Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny brænder til multien...

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: Ny brænder til multien...

Indlæg af stokerbent » 12 jul 2008 21:58

Det ser sku fint ud troldmand

den føler der kigger på om der er piller i fald røret har den en timer så den ikke slukker fyret hvis en enkelt pille skulle bryde strålen til fotocellen. Eller den får lidt støv på sig kunne man jo lade den ren blæse lidt i et par sekunder igennem røret inden den lukker ned for det hele. Derved vil den fjerne evt støv der kunne være skyld i strålen blev brudt, og fyret ville køre vidre uden at slukke

bare en lille tanke

har du problemer med at finde ud af digital timeren kan du skrive et model nummer og type samt fabrikat så kan jeg nok foklare dig hvordan den skal kobles til


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Ny brænder til multien...

Indlæg af Troldmand. » 12 jul 2008 22:22

stokerbent skrev:Det ser sku fint ud troldmand

den føler der kigger på om der er piller i fald røret har den en timer så den ikke slukker fyret hvis en enkelt pille skulle bryde strålen til fotocellen. Eller den får lidt støv på sig kunne man jo lade den ren blæse lidt i et par sekunder igennem røret inden den lukker ned for det hele. Derved vil den fjerne evt støv der kunne være skyld i strålen blev brudt, og fyret ville køre vidre uden at slukke

bare en lille tanke

har du problemer med at finde ud af digital timeren kan du skrive et model nummer og type samt fabrikat så kan jeg nok foklare dig hvordan den skal kobles til
Hej Stokerbent
Godt spurgt - nej som jeg har lavet det, registrer den ikke en enkelt pille der lige kommer forbi og bryder lysstrålen, først når strålen er brudt totalt slukker fyret :great: :great:
Timeren vender lige tilbage i morgen - den er så simpel, at jeg burde kunne få den til at køre - men nej... måske er den i udu.

jesperrl
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 08 jul 2008 20:01
Mit fyr: Scotte 16 Kw på opop 418
Areal: 200 m2 + 45 m2
Brændsel: Barlinek ecopellets 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7800
Dagligt forbrug: ca 20 kg i nov
Årligt forbrug: ca. 7
Geografisk sted: Lyby, Skive

Re: Ny brænder til multien...

Indlæg af jesperrl » 07 aug 2008 09:25

Troldmand. skrev:Hej!!!!
Sidste nyt.
Som tidligere nævnt styringen er nu oppe at køre.

Lidt billeder...

Og hvad kan den så???
Jo.
Når timeren (undskyld det er en gammel analog ting) har skam en digital, jeg ikke kan finde ud af.
Når timer-uret tænder ( længst til V.) sluttes strømmen til timer (piller) og pilletiførslen stopper, blæseren kører nu op på fuld hastighed og herden brænder ud for ild. Når ilden er brændt ud starter timer (Rens m) og herden bliver rengjort overalt.
Når Rens m, er færdig, tændes der for timer (tænd og piller) når der er givet tilpas med piller slukker timer (piller) og tænderen kører videre til der er godt gang i fyret og timer (tænd) slukker.
Hmmmmm var det til at fatte????
Alt i alt tager det ca 6 minutter.

Billede

Jeg har også "pralet" med, at den ikke kan brænde tilbage. Er der noget jeg ikke har gennemskuet så sig gerne frem :great:
Jo..
En simpel føler der sender en lysstråle tværs igennem nedfaldsrøret.
Fungerer sådan..
Føleren sender en lysstråle gennem nedfaldsrøret - på modsatte side er der et lille spej, som reflektere lysstrålen tilbage til senderen - så længe føleren får lys tilbage er den "glad" og lader fyret køre.
Skulle fyret - af en eller anden grund brænde tilbage ""nedfalds røret fyldes med piller", brænder det kun tilbage ""fyldes med piller"" til føleren, da den har stoppet for piller, da de nåede op til føleren og brød lysstrålen. Såre simpelt - så simpelt at alle faldstoker fyr burde have sådan en..
Elektronikken til føleren er så simpel at "alle" kan finde ud af det.

Billede

Spejlet er gjort drejeligt for rengøringens skyld.
Kunne du ikke smide et diagram + stykliste til det du har brugt til lysføleren?
Mvh
Jesper
16 KW Scotte sw ver 4.13 på Opop 418 kedel, Alpha pro pumpe, 18 meter 2x32 mm preisoleret pex mellem fyrrum og beboelse, 110 liter vvb i beboelse.


Besvar