Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kl, Kl2 godkendt diskussion

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
Besvar
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Kl/Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af Ulrik » 03 jul 2008 08:21

Hej KimW

Din konklusion passer fint hvis anlægget er opsat før 1. juni 2008.
Men den er helt anderledes hvis det er opsat efter denne dato.
Kl Combi er dog ekstra problematisk da den sælges som Combi til "pindfyring" hvorfor den også skal have en test på træ.

Man kan ikke konkludere udfra om man ikke kan vide anderledes, men man kan roligt konkludere at du IKKE kan holdes ansvarlig retsligt.
MvH Ulrik©


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Kl/Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af Ole S. » 03 jul 2008 08:22

Hej

Netop KimW, du er i 100% god tro som også beskrevet tidligere og du vil aldrig komme i klemme. Du har et godkendt anlæg, og det har du to instansers ord for, at det så måske viser sig anderledes i fremtiden skal ikke gå ud over dig.

Som forbruger skal man ikke sætte sig ind i div. dokumenter og standarter på polsk eller andet sprog, det har alle os "almindelige" mennesker ingen jordisk chance for at gennemskue.

Men dermed ikke være sagt at det ikke er iorden at nogen "borer" i sagen for at finde hoved og hale. Al respekt for det, og det kommer jo os alle til gode.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Tommi Fisker

Re: Kl/Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af Tommi Fisker » 03 jul 2008 09:52

Hej med jer

Ikke fordi jeg vil blande mig i jeres diskution , men har idag snakket med en Kammi som er ved at købe fyr og da han var i tvivl som mange andre brugere har han ringet til TI og har her fået oplyst at hvis man vil have en Pillebrænder godkendt på flere kedler af samme type skal man have brænderen godkendt på den mindste kedel af typen og den største af typen så er de kedler imellem automatist godkendt.

Bare lige en oplysning :oops: ved ikke om det kan bruges til noget 8) 8)

KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Kl/Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af KimW » 03 jul 2008 19:43

Den overordnede konklusion er stadigvæk at intet er bevist for at VVS-Eksperten ikke har rent mel i posen.
Indlæggende er trods alt baseret på indicier, formodninger osv.
Jeg mangler stadigvæk 'the smoking gun' på det endelige bevis.
VVS-Eksperten har trukket sig ud af diskutionen, det er lidt ærgerligt, men så længe at salget går godt og skorstensfejerne godkender anlæggene, ja så er alt jo ok.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Kl/Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af Ulrik » 03 jul 2008 20:32

Vi kan hver især konkludere som vi vil. Min konklussion er omvendt din.
Standardnørd HAR leveret de nødvendige beviser, det er kun et spørgsmål om at læse det skrevne.

Hvis det forholder sig sådan at VVS Eksperten har trukket sig ud af diskussionen, så er det da noget der bakker op om konklussionen IKKE godkendt.
Men det er bestemt en skam at de gør det.
MvH Ulrik©


Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Kl/Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af Lau » 03 jul 2008 23:14

Ulrik skrev: Standardnørd HAR leveret de nødvendige beviser, det er kun et spørgsmål om at læse det skrevne.
Jeg syntes egentligt IKKE standardnørd har leveret nogen som helst beviser - han har dog stillet nogle højst relevante spørgsmål :great:

mr.mcp
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 143
Tilmeldt: 28 okt 2007 11:42

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af mr.mcp » 04 jul 2008 12:06

Tror ikke VVS Eksperten har trukket sig ud, maa skrev da på et tidligere tidspunkt at han tog på ferie, og de andre blev jo censureret da de skrev noget.

standardnørd
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:22

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af standardnørd » 04 jul 2008 20:37

Hej igen

Jeg kan se at enkelte ikke har fået fat i detaljerne her i tråden:

KimW skriver om indicier og formodninger...

Lau skriver at der ikke er beviser...


Hvis KL stokeren skal kunne godkendes af skorstensfejeren skal grundlaget være i orden.

Grundlaget er kun i orden hvis et akkrediteret institut har prøvet den og fundet den i orden. Samt at dette er dokumenteret i en prøvningsrapport. Det gælder selvfølgelig alle de varianter den sælges i.


Lad os holde fast i at instituttet der har foretaget prøvningen skal være akkrediteret.

I manualen til KL stokeren som kan hentes på VVS Ekspertens hjemmeside her: http://vvs-eksperten.dk/upload/manualklstoker.pdf står følgende på side 20:

”Procedure: Prøvning efter EN 303-5 med krav i henhold til klasse 3, verificeret ved et akkrediteret testinstitut under de internationale akkrediteringsforbund EA eller ILAC.
Akkreditering foretaget på :Instytut Chemicznej Przerobki Wegla i Polen akkrediteret under
ILAC og national akkreditetsorgan PCA-akkreditering nr. ab 081.”


At VVS Eksperten ikke selv kan hitte ud af forskellen på en akkreditering og en prøvning fremgår tydeligt af den sidste overskrift før kolon. Men lad nu det ligge, for det eneste det siger noget om er kompetencen hos den eller de mennesker der har skrevet ovenstående.


Det væsentlige her er at VVS Eksperten fortæller at KL stokeren er prøvet hos Chemicznej Przerobki Wegla i Polen og at Chemicznej Przerobki Wegla i Polen er akkrediteret til at foretage denne prøvning.

Det er bare ikke sandt at Chemicznej Przerobki Wegla i Polen er akkrediteret til at foretage prøvninger efter EN 303-5.

Beviset er at finde på PCA's hjemmeside (PCA er det polske center for akkreditering).
Deres listning af Chemicznej Przerobki Wegla Kan I se her: http://www.pca.gov.pl/english/?page=kar ... d=AB%20081

Bemærk at den ab081 som VVS Eksperten selv henviser til er frit tilgængelig som PDF. Ab81 er listen over de prøvninger som Chemicznej Przerobki Wegla er akkrediteret til at prøve. Der er altså her i PDF'en at I skal lede efter EN 303-5. I finder den bare ikke for den er der ikke.

Det betyder at Chemicznej Przerobki Wegla i Polen ikke er akkrediteret til at foretage prøvninger efter EN 303-5.

Det betyder så igen at KL stokeren ikke har papirerne i orden og at VVS Ekspertens oplysninger ikke er noget værd. De er simpelthen ikke sande.

At de så ubevidst (fordi de ikke selv er klogere) eller bevidst (fordi de godt selv ved det) misinformerer både deres kunder og de skorstensfejere, der i sidste ende skal godkende installationerne er simpelthen ikke i orden. Og det er i øvrigt strafbart.

Synd for kunderne og synd for skorstensfejerne der formelt overtager ansvaret for at tingene er i orden når de har godkendt installationen.

Installationer der på fejlagtigt grundlag er godkendt af skorstensfejere kan selvfølgelig få inddraget godkendelsen hvis sandheden kommer frem.


Mvh
Standardnørd

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af stokerbent » 05 jul 2008 09:57

nu har jeg ikke læst det hele
men er det ikke noget med de bruger en test form der var bedre end 303-5
syntes maa skrev det et eller andet sted
hvis de gør det er det vel den i skal kigge efter på listen over de forskellige test og ikke 303-5

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af Ulrik » 05 jul 2008 10:33

stokerbent skrev:nu har jeg ikke læst det hele
men er det ikke noget med de bruger en test form der var bedre end 303-5
syntes maa skrev det et eller andet sted
hvis de gør det er det vel den i skal kigge efter på listen over de forskellige test og ikke 303-5
Hej Stokerbent

Du er nok nødt til at læse det hele igennem samt tjekke de referencer der findes i trådene.
Ellers vil du ikke få den rette forståelse for hvordan det hænger sammen.
MvH Ulrik©


Besvar