvar