Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kl, Kl2 godkendt diskussion

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
Besvar
KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af KimW » 07 jul 2008 22:48

Standardnørd:

Min KL stoker er installeret FØR 1/6 og er godkendt af skorstensfejeren, det er uomtvistligt.
Skulle det vise sig at VVS-eksperten svindler med godkendelserne, ja så er det en sag der afklares i en evt. retssag.

Mht den dokumentation der fremvises, så vil ALLE KL stokere være ulovlig opsat også før 1/6, da de gamle regler også kræver en 303-5?

Mht at gennemgå alle stokere, så lyder det som en god ide.


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af MichaelK » 08 jul 2008 00:47

KimW skrev:Standardnørd:

Min KL stoker er installeret FØR 1/6 og er godkendt af skorstensfejeren, det er uomtvistligt.
Skulle det vise sig at VVS-eksperten svindler med godkendelserne, ja så er det en sag der afklares i en evt. retssag.

Mht den dokumentation der fremvises, så vil ALLE KL stokere være ulovlig opsat også før 1/6, da de gamle regler også kræver en 303-5?
Mht at gennemgå alle stokere, så lyder det som en god ide.
Hej

Har lige markeret et par punkter med rødt.

Ad.:1
Din stoker er installeret før 1/6-08, altså er den lovlig. Også selvom den ikke skulle være godkendt efter DS/EN 303-5.

Ad.:2
Alle stokere, der er godkendt efter de gamle regler, installerede, og godkendte inden 1/6-08 er lovlige.

Egentlig trådte DS/EN 303-5 i kraft pr. 1/1-08, men p.g.a. indførelsen af en overgangsordning løbende i perioden 1/1 - 1/6-08,
var det først efter 1/6-08 at anlæggene skulle overholde den nye godkendelse.

Jeg vil dermed bestride din påstand om, at stokere opsat i overgangsperioden, eller endda før, skulle være ulovlige!

Overgangsordninger ved indførelse af nye regelsæt/godkendelsesmetoder er ikke noget særsyn. Det giver forhandlere og
producenter mulighed for, at få solgt anlæg, der efter 1/6-08 vil være at betragte som ulovlige at installere.


Nå, men tilbage til godkendelsen af KL.

J.f. de forskellige links i denne tråd bla. http://www.ichpw.zabrze.pl/?p=en/menu/d/d5/d5_2/index, siger overskriften
jo en del. Der står "Non-Accredited analysis of Combustion Laboratory". Her figurere EN-303-5 på listen.

På dansk bliver det til noget henad : "Ikke-akkrediteret analyse af forbrændning Laboratorium". Det forstår jeg som, at
omtalte laboratorium IKKE er akkrediteret til at foretage tests, og dermed godkende produkter, efter EN-303-5!

Skulle forhandlere/producenter forsøge at få godkendt en stoker på dette laboratorium, skulle dette altså ikke kunne
lade sig gøre uden der er "fusket" med procedurene. Der er dog, efter min vurdering, et par mulige fejlkilder.

1.:
Den polske oversættelse af siden, en oversættelse jeg antager De selv har lavet, er så mangelfuld/dårlig at det giver
anledning til misforståelser.

2.:
Siden er ikke opdateret med de seneste oplysninger.

Da det ikke er muligt for mig at kunne påvise nogen af disse påstande, vil det i sagens natur være næsten umuligt
at tilbagevise, eller omvendt bevise, om der er tale om nogen af ovenstående fejlkilder.

Jeg kan dog konstatere, at der stadig hersker en vis forvirring om denne sag. Dog kan vi forholde os til følgende:

Får man fremvist en godkendelse efter DS/EN 303-5 ved køb af et fyr, kan man være sikker på at man ikke
senere kan drages til ansvar for, om godkendelsen er forkert. Dette ansvar påhviler alene sælgeren af fyret.
Idet man som almindelig forbruger ikke kan forventes at vide bedre.

Længere er den ikke!

At nogen medlemmer af dette forum så borer videre i denne sag, er al ære værd. Hatten af for Dem.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af Ole S. » 08 jul 2008 01:13

Ulrik skrev:Ja, det er off topic at spørge ind til hvem brugerne er og heller ikke relevant for tråden.
Standardnørd har, som så mange andre brugere, valgt at være anonym. Det synes jeg vi skal respektere.


Tilbage til emnet.
Jeg har snakket med maa idag og han har lovet at vende tilbage med dokumenter. Så vi hører nok snart fra ham igen.
I den forbindelse kunne det jo være interessant at få indsigt i selve de testrapporter der er udarbejdet ved prøvningen.
Hej

Ja du har fuldstændig ret Ulrik, det har ingen relevans for tråden ( Derfor Off topic). Men somme tider kan det sætte tingene i perspektiv at vide hvem folk er, men Standardnørd har afkræftet at han ikke har et horn i siden på vvs-eksperten. og det må vi jo så tro på.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
aastrup
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 06 jan 2008 11:32
Mit fyr: goliath 25 kw. modulerende
Areal: 250
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4850
Dagligt forbrug: 25-30 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: FALSTER 4850

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af aastrup » 08 jul 2008 15:58

her er lidt fra teknoloisk
Der skal forelægge en prøvningsattest, lavet på baggrund af en akkrediteret rapport udført efter DS/EN303-5 (el. evt. DS/EN15270), der dokumenterer at emissionskravene er overholdt. Men læs mere om reglerne på følgende hjemmeside:

www.energitjenesten.dk/index.php?id=2281

og klik videre herfra til Miljøstyrelsens hjemmeside hvor bekendtgørelsen står i sin helhed, ligesom der findes et notat med svar på konkrete spørgsmål.
MVH.AASTRUP
Rigtige mænd er far til fem

KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af KimW » 08 jul 2008 19:22

MichaelK skrev:
Ad.:2
Alle stokere, der er godkendt efter de gamle regler, installerede, og godkendte inden 1/6-08 er lovlige.

Egentlig trådte DS/EN 303-5 i kraft pr. 1/1-08, men p.g.a. indførelsen af en overgangsordning løbende i perioden 1/1 - 1/6-08,
var det først efter 1/6-08 at anlæggene skulle overholde den nye godkendelse.

Jeg vil dermed bestride din påstand om, at stokere opsat i overgangsperioden, eller endda før, skulle være ulovlige!

Mvh.

Jeg vil så lige henlede din opmærksomhed på det ? der er efter mit spørgsmål.
Det er ikke en påstand men et spørgsmål jeg har stillet.


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af MichaelK » 08 jul 2008 20:39

OK. KimW.

Det var din formulering af spørgsmålet, der fik mig til at overse ?-tegnet.

mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

agentjensen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af agentjensen » 09 jul 2008 11:44

Se nu spørger jeg sikkert dumt.

I Oktober 2007 gik mit gamle uniboiler stoker utæt.

Jeg købte og fik monteret et KL 15kw istedet og er glad for det - det spiller maks for mig.

Jeg har ikke decideret haft kontakt til skorstensfejeren i forbindelse med skift af stoker, men han har været hos mig og rense skorsten og røgrør i stokerrum m.m.

Uden kommentarer.

Men al dette snak om godkendelser m.m. har gjort mig lidt usikker.

Som jeg har forstået det så er den stoker jeg købte i oktober 2007 og fik monteret i oktober 2007 godkendt efter de på den tid gældende regler - om den gør efter de nye skal jeg ikke udtale mig om.

Men jeg har ikke nogen erklæring/godkendelse fra en skorstensfejer i forbindelse med den nyt fyr.
Kun at det gamle fyrrum var godkendt m.m.
(jeg har selvfølgelig en monteringsfaktura til bekræftelse af monteringstidspunkt)

Har jeg et "problem" nu eller ??? :| :| :|

Håber I kan svarer mig på jævnt dansk - uden §, love m.m - dem har jeg ikke så meget forsrtand på.

Mvh


Michael / AgentJensen

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af Ulrik » 09 jul 2008 11:53

Hej Agentjensen

Jeg er sikker på at du ikke har noget problem i forhold til snakken om akkreditering osv.
Men jeg tror faktisk det kan være et problem at du aldrig har fået den godkendt.
Ring til fejeren og spørg hvordan du skal forholde dig.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Idrift2008
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 20 jul 2008 22:43
Mit fyr: Woody 16 kw på opop 418
Areal: 215
Brændsel: Nu på piller
Årligt forbrug: Håber < 7 ton
Geografisk sted: Juelsminde

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af Idrift2008 » 22 jul 2008 20:49

Hej
Er der kommet en afklaring
Eller er dette fyr det første der skal males med guldspray
Ha en positiv oplevelse af livet
MKH
Lars R

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Kl/Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af jni » 24 jul 2008 07:49

Det er altså godt der er folk som Ulik og standardnørd til, kanonarbejde !
Som jeg ser dette her så er KL kedlen forsynet med en EN 303-5 mærkeplade.
Forhandleren henviser til en test udført på et polsk laboratorie.
Men da der kun er 4 steder der er akititeret til at lave denne test, og det polske laberatorie ikke er et af dem. Jammen så må der jo være tale om dokumentfalsk.
Dokumentfalsk bør vel meldes til politet, eller.....
Det der får mig til at være i tvivl er de menesker der i god tro har købt en KL. Hvad sker der med dem, historien med firma "klatkage" er jo nok ikke ved siden af.
Vi må håbe at VVS exsperten får fingerne ud, og får fremskaffet en rigtig godkendelse i en hvis fart. Både for deres egen skyld, for der er ikke tvivl om at denne måde at drive forretning på ikke går ret længe. Men også for alle dem som ikke ved om deres anlæg er lovligt, eller ej.
mvh jesper


Besvar