nyt stokerfyr

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
pga
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 7
Tilmeldt: 11 jul 2008 13:27

nyt stokerfyr

Indlæg af pga »

Jeg står og skal investere i et nyt stokerfyr. Jeg har foreløbig kikket på Biowin BW210 og Herz PS20. Er der nogen som har erfaring med disse eller har andre alternativer? :wink:

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: nyt stokerfyr

Indlæg af MichaelK »

Hej

Det var nogle halvkraftige fyr du har fat i der. Har du mange kvm., der skal varmes op?
En BioWin 150 (15KW), kan snildt klare 300 kvm. i et gennemsnitligt isoleret hus.

Så lige en kommentar til det økonomiske aspekt i den nye investering. En BioWin er
forholdsvis dyr i forhold til andre mærker. Jeg mener at førstegangskøbere har størst
fordel af et så dyrt anlæg. Andre, som dig, der "bare" udskifter en stoker med en anden,
spare ikke ret meget. Det har betydning for tilbagebetalingstiden.

Lad os tage et par eksempler.

En Førstegangskøber går fra olie til træpiller. Før brugte han
30.000,-/år til opvarmning. Efter indkøb af stoker, bruger han 12.000,-
Altså en besparelse på 18.000,-
Investeringen som førstegangskøber (BioWin), ligger i omegnen af
90.000,- (Indkøb af fyr. Indretning af fyrrum. Installation m.m.)

Tilbagebetalingstid 5 år.

Du skal udskifte en stoker med en anden. Her er besparelsen ikke så stor.
For Du har i forvejen billig varme. Spare du 8000,-/år er det vist højt sat.
Din investering er til gengæld ikke så høj. Måske 80.000,- Da Du i forvejen
har et fuldt indrettet fyrrum. Det giver til tilbagebetalingstid på min. 10 år.

Altså en dobbelt så lang tilbagebetalingstid i forhold til førstegangskøberen!

Disse økonomiske forhold bør tages i betragtning, når Du udskifter dit fyr. Til gengæld
er BioWin jo en lækker sag. Selvrensende, passer sig selv og alt det der. Men den er
også dyr! (Selvrensning er på eksklusiv modellerne)

Jeg mener at der findes andre, og billigere alternativer, når det kun drejer sig om
udskiftning af en stoker med en anden stoker.

BioWin er for dem, der vil have det nemt, og ikke gider at rode med indstil linger og
andre ting. Det har da også sine fordele, men er det en dobbelt så lang tilbagebetalings-
tid værd?

Mine ovenstående betragtninger mht. din besparelse, er baseret på kvalificerede
gætterier. Udfyldt gerne din profil, så er nemmere at hjælpe dig.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
pga
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 7
Tilmeldt: 11 jul 2008 13:27

Re: nyt stokerfyr

Indlæg af pga »

Tak for svaret.
Mit hus er 290m2 i 2plan og godt isoleret.
Årsagen til at jeg har set på disse kedler er:
Automatisk rensning af hedeflader er meget vigtig og jeg regner med at kan spare 1-2tons piller om året i forhold til hvis man glemmer at rense hedefladerne, det er jo altid sjovt det første halve år.
Størrelsen af kedlen er udfra at jeg vil køre med akkumuleringstank, som kræver at kedlen har selvtænding og kan køre "akkumuleringsdrift" dette vil øge kedlens virkningsgrad med 1 -2%
Det vil også gøre at man har mulighed for at køre natsænkning på gulvvarmen og når man gør det skal man udskifte sædeventilerne på blandesløjfen og istedet montere motorventiler for at få det forøgede flow.
Biowin er en forholdsvis dyr kedel, men hvis man går ind på sydenergi's hjemmeside har de et stokerfyr som de kalder Hoval Biolyt og det er det samme som Biowin, bare billigere
http://www.sydenergi.dk/index.aspx?articleid=+1360+1360
pga
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 7
Tilmeldt: 11 jul 2008 13:27

Re: nyt stokerfyr

Indlæg af pga »

Jeg glemte at nævne at jeg pt fyrer med olie i en gammel vølund kedel med en skorstenstemperatur på 260grC
mvh. pga
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: nyt stokerfyr

Indlæg af thy »

akumuleringstank koster jo også noget i virkningsgrad så umidelbart er det ikke rentabelt...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

pga
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 7
Tilmeldt: 11 jul 2008 13:27

Re: nyt stokerfyr

Indlæg af pga »

En tank koster selvfølgelig også, men jeg regner ikke etableringen for noget, fordi jeg har en beholder tilrådighed.
Mange går rundt og mener at man ikke må købe en kedel til stokerdrift for stor, fordi så kører den for meget dellast og effektiviteten falder, og det er også rigtigt når kedlen ikke udstyret med selvtænder, derimod når kedlen er etableret med selvtænder, vil du få væsentlig bedre økonomi ved drift med akkumuleringstank. Det kræver selvfølgelig også at tanken er ordentlig isoleret. :great:
mvh. pga
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: nyt stokerfyr

Indlæg af pelle »

pga skrev:En tank koster selvfølgelig også, men jeg regner ikke etableringen for noget, fordi jeg har en beholder tilrådighed.
Mange går rundt og mener at man ikke må købe en kedel til stokerdrift for stor, fordi så kører den for meget dellast og effektiviteten falder, og det er også rigtigt når kedlen ikke udstyret med selvtænder, derimod når kedlen er etableret med selvtænder, vil du få væsentlig bedre økonomi ved drift med akkumuleringstank. Det kræver selvfølgelig også at tanken er ordentlig isoleret. :great:
mvh. pga
Jeps. Jeg er enig. Og spar endelig ikke på isoleringen. Men kedlen behøver nu ikke være ret meget større alligevel.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: nyt stokerfyr

Indlæg af MichaelK »

Hej

Akkumuleringstank på et biowin anlæg?????? :roll:

BioWin er modulerende. D.v.s. at den selv skruer op og ned for ydelsen alt efter, hvor meget der er brug for.
Tillige er der automatisk tænd/sluk funktion. Der er altså ingen grund til at skulle ofre plads på en tank.

Med mindre du har planer om et solvarmeanlæg engang i fremtiden (til sommerdriften).

Vil du spare piller, så få centralvarmesryringsmodulet med til Biowin'en. Her kan du styre natsænkning,
VVB temperatur, og programere den til at lave varme/varmt vand på ganske bestemte tidspunkter.
Det er noget der spare piller. Ca. 1 tons i forhold til kørsel uden modul.
Der kan så installeres moduler i flere forskellige rum i huset. Der hver især, ved hjælp af motorventiler,
kan styre varmen i de enkelte rum.

Du skriver at dit hus er godt isoleret. Derfor ville jeg aldrig vælge noget der var større en 15 Kw.
Automatisk rensning af hedefladerne, findes også på 15 Kw modellen, i den serie der hedder Eksklusive.

Summa sumarum, jeg tror ikke på at Du kan øge kedlens virkningsgrad væsentlig med akkutank!

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: nyt stokerfyr

Indlæg af pelle »

Men Michael, du glemmer jo lige at dit fyr står som en stor radiator. Og er varm hele tiden. Og har en stor køling fra skorstenen.
Der var det altså bedre at lade varmen strømme op i en godt isoleret lagertank. Så er fyrerummet kold hele sommeren. Blot lige for at du også skal se det fra den perspektiv.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
16
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: nyt stokerfyr

Indlæg af Lau »

I de anlæg jeg har set, fra Sverige, der er det "nærmest normen" med en akku-tank.
Og man må nok se i øjnene at Sverige er en del længere fremme end DK, når det gælder pillefyr.

De siger at den effektivitet der går tabt i en akkutank, den bliver vundet i den effektivitet kedelen kan opnå, pga tillægget med akkutank.
Om det så er svensk "sprit-snak" det ved jeg intet om..

Besvar