Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Besvar
mtolsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20 jan 2015 22:20
Mit fyr: RTB 16kW
Areal: 160
Brændsel: Davidsen.dk 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8870
Givet likes: 2 gange

RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af mtolsen » 18 okt 2016 01:07

Jeg har et 220 l magasin og siden installationen for et år siden, er den eksterne snegl fra magasinet blevet udskiftet 2 gange. icon_frown.gif

Den første gang i Marts i år, var spiralen knækket nede ved sidste svejsning på akslen, og her i sidste uge var det selve akslen helt inde ved gearmotoren som var knækket over.

Min smed har ikke noget at bemærke på pillerne og der har ikke ligget tætpakket smuld. Han siger endvidere at spiralen og gearmotoren er skruet sammen som en enhed og derfor kan der ikke opstå nævneværdige spændinger ved montagen.

Er der nogen der har haft samme problem ?

mvh
Michael


Lassewbruhn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 25 dec 2016 12:43

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af Lassewbruhn » 25 dec 2016 12:47

Hej Michael

Jeg har også et rtb- min snegl er knækket 3 gange- de sender blot en ny - den sidste har holdt 14 dage :(

Mvh Lasse

calle

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af calle » 25 dec 2016 17:05

Hvilke piller fyrer i med ? Er de meget hårdt pressede ?


Venlig hilsen

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af Aussieboy » 25 dec 2016 23:08

Stampemøllen måske, de var hårde og lange engang..

mtolsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20 jan 2015 22:20
Mit fyr: RTB 16kW
Areal: 160
Brændsel: Davidsen.dk 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8870
Givet likes: 2 gange

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af mtolsen » 02 jan 2017 11:01

Holdt lige pause fra StokerPro og troede ikke nogen var interesseret i emnet :)

Til Lasse:
Tja - de kan holde låget på et evt kvalitetsproblem eller designfejl, når det drejer sig om enkeltkunder, men det vil knibe hvis deres installatører skal bruge for meget tid på at udbedre indenfor garantien.

Til Calle:
Vi har anvendt det samme batch siden November 2015. Pillerne er mørke og blanke (ikke lyse og matte) og de er gennemgående lange op til 20 - 45 mm, men jeg har ingen forudgående erfaring og min smed mener ikke der er noget galt med dem.

Jeg skal have nye piller om 14 dage så jeg vil ikke købe de samme, men vil gå efter nogle lyse og korte - hvordan man så end finder ud af det :|

Til AussieBoy:
DavidsenShop (pris)


pendec

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af pendec » 02 jan 2017 19:37

mtolsen skrev:Til Calle:
Vi har anvendt det samme batch siden November 2015. Pillerne er mørke og blanke (ikke lyse og matte) og de er gennemgående lange op til 20 - 45 mm, men jeg har ingen forudgående erfaring og min smed mener ikke der er noget galt med dem.
20 - 45 mm? Det var godt nok også et stort spænd på målet her?

Jeg tror sgu heller ikke min ville være glad for nogle træpiller som var 4.5cm lange når røret er 6cm , så kan det let gå galt :(

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af newpas » 02 jan 2017 20:18

Godt man ikke skal købe piller efter fyr, men blot gå efter pris!! :great: :great: :great:

mtolsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20 jan 2015 22:20
Mit fyr: RTB 16kW
Areal: 160
Brændsel: Davidsen.dk 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8870
Givet likes: 2 gange

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af mtolsen » 02 jan 2017 20:55

Prøver ihvertfald er "kendt" mærke når der skal købes ind igen. Så må det vise sig om længden og hårdheden betyder noget icon_cheesygrin.gif

Hjoernegaaarden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 09 jan 2017 14:01

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af Hjoernegaaarden » 09 jan 2017 14:51

Hej Michael

Jeg fik installeret et nyt RTB 16 med 220 l magasin i sept. 2014 siden da har sneglen været knækket 3 gange. Min smed kommer og sætter en ny i på garantien, men der går jo lige et par dage med leveringstid. det var ikke så rart at vente på en ny snegl i torsdags da det frøs -12 grader. Smeden havde dog stor forståelse for problemet og fik lavet en midlertidig snegl/magasin løsning med en Woody snegl i en affaldsspand.

Sidste år brugte jeg nogle svenske træpiller (tror jeg) lyse med høj brændværdi, her knækkede sneglen 2 gange 1. gang blev sneglen skiftet til samme type uden videre 2. gang blev der monteret en ny type forstærket snegl. den har vel holdt i 4 mdr. og nu er den så knækket natten til torsdag. Siden november har jeg kørt med piller fra stampemøllen. Jeg er gennem tiden kommet til at køre magasinet tør et par gange. og den tømmer magasinet totalt for smuld, så jeg mener det tyder på at sneglen trækker smuldet med op løbende.

Jeg har desuden haft problemer med at en del af røgen bliver trykket tilbage gennem pilemagasinet og ud i fyrrummet. Jeg kan forstå på smeden at NBE har antydet at kondenserende røg i pillerne, kan få pillerne til at smuldre og pakke omkring sneglen.
Er der andre som oplever at røgen slår tilbage gennem pille magasinet. Min teori er at kedlen bliver fyldt med aske i bunden som askerensen ikke når at få "sneglet" ud, men jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg ændre i intervallet mellem askerens. Den teori bygger jeg på at der bliver sendt meget aske ud i røgrøret og i skorstenen. Det skyldes sandsynligvis kompressorrens, men det må jo være fordi det ikke er nået at blive "sneglet"ud inden det bliver blæst ud.

PS. skorstenen er 7 m muret skorsten med 130 mm stålforing og en gammel betonhætte over skorstenspiben, jeg har tilsluttet skorstenen til lukket afløb da der kommer en del kondens i den.

Mvh Søren

Carslen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 19 gange

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af Carslen » 09 jan 2017 15:17

Jeg oplever røg gennem sneglen på min scotte. Min teori og observationer er at det sker ved vindstille og at den har kørt lavlast i længere tid. Så vil bålet være længere inde på herden og aske hober sig op, så der sker tilbageslag af røg igennem sneglen. Jeg har skruet lidt op for 10% blæs som eksperiment. Ved ikke om det er helt forkert...
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html


Besvar