Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Snegl dør ved 100% efter 2-3 træk?

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
wup10dk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 03 dec 2016 01:09
Mit fyr: Baxi 2,5
Areal: 170
Brændsel: Barlinek Piller
Årligt forbrug: 6-8
Geografisk sted: 4900 Nakskov
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 1 gang

Snegl dør ved 100% efter 2-3 træk?

Indlæg af wup10dk » 03 mar 2017 09:19

Hej
Min snegl ville åbenbart lige vælge og drille idag!
Ren tilfældig måtte jeg op kl 6 til morges, da jeg hører fyret kører på fuld knald, tænker jeg det er en kold morgen.
kigger ud og ser ingen frost?
går så i fyrrummet og tjekker, den er helt nede på 67 grader og banker derudaf med blæser og så er det jeg pludselig kom i tanke om jeg slet ikke havde hørt sneglen.
Den var helt død, ohh ve tænkte jeg og slukkede fyret, fik åbnet lågen og så den var brændt godt op ved sneglens ende.
Fik lidt koldsved, fandens til tidspunkt og stå af, men da bedre nu end 5 min efter man var gået i seng.
Men den ville åbenbart have en pause for lidt efter prøvede jeg da og kunne nemt manuelt køre sneglen, så startede den op og den kørte lidt og døde så i sneglen igen, dette skete nogle gange til jeg havde fået temp op, så gik den på 30/100% der ville den godt køre selv hele tiden.
Men den vil ikke på konstant 100%
Hvad er der galt, efter bad og morgenmad var den i kneb igen og døde da den kørte op på fuld skrue omkring de 70-71 grader.
Nogen hjælp
Flemming/THY ?

mvh.
Frank skov

Fyret har kørt 4 sæsoner nu i dette hus på ca 170 kvm. 10 store gamle radiatorer med moderne termostater, gulvvarme i køkkenet efter renovering.
120L Metro vandvarmer der kører på el om sommeren.
Bruger 6tons Barlinek 8mm plus lidt Polar Power 8mm fra jem og fix i opstart og hvis der skal fyres lidt længere mod sæson slut for ikke at have nogen sommeren over.
Fyret er et Baxi 2,5 - med en pilletank der kan tage 200 kg piller, alt after udetemp holder en tankfuld 5-8 dage.
Der er ilt styring til, som jeg dog ikke bruger da jeg ikke kan tolke indstillinger.
(Og ud fra flere siges det og sode mere, skorstensfejer er tilfreds med som det ser ud nu, det er monteret, men ikke aktiveret)
Asken er jævn og alt efter årstiden fra hvid til brun/sort.
jeg har fundet ud af og pille varmevendere/vekslere ud og ind alt efter kulde, pt. bruger jeg 4 og når vi er under minus bruger jeg 6 stk.
Ellers kan jeg slet ikke komme af med varmen.
har aldrig haft alle i.
har aldrig haft problemer udover dummefejlene i starten, manglende rengøring osv..


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10376
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Snegl dør ved 100% efter 2-3 træk?

Indlæg af thy » 03 mar 2017 12:25

wup10dk skrev:Hej
Min snegl ville åbenbart lige vælge og drille idag!
Ren tilfældig måtte jeg op kl 6 til morges, da jeg hører fyret kører på fuld knald, tænker jeg det er en kold morgen.
kigger ud og ser ingen frost?
går så i fyrrummet og tjekker, den er helt nede på 67 grader og banker derudaf med blæser og så er det jeg pludselig kom i tanke om jeg slet ikke havde hørt sneglen.
Den var helt død, ohh ve tænkte jeg og slukkede fyret, fik åbnet lågen og så den var brændt godt op ved sneglens ende.
Fik lidt koldsved, fandens til tidspunkt og stå af, men da bedre nu end 5 min efter man var gået i seng.
Men den ville åbenbart have en pause for lidt efter prøvede jeg da og kunne nemt manuelt køre sneglen, så startede den op og den kørte lidt og døde så i sneglen igen, dette skete nogle gange til jeg havde fået temp op, så gik den på 30/100% der ville den godt køre selv hele tiden.
Men den vil ikke på konstant 100%
Hvad er der galt, efter bad og morgenmad var den i kneb igen og døde da den kørte op på fuld skrue omkring de 70-71 grader.
Nogen hjælp
Flemming/THY ?

mvh.
Frank skov

Fyret har kørt 4 sæsoner nu i dette hus på ca 170 kvm. 10 store gamle radiatorer med moderne termostater, gulvvarme i køkkenet efter renovering.
120L Metro vandvarmer der kører på el om sommeren.
Bruger 6tons Barlinek 8mm plus lidt Polar Power 8mm fra jem og fix i opstart og hvis der skal fyres lidt længere mod sæson slut for ikke at have nogen sommeren over.
Fyret er et Baxi 2,5 - med en pilletank der kan tage 200 kg piller, alt after udetemp holder en tankfuld 5-8 dage.
Der er ilt styring til, som jeg dog ikke bruger da jeg ikke kan tolke indstillinger.
(Og ud fra flere siges det og sode mere, skorstensfejer er tilfreds med som det ser ud nu, det er monteret, men ikke aktiveret)
Asken er jævn og alt efter årstiden fra hvid til brun/sort.
jeg har fundet ud af og pille varmevendere/vekslere ud og ind alt efter kulde, pt. bruger jeg 4 og når vi er under minus bruger jeg 6 stk.
Ellers kan jeg slet ikke komme af med varmen.
har aldrig haft alle i.
har aldrig haft problemer udover dummefejlene i starten, manglende rengøring osv..
Hmm
det er samme kontakt sæt der trækker både høj og lav... mystisk kan der være noget der kan blokere sneglen så den går for stramt..

forstår ikke at det er smartere at køre uden iltstyring,da den netop sku sikre minimal sodning osv..?

kan være en udfordring med turbolatorer,men burde da kunne sidde i under 10 grader uden for. du må have et meget lavt forbrug ..

ingen fejl på displayet når sneglen driller... kontakten ved magasinet er ortenligt trykket ned?
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 86 gange

Re: Snegl dør ved 100% efter 2-3 træk?

Indlæg af T-mek » 03 mar 2017 12:55

Kunne tyde på fejl i eprom eller direkte fejl på stokerprint.
Kontroller også at sokkel som eprom sidder i ikke er flækket i plastic, se godt efter...
Hvor i landet er det ?
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.

wup10dk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 03 dec 2016 01:09
Mit fyr: Baxi 2,5
Areal: 170
Brændsel: Barlinek Piller
Årligt forbrug: 6-8
Geografisk sted: 4900 Nakskov
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Snegl dør ved 100% efter 2-3 træk?

Indlæg af wup10dk » 03 mar 2017 13:21

thy skrev:Hmm
det er samme kontakt sæt der trækker både høj og lav... mystisk kan der være noget der kan blokere sneglen så den går for stramt..

forstår ikke at det er smartere at køre uden iltstyring,da den netop sku sikre minimal sodning osv..?

kan være en udfordring med turbolatorer,men burde da kunne sidde i under 10 grader uden for. du må have et meget lavt forbrug ..

ingen fejl på displayet når sneglen driller... kontakten ved magasinet er ortenligt trykket ned?
Den lyder ikke træg/stram og har kørt fint siden imorges, men den har heller ikke skulle op på 100% for at holde varmen.
Det nok fordi jeg ikke kan komme af med varmen med iltstyringen, aner det ikke , eller indstillinger ikke er som de skal være?
Hvad mener du med et lavt forbrug, sådan en 25kg dagligt er vel ok.
Og nej ingen fejl, den hamrer bare derudaf med luft på fuld skrue, ingen lyde som om den ville tage piller el lign og hvis jeg prøver manuelt er knappen død

wup10dk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 03 dec 2016 01:09
Mit fyr: Baxi 2,5
Areal: 170
Brændsel: Barlinek Piller
Årligt forbrug: 6-8
Geografisk sted: 4900 Nakskov
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Snegl dør ved 100% efter 2-3 træk?

Indlæg af wup10dk » 03 mar 2017 13:25

T-mek skrev:Kunne tyde på fejl i eprom eller direkte fejl på stokerprint.
Kontroller også at sokkel som eprom sidder i ikke er flækket i plastic, se godt efter...
Hvor i landet er det ?
Kigger på kort og sokkel senere, men det Nakskov/Lolland!


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10376
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Snegl dør ved 100% efter 2-3 træk?

Indlæg af thy » 03 mar 2017 13:27

wup10dk skrev:Den lyder ikke træg/stram og har kørt fint siden imorges, men den har heller ikke skulle op på 100% for at holde varmen.
Det nok fordi jeg ikke kan komme af med varmen med iltstyringen, aner det ikke , eller indstillinger ikke er som de skal være?
Hvad mener du med et lavt forbrug, sådan en 25kg dagligt er vel ok.
Og nej ingen fejl, den hamrer bare derudaf med luft på fuld skrue, ingen lyde som om den ville tage piller el lign og hvis jeg prøver manuelt er knappen død
ja 25 kg er sku fint til 170 m2..

den pausefyrer vel meget :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

wup10dk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 03 dec 2016 01:09
Mit fyr: Baxi 2,5
Areal: 170
Brændsel: Barlinek Piller
Årligt forbrug: 6-8
Geografisk sted: 4900 Nakskov
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Snegl dør ved 100% efter 2-3 træk?

Indlæg af wup10dk » 03 mar 2017 13:51

thy skrev:ja 25 kg er sku fint til 170 m2..

den pausefyrer vel meget :great:
Jeg mener den er sat til 12-14 min el så er det jo temp der styrer.
Jeg lader den kører nu og til imorgen, skal ikke noget alligevel, så vil kigge til den.
Har lige kigget og den lå på 81 grader ud 60 retur, den har dog ildsted langt tilbage.
Vil give den en hoved rengøring imorgen, fra A til Z så tager vi den derfra.
Men du måtte gerne komme med indput til indstillinger, så kunne jeg evt prøve med iltstyring på igen,
det bliver dog først fra mandag aften el Tirsdag,
Da jeg er væk hele mandagen.

Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 86 gange

Re: Snegl dør ved 100% efter 2-3 træk?

Indlæg af T-mek » 03 mar 2017 15:07

wup10dk skrev:Kigger på kort og sokkel senere, men det Nakskov/Lolland!
OK
Bor selv ved Sakskøbing, så vi må da lige kig på den hvis den igen glemmer at køre med snegl ved høj ydelse..
Den står vel ikke om flimrer eller ligesom blinker i styrke i tal i display ?
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.

wup10dk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 03 dec 2016 01:09
Mit fyr: Baxi 2,5
Areal: 170
Brændsel: Barlinek Piller
Årligt forbrug: 6-8
Geografisk sted: 4900 Nakskov
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Snegl dør ved 100% efter 2-3 træk?

Indlæg af wup10dk » 04 mar 2017 02:23

T-mek skrev:OK
Bor selv ved Sakskøbing, så vi må da lige kig på den hvis den igen glemmer at køre med snegl ved høj ydelse..
Den står vel ikke om flimrer eller ligesom blinker i styrke i tal i display ?
Det der flimmren har den gjort altid.
(har godt hørt og læst at så var display ved og dø, men den har kørt 4 år nu sådan)
Den kører indtil nu fint, men kan også holde sig på 30-100%
Så den har ikke været oppe på max.
Både udgang og retur er fint og huset tilpas varmt som det skal være, kiggede til bålet ved 79 grader og der lå bare en lille fin håndfuld gløder.

Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 86 gange

Re: Snegl dør ved 100% efter 2-3 træk?

Indlæg af T-mek » 04 mar 2017 05:20

wup10dk skrev:Det der flimmren har den gjort altid.
(har godt hørt og læst at så var display ved og dø, men den har kørt 4 år nu sådan)
Den kører indtil nu fint, men kan også holde sig på 30-100%
Så den har ikke været oppe på max.
Både udgang og retur er fint og huset tilpas varmt som det skal være, kiggede til bålet ved 79 grader og der lå bare en lille fin håndfuld gløder.
Lidt svært at forklare, men når display gør sådan er det typisk ikke fejl på print med display, men det andet print..
Det kan måske være at de 2 ting hænger sammen, det er ret nemt at afprøve ved at smide et andet powerprint i den.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.


Besvar