Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stokerkontrol vs USB???

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Stokerkontrol vs USB???

Indlæg af Falck » 05 jul 2008 19:17

Min stokerkontrol køre normalt på den stationære pc via com port, men itakt med at spare iveren sætter ind, så er det nu kommet til at den stationære ikke skal stå tændt hele tiden. Så derfor har jeg fundet min gamle bærbar frem, og ville sætte den til, men jeg kan ikke få hul i det (få kontagt til programmet) når jeg bruger den usb/seriel omsætter.
Omsætteren køre fint på en andet program jeg bruger, så der er der hul igennem.
Nu er jeg desværre ikke den store EDB haj, så er der nogen der er bekendt med problemet?? Det skal siges at jeg har fundet ud af hvilken com port den er tildelt, og det er sat op i stokerkontrol.....æv
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


Brugeravatar
MORA
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 521
Tilmeldt: 20 jan 2007 23:11
Mit fyr: Overtaget selvbyg
Areal: 202
Brændsel: Flexheat
Dagligt forbrug: 32
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: Stokerkontrol vs USB???

Indlæg af MORA » 05 jul 2008 19:32

problemet kan være at omformeren ikke laver ægte seriel (RS232) men bruger TTL istedet som er 0/5V.
Ægte seriel/232 er -12/+12 og omvendt logik.

Meget matriel virker fint med 0/5, men noget gør ikke og kræver omformeren laver det om.
Det er der skam også nogle omformere der gør, men det er ikke nemt at vide uden at måle på den.

Alternativt hvis pengepungen skal op, så er der mange små maskiner i dag der bruger meget få watt og har seriel port.

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Stokerkontrol vs USB???

Indlæg af Falck » 06 jul 2008 17:48

MORA skrev:problemet kan være at omformeren ikke laver ægte seriel (RS232) men bruger TTL istedet som er 0/5V.
Ægte seriel/232 er -12/+12 og omvendt logik.

Meget matriel virker fint med 0/5, men noget gør ikke og kræver omformeren laver det om.
Det er der skam også nogle omformere der gør, men det er ikke nemt at vide uden at måle på den.

Alternativt hvis pengepungen skal op, så er der mange små maskiner i dag der bruger meget få watt og har seriel port.
Det er nok mest fordi at maskinen er blevet for lille til alt det man har til at køre hele tiden.
Stokerkontrol og mit nye vejr program, kræver at maskinen er tændt for at der kan oploades data, og især vejr programmet (weather dispaly) bruger meget af saften i maskinen.
Det er iøvrigt en HP eteller andet med en AMD sempron 3000+ 1,79 ghz og 2 gb ram.
Hvordan finder jeg ud af hvad det er forn en rs232 model jeg har???

Jan
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Brugeravatar
MORA
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 521
Tilmeldt: 20 jan 2007 23:11
Mit fyr: Overtaget selvbyg
Areal: 202
Brændsel: Flexheat
Dagligt forbrug: 32
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: Stokerkontrol vs USB???

Indlæg af MORA » 06 jul 2008 23:40

Falck skrev:Hvordan finder jeg ud af hvad det er forn en rs232 model jeg har???
Det nemmeste er med et multimeter, kan ikke lige huske pinout af sådan et stik, men der skal du kunne måle -12/+12 hvis det er RS232.
Er der kun 0/5V er det TTL

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Stokerkontrol vs USB???

Indlæg af Jobak » 07 jul 2008 18:17

Falck skrev: Det er nok mest fordi at maskinen er blevet for lille til alt det man har til at køre hele tiden.
Stokerkontrol og mit nye vejr program, kræver at maskinen er tændt for at der kan oploades data, og især vejr programmet (weather dispaly) bruger meget af saften i maskinen.
Det er iøvrigt en HP eteller andet med en AMD sempron 3000+ 1,79 ghz og 2 gb ram.
Hvordan finder jeg ud af hvad det er forn en rs232 model jeg har???

Jan
Jeg har haft en del med de USB -> RS232 at gøre. (mange forskellige modeller) Og ved der er meget forskel på "hvad de kan".
Jeg kan kun anbefale at købe en PCM/CIA -> RS232, de er lidt dyrere men har aldrig hørt de ikke kan klare opgaven.. Der er vist PCM slot i alle bærbare (næsten)
Jeg kender desværre ikke årsagen til at de altid virker bedre. Men jeg vil gerne prøve at spørge dem der har forstand på sådan noget, hvis det kunne have interesse. :great:
Prøv evt. også at tjekke hvor meget ram der er ledigt når alle dine programmer kører.. (ctrl+alt+del -> taskmanager)

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.


Besvar